• josefine84

en fråga om att gå ner i tid på jobbet

Hej undrar om någon vet om man vill gå ner mer än 75% nu när jag går tillbaka till jobbet,
    Om jag får min arbetsgivare att godkänna 50% har jag fortfarande rätt att gå upp i tid igen när jag vill?
    Och har jag rätt att behålla min chefstjänst då`?  Är det i så fall bara om dom är snälla eller har jag rätt att
    behålla den? Jag står som 36 timmar så det är ju inte riktigt heltid. så räknar man 75% av 36 timmar??

• Svar på tråden en fråga om att gå ner i tid på jobbet
  • Flickan och kråkan

Du har alltid rätt att gå ner till 75% innan ditt barn har fyllt 8 år. Sedan är det lite upp till arbetsgivaren om han/hon tycker att det är ok eller inte. Jag har inga problem att gå ner mer i tid, men det är ju viktigt att den tid man är ledig är just "partiell ledighet för barn under 8 år" så att du är tjänstledig som förälder så att säga och att din tjänst inte skurits ner.

• Poppybrandybuckofbuckland

Om du tar ut fp så har du rätt att gå ner hur mkt som helst.
    Saxat ur föräldraledighetslagen:
    "3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §)."

• josefine84

Men om jag går ner till 50 då har han rätt att fördela min tid hur som helst?
    För på mitt jobb är det flest kvällspass men jag vill ju ha korta dag pass.
    Har man nått att säga till om? 

Svar på tråden en fråga om att gå ner i tid på jobbet