• Anonym (Flytta?)

Erfarenheter av att flytta/bo i Kanada?

Min man har fått ett erbjudande om att arbeta i Kanada, Montreal men jag är kluven. Han kommer få någon form av visum för att kunna arbete men hur fungerar det för mig? Kan jag få,visum och arbeta för att min man har det? Hur är det att bo i Montreal? Är det dyrt att bo och leva? Hur är det att bo där som barnfamilj? Finns det tillgång till bra grönområden? Hur är skolsystemet? När börjar barnen skola? Hur är deras skola om man jämför med den svenska? Finns det någon förskola? Jag kommer säkert på tusen frågor till men börjar där! Har lagt det i ängsliga rummet för jag inte outa mig då jag har vänner som hänger på forumet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 19:00
    Oj, inga radbrytningar försvann hoppas det går att läsa ändå!

• Svar på tråden Erfarenheter av att flytta/bo i Kanada?
  • Anonym (Flytta?)

Hur är det att bara lämna familj och vänner och bryta upp och flytta?

• Nyttliv2013

Åhh vilken underbar rolig upplevelse, det kommer ordna sig jag har flera av mina svenska vänner som bor i USA. De har svenska skolor och Swea träffar (SWEA) är en organisation för Svenska kvinnor/tjejer. Tror det finns forum här på FL som vänder sig till utlandsvenskar. Det är bara söka på internet. Se det som en rolig och härlig utmaning som få får vara med om Lycka till

• Anonym (Flytta?)
    Nyttliv2013 skrev 2013-01-09 19:07:30 följande:
    Åhh vilken underbar rolig upplevelse, det kommer ordna sig jag har flera av mina svenska vänner som bor i USA. De har svenska skolor och Swea träffar (SWEA) är en organisation för Svenska kvinnor/tjejer. Tror det finns forum här på FL som vänder sig till utlandsvenskar. Det är bara söka på internet. Se det som en rolig och härlig utmaning som få får vara med om Lycka till

Jo visst skulle det vara det men vi har dessutom ett barn som kommer flytta långt ifrån sona far- och morföräldrar. Och vi skulle vara helt utan ett skyddsnät. Och där kom jag på nästa fråga! Hur fungerar sjuk- och tandvården!
  • Anonym
    Nyttliv2013 skrev 2013-01-09 19:07:30 följande:
    De har svenska skolor och Swea träffar (SWEA) är en organisation för Svenska kvinnor/tjejer.
    Vad hemskt med svenska skolor i Kanada. Svenskar klagar på att invandrare i Sverige inte tar den svenska kulturen till sin egen, och svenskar klagar också på att invandrare fortsätter med sina traditioner och sin kultur, och så gör svenskar likadant utomlands... Hyckleri.

Kanadensiska skolor är mycket bättre än svenska skolor.

www.bbc.co.uk/news/education-20498356

Kanadas skolor är en av de bästa i hela världen. Det är fakta.

Kanadas skolor hamnar på 10 plats av de 20 bästa skolorna i världen. Sverige är inte ens med i listan, och det innebär att de är mycket sämre.
  • Levalivetmedbarn

Ta chansen att flytta utomlands vi dlflyttade till USA ett tag och det var toppen, att få ett brake från vardagen och barnen tyckte det var jobbigt i början men efter 3-4 månader så hade det landat och efter 6månader så var de flytande på språket.

NJUT och se det som en möjlighet 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-10 13:05:59 följande:
    Vad hemskt med svenska skolor i Kanada. Svenskar klagar på att invandrare i Sverige inte tar den svenska kulturen till sin egen, och svenskar klagar också på att invandrare fortsätter med sina traditioner och sin kultur, och så gör svenskar likadant utomlands... Hyckleri.

Kanadensiska skolor är mycket bättre än svenska skolor.

www.bbc.co.uk/news/education-20498356

Kanadas skolor är en av de bästa i hela världen. Det är fakta.

Kanadas skolor hamnar på 10 plats av de 20 bästa skolorna i världen. Sverige är inte ens med i listan, och det innebär att de är mycket sämre.
    Bra skrivet!

Och till TS, jag är verkligen avundsjuk! Lycka till  
  • Nyttliv2013

Det var ju det jag menade att hon ska ta chansen och prova på anledningen att jag föreslog svenska skolan var för att TS inte skulle känna sig ensam utan träffa likasinnade! Tvivlar inte alls på att Kanadas skolor är bättre en svenska. Men om TS är osäker i ett nytt land kan det vara lättare om man träffar andra svenskar! Inget illa om Kanada! Ta chansen, få får vara med om ett sådant äventyr! Lucka till

• Frihet

Hei .jag och min familj har bott i Skandinavien ganska länge . Har har haft alltid intresse och bö i canada. Har 2 barn (11-10 ) år . Själv jobbar som frisör och fruan jobbar som undersköterska. Jag vill ha lite tips att hur ska jag fixa till Dette . Tack

Svar på tråden Erfarenheter av att flytta/bo i Kanada?