• duska

sertralin Bluefish?

För ca 1 1/5 månad sedan fick  jag någon sorts panikattack eller vad det nu var... blev yr (jag hade även bihålinflammation för tillfället)sedan dess har ångest att gå o affärer och vara bland folk. Har sedan flera år sedan Social fobi. Nu är det så att jag har varit hemma i 3 år med vår dotter först var jag mammaledig ganska länge och sedan arbetslös. Har inte haft många vänner och varit hemma mycket. Oroat ihjäl mig för en massa sjukdomar osv. hur som helst har detta hunnit ifatt mig. Har haft svårt att sova efter detta och fått sömntabletter som jag använt i några dagar och dom har hjälpt,
    Har varit hos psykolog och hon sa att det var deppression jag själv känner inte att jag är deprimerad men att jag mår dåligt, har ångest. Jag gillar verkligen inte att ta tabletter och öven sömntabletter tog några dar innan jag vågade även nu när jag tar dom så blir jag rädd men som tur är somnar snabbt.. Nu har jag fått Sertralin Bluefish som jag ska ta 50 mg och är rent ut sagt livrädd för dom men samtidigt vill jag bli bra oxå.
    Är rädd för att blanda dessa sovtabletter och Sertralin och för hur jag kommer att må, någon som har erfarenhe? Och kan man dela tabletten första gångerna`?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden sertralin Bluefish?
  • Elin 885

bluefish är ett fabrikat, medicinen heter bara setralin, hette förut zoloft.
    j

• MeLeKo

Jag äter själv sertralin bluefish och tar även  sömntabletter vid behov...  du kommmer ha ett humör som går upp och ner..som min läkare sa till mej har du man eller barn så måste dom vara medvetna om hur du kan må.. men  dessa humörsvängingarna håller bara på ett par veckor till kroppen vant sej vid tabletterna... och tänk på att inte sluta med dom bara så där utan dessa tabletter ska man "Trappa ner" e´med =)

• duska

Tack för att du berättade om humörsvängningarna MeLeKo för det har ingen annan gjort. Jag trodde jag hade PMS... men tydligen är det av tabletterna jag känner så... det är 10 dagar sedan jag började med dom. Hur länge har du tagit dina`? Tycker du att du mår bättre av dom? jag har tagit sovtabletter varje kväll i ca 15 dagar är rädd för att bli beroende men min psykolog säger att det är för kort tid för att bli det. Har just nu svårt att ta in stress tex att någon beklagar sig med sina problem det tycker jag är jättejobbigt. Jag vill bara koncentrera mig på att bli frisk samtidigt kan jag inte riktigt acceptera att detta har hänt mig men jag vet samtidigt att det var oundvikligt.

• Jimpanesovic

Hej! Gammal tråd men lite intressant kring att du själv inte känner dig deprimerad. När man har mkt ångest blir man ju låg. Det är hemskt att gå omkring med ångest. När man oroar sig för att få sjukdomar, att barnet ska bli sjukt och vartenda symptom i kroppen troligen tyder på nån obotbar sjukdom så blir man utmattad till slut. Tankarna gör dig utbränd. Det är jobbigt att gå omkring och vara livrädd för att bli svårt sjuk och kroppen mår inte heller bra tillslut av denna negativa fokus. Skillnaden mellan depression är likgiltigheten till allt, till livet allt är meningslöst och du bryr dig knappt om något. Orkar inte gå upp etc.. Visst kan du ha depression med inslag av panikångest och ångest kan skapa djup nedstämdhet. Men jag tror inte du är deprimerad. Jag tror du går runt och oroar dig sjukt mkt och få alla möjliga konstiga förnimmelser i kroppen och hjärnan är på helspänn vilket inte ger en bra sömn. Får du då tex imovane säger vi som är bra för att kunna sova en helt natt och man blir lite lugn innan man ska somna finns faktiskt en känd biverkning på dessa att man får ett jäkligt risigt humör dagen efter. Inte alla men många kan få det. Sedan det där med att det är för kort tid att bli beroende på 15 dagar. Det är väldigt individuellt. Rent fysiskt beroende kan du bli rätt snabbt, tabletten har inte samma effekt efter bara några veckor. Skulle du sluta tvärt då skulle du säkert kunna känna av lite abstinens några dagar. Men tar du den i tre år kan det vara ett rent helvete att sluta med den. Så ha det bara i åtanke att när du börjar känna att den avtar i effekt, sluta med den några dagar och sov dåligt några dagar. Gällande Sertralin känns det som om det är en mix av depp och ångestmedicin. Det tar garanterat 1-3 månader innan du känner det positiva effekterna på den. 10 första dagarna kan vara lite jobbiga men ingen mardröm. Kanske lite gäspig, drömmer lite skumt. Dom hjälper som sagt mot både ångest och depression en för båda tillstånden tar det tid innan förbättring med Sertralin. Din ingångsdos låter lite hög. Man brukar vanligen börja med 25mg i 14 dagar sedan 50 mg i 14 dagar för att se om man ska öka till 75 eller 100 tex. Under insättningen kan det vara väldigt skönt att ha kontakt med läkaren man fått dom av. Men du behöver inte vara rädd för dom. Setralin gå bra ihop med både imovane, sobril, stesolid. 

Svar på tråden sertralin Bluefish?