• FlitigaLis

spara gamla kort, hur?

Vi har sparat alla kort vår son fått, både när han föddes och när vi hade namnkalas. Nästa vecka fyller han ett och kommer väl troligtvis få några kort. Hur spar man dem på bästa vis? Vill gärna förvara dem på nått bra och trevligt sätt.

• Svar på tråden spara gamla kort, hur?
  • amiofo

jag har en pärm och till den skaffat platfickor till foton. Då kan man lätt se både bild och vad som står skrivet. Till dubbla kort kan man ju använda vanliga plastfickor och vika upp kortet så syns alla sidorna.

För att göra pärmen lite roligare så sätt dit lite klistermärken eller foton på sonen.

Annat alternativ är ju att göra en fin låda och lägga korten i den.    

• Embla

Jag stoppar in alla grattiskort i respektive barns fotoalbum. Jag använder självhäftande fotohörn för att fästa enkla kort på albumbladet. Då kan man ta bort det igen om man vill läsa på baksidan. Dubbla kort sätter jag fast med dubbelhäftande tejp (de har ju i allmänhet inget skrivet på baksidan). Bägge metoderna har den fördelen att man kan anpassa monteringen efter kortets format, vilket ju inte går med färdiga plastfickor.

• FlitigaLis

Lutar åt en låda. Då kan man ju spara andra minnessaker där också. Men vad ska man välja för låda? Dekorera eller inte?

• Embla
    FlitigaLis skrev 2013-01-10 16:29:31 följande:
    Lutar åt en låda. Då kan man ju spara andra minnessaker där också. Men vad ska man välja för låda? Dekorera eller inte?
    Det är helt en smaksak. Jag skulle ta en ganska stor låda, antingen en fin köpt eller klä en gammal (stor) skokartong. Ska du även spara andra minnessaker där i behöver lådan vara hyfsat stor så att man allt eftersom åren går kan lägga i fler och fler saker utan att riskera att lådan blir för liten.

Angående dekoren bör du fråga dig hur den är tänkt att förvaras. Ska den stå framme utan något annat ovanpå, eller kommer den att ligga i en garderob? Vill man att det ska kunna läggas saker ovanpå bör man undvika att dekorera den alltför mycket/med stora dekorationer, annars kommer de att förstöras eller slitas bort efter några år.
  • en glad
    FlitigaLis skrev 2013-01-09 20:38:33 följande:
    Vi har sparat alla kort vår son fått, både när han föddes och när vi hade namnkalas. Nästa vecka fyller han ett och kommer väl troligtvis få några kort. Hur spar man dem på bästa vis? Vill gärna förvara dem på nått bra och trevligt sätt.
    Plastfickor ger bäst förvaring. Men var noga med att det skall vara plast som inte förstör korten!!
Svar på tråden spara gamla kort, hur?