• Mellanmjölkens land

Rean är här! Overallsfunderingar

Nu har reorna börjat på vinterkläder och vi småtittar lite efter overall till nästa vinter. Dottern kommer då vara 2,5-3 år och ligger 1 kurva över normalen på längden. Nån som vet hur vilken längd det motsvarar i den åldern? Kurvorna från vi fått från BVC går bara till 2 år.

Hon har nu en Kaxs-overall i stl86. Längden är lagom men eftersom hon inte har blöja längre blir proportionerna lite fel (för lång i kroppen och för kort i benen). Hur ser proportionerna ut i större storlekar? Är de alltid korta i benen eller är det just de minsta storlekarna som är så?

Vi köpte täckbyxor+täckjacka från 8848 begagnat i höstas och har varit rimligt nöjda med dem. Dottern älskar sin overall så de har inte använts så mycket men jag gillar tanken på 20 000mm vattenpelare. Om vi får tag på en overall därifrån till nästa vinter, vilken storlek är att rekomendera? 100 eller 110?

• Svar på tråden Rean är här! Overallsfunderingar
  • Like holiday

När jag kollar på mina killars viktkurvor (är 9 och 10 år nu) så var den äldsta 100 cm vid 2,5 års kontrollen. Den yngsta var 93,5 cm.

Om man kollar kurvorna för flickor så ligger din flickas kanal på ca 95 cm vid 2½ år och 100 cm vid 3 år.

Jag har alltid köpt 8848 i regnkläder och de har varit stora i storlekarna tycker jag. Har däremot ingen erfarenhet av deras overaller. Köper du stl 100 så är det ju två stl större än hon har på sin overall nu och det känns väl rimligt kan jag tycka. Är hon tre i början av säsongen så kanske den å andra sidan  inte räcker hela vintern. 

• Mellanmjölkens land

De täckbyxor+täckjacka hon har i år är i stl90 så stl100 känns litet men stl110 känns samtidigt vääääldigt stort!

Hon fyller 3 i april så om hon inte blir 100cm förrän vid 3 så borde stl100 räcka rätt bra.

• Like holiday

Ja, då skulle jag absolut satsa på stl 100. Hon är ju 3 först i slutet av säsongen. Jobbigt att röra sig och leka om overallen är för stor.
    Jag köpte alltid vinteroveraller till nästa säsong, på rean. Då får man bra grejer till rimligt pris. Lycka till i jakten.

• vivi85

Min son fyller 5 nu.. Har strlk 110 på sin overall.. Dottern 6 har 120.. Så 110 på en 2,5-3 åring känns stort... Tror på 98/104

• Mellanmjölkens land
    vivi85 skrev 2013-01-11 19:39:36 följande:
    Min son fyller 5 nu.. Har strlk 110 på sin overall.. Dottern 6 har 120.. Så 110 på en 2,5-3 åring känns stort... Tror på 98/104
    8848 kör ju tyvärr inte de vanliga storlekarna utan 90,100,110 etc. Blir det nån annan overall blir det nog 104 så att hon inte växer ur den. I höstas tvekade vi mellan 86 och 92 men tyckte att 92 var så stort så det blev 86. Resultatet är benen redan är lite korta. Som tur är köpte vi även en extraoverall i 98 och om favoritoverallen blir för kort kör vi på den istället. Den borde funka i början av nästa vinter också
  • Anne69

110 har min 6-åring.....så det tror jag att du kan glömma. Barnen växer mkt saktar framöver, 98/104 har man länge.

Titta på 98 eller 104 - eller om du nu ska köra Didrikson så ta 100. Jag tror inte att det handlar så mkt om overallens proportioner utan om barnets proportioner. Troligtvis har ditt barn relativt långa ben. Men då kan du ju för den skull inte köpa jättestora overaller, då blir det ju för bylsigt upptill. Men de flesta barn brukar passa i overallerna. Annars är förstås byxa o jacka ett alternativ men det är så mycket svårare för barnen och tar så mycket längre tid att komma i. 

• Mellanmjölkens land
    Anne69 skrev 2013-01-16 09:17:01 följande:
    110 har min 6-åring.....så det tror jag att du kan glömma. Barnen växer mkt saktar framöver, 98/104 har man länge.

Titta på 98 eller 104 - eller om du nu ska köra Didrikson så ta 100. Jag tror inte att det handlar så mkt om overallens proportioner utan om barnets proportioner. Troligtvis har ditt barn relativt långa ben. Men då kan du ju för den skull inte köpa jättestora overaller, då blir det ju för bylsigt upptill. Men de flesta barn brukar passa i overallerna. Annars är förstås byxa o jacka ett alternativ men det är så mycket svårare för barnen och tar så mycket längre tid att komma i. 
    Anledningen till varför jag funderar på overallens proportioner är att vi köpte 2 overaller i höstas. Den ena i stl86 (Kaxs) och den andra i stl98 (North Bend). Skillnaden i längden på kroppen på dessa overaller var ca 1-2cm, resten av extralängden i 98an hamnade på benen. Frågan som följer är då om det är Kaxs som brukar ha korta ben eller om det beror på att barn som har 86 vanligtvis har blöja och därmed får grenen längre ner?

• Bella2012

Min dotter blir 1 i juli och har köpt en överall i stl 80 som ser ganska stor ut men skall tillbaka och byta mot en 92 för att slippa tänka om den kommer att passa nästa höst/vinter

• sommar2001

Låter likt dottern. Har haft isbjörn till henne, storkek 92 förra året då hon var 2,5. Då var hon 92 cm i maj samma år kläder 92-104 Men de är stora och har växtmån inräknat. Samtidigt är de lätta och smidiga med midja så även om overallen skulle vara lite lång i början kommer den att sitta bra. Året innan vid 1,5 hade hon pop strl 86. I år har hon isbjörn storlek 104. Övriga kläder i 104-116. Den kommer hon troligtvis kunna ha även nästa år.
    När vi kollade i aug/sep kunde hon ha 92an men det hade inte blivit bra med tanke på fleece kläder m.m sen växer de ju inte i samma takt när de blir äldre.

Om du inte redan har handlat tycker jag att du ska kika på någon av Isbjörns reor. Isbjörn hade 50% sist jag kollade. På andra butiker ligger de från 1100kr och upp till 1400kr.

• fuem

Tänkte bara tipsa om att man kan köpa väldigt billiga overaller, kläder och leksaker på lekmer.se. Just nu kan man köpa ett presentkort värt 500 kr för 239kr. Presentkortet gäller även på reavaror (blaoveraller)! Läs mer här:

www.letsdeal.se/r/48601/8364934/shopping

Har köpt presentkort i både mitt och sambons namn och shoppat loss ordentligt :)    

Svar på tråden Rean är här! Overallsfunderingar