Ja, jag är dum i huvudet, men hur söker man vård?
Har sedan i måndags haft en mycket konstig/obehaglig känsla i halsen. Långt ner i halsen (inte ont i halsen som vid förkylning/halsfluss) typ där halsen övergår i bröstkorg och några cm upp. Känns svullet eller som att något kramar ihop. Känner av det hela tiden och det känns mer både när jag andas och sväljer. Kan ju säga att jag aldrig har känt såhär förut.
Har även en längre period (över 6 månader) haft andra symptom. Alltid trött, svårt att sova, svettas otroligt lätt, väldigt lättirriterad/har hemska humörsvängningar.
Nu i och med det här med halsen så googlade jag runt lite på mina symptom och det verkar stämma väl överens med symptomen för hypertyreos (överproduktion i sköldkörteln). Men nu till min fundering.
Hur tusan gör man för att söka vård?
Fattar ju att jag inte kan gå akut med det här eftersom det inte är akut. Så jag får väl boka en läkartid på VC. Men sen då?
Går man bara in och rabblar upp sina symptom och säger att man själv googlat runt som nån hypokondriker och sett att det stämmer in på hypertyreos?
Har när jag var yngre blivit dåligt bemött av läkare, så får nästan ångest av att behöva gå till läkaren.
Känns som att läkaren kommer sucka och undra vad tusan jag gör där. Säga att mina problem beror på min övervikt eller vad som. Både min man och min mamma tjatar om att jag skall gå till läkaren. Men jag tycker det är jättejobbigt...