• Anonym (Anna)

Får inget jobb inom kriminalvården.

Vill vara anonym av olika anledningar men nu till sak. Jag har en examen i kriminologi och vet nu inte riktigt vad jag egentligen vill. Jag har läst lite om att arbeta inom kriminalvården och kände att det skulle vara ett intressant första jobb inom ämnet. Har läst på internet och har även en vän som arbetar inom kriminalvården och de har ingen utbildning inom ämnet innan de får anställning. Så nu till sak. Jag har sökt jobb i flera månader, de finns en del lediga platser om man tittar på deras hemsida och jag söker alla. Jag har aldrig fått något svar, blivit kallad till intervju eller något. Jag har även fått hjälp med mitt personliga brev så det ser bra ut. Vad tror ni det kan bero på?

• Svar på tråden Får inget jobb inom kriminalvården.
  • Anonym (Anna)

råkade posta inlägget innan jag skrev, Jag är en 27 åring tjej. har haft arbete tidigare, både kväll och dagtid men inget inom detta ämnet.

• Anonym

Är du möjligen ung, saknar arbetslivserfarenhet, har du rätt tidigare arbetslivserfarenhet, har du bra referenser?
     Annars kan det helt enkelt vara så att det är högt söktryck nu. 

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2013-01-10 00:57:32 följande:

råkade posta inlägget innan jag skrev, Jag är en 27 åring tjej. har haft arbete tidigare, både kväll och dagtid men inget inom detta ämnet.

Har du arbetat med något som kan ge dig fördelar vid arbete i krimalvården missbruk, hemlösa, psykiatri, hvb-hem etc? Om inte kan du ska sådana jobb innan du får jobb i kriminalvården.
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2013-01-10 00:59:28 följande:
    Är du möjligen ung, saknar arbetslivserfarenhet, har du rätt tidigare arbetslivserfarenhet, har du bra referenser?
     Annars kan det helt enkelt vara så att det är högt söktryck nu. 
    Jag har referenser från tidigare anställning men det var något helt annat. Det jag tänker på är bara att jag har läst jätte många olika forum och det verkar inte som att det är så många som arbetar som kriminalvårdare som har högskoleutbildning. D måste ju också ha börjat någongång. Hur fick de sitt första jobb då? Jag är ganska paff, hahaa, jag trodde inte de skulle vara så svårt att få jobb inom kriminalvården med en examen... :s
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2013-01-10 01:01:16 följande:

Har du arbetat med något som kan ge dig fördelar vid arbete i krimalvården missbruk, hemlösa, psykiatri, hvb-hem etc? Om inte kan du ska sådana jobb innan du får jobb i kriminalvården.

Ska på möte nu om en vecka för att bli kontaktperson. Hoppas det ska ge mig ett plus
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2013-01-10 01:02:16 följande:
    Jag har referenser från tidigare anställning men det var något helt annat. Det jag tänker på är bara att jag har läst jätte många olika forum och det verkar inte som att det är så många som arbetar som kriminalvårdare som har högskoleutbildning. D måste ju också ha börjat någongång. Hur fick de sitt första jobb då? Jag är ganska paff, hahaa, jag trodde inte de skulle vara så svårt att få jobb inom kriminalvården med en examen... :s

Jag vet inte jag fick ett erbjudande inom krimalvården som jag tackade nej till. Det kan handla om otur för dig helt enkelt det kan vara någon vikarie som ska få jobbet och ändå måste de söka pga. regler. Men skaffa extrajobb inom annat arbete som ändå ger dig erfarenhet inför arbete inom kriminalvården.
  • Karin 748

Har flera fd kollegor som jobbat som väktare innan de börjat inom kriminalvården. Både män och kvinnor.

• Apopan

Jag känner en drös kriminalvårdare (bor med en bl.a) och anser mig ha rätt bra insyn. Och det skall inte vara svårt att få jobb på anstalt. Nu i år iofs på den anstalten som jag bor i närheten av så har de haft det rätt bra med personal det senaste året, och har ett gäng sommarvikarier att ta av. Med andra ord så kan det ju vara ett tips att komma in under sommaren, och om du gjort ett bra intryck kan du säkert få göra utbildningen som är på några veckor. Den är för övrigt lätt som en plätt (iaf tentorna).

Men jag kan tycka det är märkligt att du inte ens får komma på intervju. Eftersom de vill ha ungefär 50/50 män och kvinnor som jobbar, och det tydligen är (iaf där jag vet) färre kvinnor än män som söker, så borde ju du ha en fördel där också.

Det är som sagt en blandad skara med människor som lyckats bli Kriminalvårdare, och jag har svårt att se hur de kan veta att du är sämre utan att ens träffat dig.
    De flesta jag känner är gamla fabrikssrbetare, och min sambo hade bara jobbat en sommar på gjuteri innan han började inom kriminalvården. Då hade han också pluggat högskola innan några år, men det låg närmare stadsplanering än kriminalvård ^^

Får önska dig lycka till hur som helst. Kanske söka som sommarvikarie först och främst som sagt, är ju inte lång tid kvar tills dess :)

• Apopan

Kan ju tilläggas att det är rätt taskig lön (för det arbete en gör) och lite jobbiga arbetstider (för att inte tala om arbetsklimat) Men det kanske inte gör så mycket om en finner det vara intressant ^^

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2013-01-10 01:02:16 följande:

Har du någon tidigare erfarenhet av arbete med människor?
  • Anonym (Anna)

Inget erfarenhet av att arbeta med människor på det sättet. Jag har arbetat inom restaurang. Både som kock och i servering. Lönen spelar inte så stor roll. Jag vill att detta jobb ska vara en mellanlandning innan jag jobbar med ungdomar. Kriminella ungdomar och liknande. Eftersom jag läst så mycket om folk utan utbildning eller något som får jobb där så tyckte jag att det skulle vara en bra plats att börja och få erfarenhet. Men det var ju inte enkelt alls.

Svar på tråden Får inget jobb inom kriminalvården.