• Anonym (TS)

Bankkort trots betalningsanmärkningar?

Hej! Kort & gott: Jag vill ha ett nytt bankkort som jag kan göra betalningar över internet (tex kläder eller biobiljetter) med. Jag vill inte ha någon kredit på kortet utan ett vanligt bankkort med möjlighet att betala över internet. Jag har dock tyvärr betalningsanmärkningar. Vet ni om jag över huvud taget kan få ett sådant kort med dessa och vilket rekommenderar ni i sådana fall? Vet inte om jag vågar gå in på banken ifall det är så att det är kört redan innan... Jag har Swedbank. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Bankkort trots betalningsanmärkningar?
  • Eleonor01

Visa å MasterCard kanske du inte får skaffa pga anmärkningar men maestro får du. Det enda som skiljer e att du inte kan göra manuellaköp på kortet å du kan inte använda det utomlands. Internet betalningar funkar på det också. Jag e nästa hundra på att det är så för en kollega fick jag betala för när han upptäckte att kortet inte funkade när vi var i Danmark.

• Lilia

Då jag skaffade ett VISA kort gjorde de en kreditkoll, de kollade till och med upp min inkomst, tydligen var man tvungen att ha lön tre månader tillbaka i tiden. Men det var sex år sedan. Jag har också Swedbank, ingen kredit på kortet.

• Eleonor01

Handla via internet kan du bara göra om du får en dosa som du sätter kortet i. Handelsbanken har sådana. Maestro har inga upphöjda siffror på sina kort å de går ej att använda till köp på internet om du ej har en sådan dosa. Bara att ringa å kolla :) lycka till

• Lilia
    Eleonor01 skrev 2013-01-10 07:05:59 följande:
    Visa å MasterCard kanske du inte får skaffa pga anmärkningar men maestro får du. Det enda som skiljer e att du inte kan göra manuellaköp på kortet å du kan inte använda det utomlands. Internet betalningar funkar på det också. Jag e nästa hundra på att det är så för en kollega fick jag betala för när han upptäckte att kortet inte funkade när vi var i Danmark.

Det fungerade inte för mig att göra Internet köp för mig på ett sådant kort, det var därför jag skaffade VISA, men det var som sagt sex år sedan.
  • Eleonor01

Lilia

Det e därför du ska ja en dosa du trycket in kortet i å slår din kod. Nästa säkert att min kollega har det så

• Anonym (TS)

Tack för de snabba svaren! Så lösningen på mitt problem är egentligen att byta bank till Handelsbanken? Eftersom de verkar vara de enda som ger ut en "dosa" att placera kortet i för betalning på internet?

• Anonym

Visa och Mastercard kan du inte få med betalningsanmärkning. Maestro går bra. Maestro funkar dock dåligt på internet. Jag använder makens VISA istället.

• SupersurasunkSara

Handelsbanken har dosa som man stoppar kortet i, min sambo har även swedbank och det är bara en dosa inget kort man ska stoppa i vad jag vet. Det kan alla få eftersom du bara kan handla för summan som finns på ditt konto.

• Anonym (TS)

Vanlig bankdosa har jag, men på många hemsidor, tex sf.se, kan man bara betala via kontokort och inte med internetbank/bankdosa :(

• SupersurasunkSara
    Anonym (TS) skrev 2013-01-10 07:16:26 följande:
    Vanlig bankdosa har jag, men på många hemsidor, tex sf.se, kan man bara betala via kontokort och inte med internetbank/bankdosa :(
    Ah då måste du ha visa eller mastercard kanske maestro fungerar också då tror jag de kollar för jag har för mig men jag VET inte att de 'alltid kommer med viss kredit. Du får nog ringa banken Jag kan betala med mitt kort via de sidor som har direktbetalning via bank men jag kan inte handla via sf tex.
  • Eleonor01

När det ska betalas m kontokort så känner betakningsprogrammet av att dosa finns. Efter att vi har fått dosan så har jag aldrig knappat in siffror manuellt utan enbart via dosan. Ring banken å kolla. Jag har ett extra kort liggandes å det kan jag öppna för internet köp trots att det ej har upphöjda siffror. Ring å kolla som sagt. Tror det e lösbart iaf :)

• SupersurasunkSara

Nej, maestro är det jag har, så det går inte. På handelsbanken kan man istället ha ett allkort, det står på deras sida att efter ansökan om kredit KAN de ge kredit på det kortet men det låter ju som om man inte måste ansöka om det. Hur swedbank har det vet jag inte.

• Anonym (TS)

Nu skaffade jag mig ett e-kort, det funkar hur bra som helst! Skrattande Ska ändå bege mig till banken i eftermiddag och reda ut alla begrepp kring korten, men nu har jag den tjänst jag sökte, i alla fall!
    Tack för alla svarHjärta

• Frontline
    Anonym (TS) skrev 2013-01-10 07:34:28 följande:
    Nu skaffade jag mig ett e-kort, det funkar hur bra som helst! Skrattande Ska ändå bege mig till banken i eftermiddag och reda ut alla begrepp kring korten, men nu har jag den tjänst jag sökte, i alla fall!
    Tack för alla svarHjärta
    Har alltid kört med E-kort hos Swedbank och det funkar klockrent samt att det är mycket säkert med det.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • kimi90

Min man fick ett MasterCard på Swedbank fast han har betalningsanmärkningar

• Anonym (Nordea)

Min man fick visakort utan kredit, trots betalningsanmärkning och skuld hos kfm. Det går även att använda det utomlands.

• Anonym

Jag har VISA kort som jag kan betala med överallt, utomlands,butiker och på internet och jag har skulder hos KFM till och med. Det var inga problem att byta från Maestro kort till VISA,självklart har jag ingen kredit , men skulle inte vilja ha det heller. Jag har Handelsbanken, har varit kund där sedan 1988 och har alltid varit helnöjd :)

Svar på tråden Bankkort trots betalningsanmärkningar?