• 1022

Sedering, fasta? Katt som kräks mat!

Hoppas på lite hjälp och svar kring sedering av katt!

Jag lämnade en ganska stor katt för kastrering nu på morgonen, jag fick stanna under tiden sederingen verkade och innan han "somnade" så kräktes han upp kattmat, förvisso mjuk sådan men långt ifrån färdigsmält om man säger så.

Jag fick instruktioner om fasta fr o m kvällen innan. Han fick äta fritt fram till ca: 22:00 sedan endast vatten.

De hade brått iväg med honom sedan de kom tillbaks så jag han inte ställa några frågor på plats.

Frågan är, vad är vitsen med fasta om han ändå fortfarande har mat kvar i magen när han sederas? Och då lever jag i tron att fastan är till för att de inte ska kvävas av sina egna spyor!?

Någon som kan/vet mer och vill upplysa mig?

• Svar på tråden Sedering, fasta? Katt som kräks mat!
  • nemo1

Låter som att katten fått i sig mat senare än 22. En katts tarm är väldigt kort så den borde definitivt inte ha mat kvar. Problemet är inte att de kan kvävas av spyorna utan att det kommer ner i lungorna. Var observant på andningen då katten då kan få en sk kemisk pneumoni om den aspirerat mat ner i lungorna.

• 1022
    nemo1 skrev 2013-01-10 15:33:36 följande:
    Låter som att katten fått i sig mat senare än 22. En katts tarm är väldigt kort så den borde definitivt inte ha mat kvar. Problemet är inte att de kan kvävas av spyorna utan att det kommer ner i lungorna. Var observant på andningen då katten då kan få en sk kemisk pneumoni om den aspirerat mat ner i lungorna.
    Ja alltså det är vad jag direkt trodde med men familjen var införstådd med att han inte fick äta efter att jag tagit bort maten, den stod kvar på samma ställe(i ett skåp) där jag ställde den igår kväll. 
    Men jag letade igenom lägenheten ändå utifall att det kan ha vart mat någonstans men icke.

Jag är förbryllad och fattar inte hur det är möjligt!?

Tack för info förresten! Katten mår tack och lov bra!
Svar på tråden Sedering, fasta? Katt som kräks mat!