• Wench85

Fuska till sig CSN och sen ej studera?

Hej!
    Jag undrar om någon här vet mer om kring huruvida man får och kan fuska till sig stuiemedel genom att registrera sig på en kurs, ta pengarna och sen fejka att man misslyckats med plugget?

En god vän (det är sant, inte jag själv!) har studerat 4 år med studiebidrag och lån från CSN, sedan arbetat några år och är nu drygt 35 år.

Alla har rätt till 240 veckor studiemedel och hon har använt 180 veckor antar jag. Hon menar att hon kan "ta" studiemedel bara för att få pengarna utan att plugga istället för att ha "missat" de pengarna. Att plugga och misslyckas med sina studier är tillåtet. Om man tagit studielånet får man betala tillbaka det som vanligt, om man tagit studiebidraget har man fått det. Det enda som händer om hon tar pengarna och sen misslyckas som hon tänkt är att om hon vill studera igen kommer hon inte att beviljas CSN eftersom hon inte tagit tillräckligt med poäng tidigare. Hon säger att det inte gör något, hon kommer aldrig att vilja plugga igen.

Jag ifrågasatte om det inte kommer att märkas om hon inte pluggade alls om CSN eller högskolan kontrollerar, men hon säger att om hon söker en distanskurs, registrerar sig och låtsas vara kass kommer det inte märkas. Exempelvis om det ska lämnas in en hemtenta kan hon skriva två rader bara för att det ska vara registrerat i systemen ATT hon lämnade in något, men att det var underkänt. När terminen är slut har hon då fått pengar och utåt ser det ut som att hon misslyckats med studierna, fast hon egentligen bara tagit pengarna utan att plugga.
    Det verkar som att hon inte bestämt om hon bara ska ta bidraget eller om hon dessutom ska ta studielån för att ta pengarna och direkt amortera på huslån eftersom "det är bättre villkor på studielån". 

Jag tycker att det är fel. Dels är studiemedel till för att möjliggöra studier, skulle alla göra som hon skulle antagligen alla få 20 veckor mindre och det är ju förfärligt för de som har sexåriga utbildningar. Dels behöver hon inte pengarna (visserligen är hon föräldraledig i höst, men har en schysst SGI och hennes sambo jobbar så det går ingen direkt nöd på dem).

Gör folk så här? Det borde då finnas massor av personer vilkas betyg visar att de först läste några år och klarade alla tentor, sen helt plötsligt kommer en sista termin där de misslyckas med allt.

Vad tycker ni? Vet ni någon som gjort så här? Har ni några bra argument? 

• Svar på tråden Fuska till sig CSN och sen ej studera?
  • Beautii

Finns konstiga människor till allt

• soetisenanna

Jag har nyligen studerat och vet att det inte funkar så. Bara man är borta ca 3 dagar från skolan utan giltig anledning så anmäler skolan det till csn och man skrivs ut. Man måste dessutom alltid skicka in ett arbete även fast man vill få ig i kursen. Så har det varit i min skola iaf.

• amiofo

Dels kan hon bli återbetalningsskyldig. 
    sen kan ju problemet komma den dagen hon faktiskt vill studera men då kommer csn se att hon inte kommit upp i de poäng som krävs under tidigare studier och därför inte bevilja mer.

Csn får ju info från skolan och ser med en gång om poängen från kursen är inne eller ej, räcker inte att hon "skickat in två rader" utan skolan lägger ju inte in poängen förren kursen är avslutad och godkänd.    

• Fannypack

Kan funka en termin och sen aldrig mer, och det blir mycket svårt att studera med studiemedel i framtiden,

• UngSambo

Är inte det du beskriver bedrägeri? Dels skriva sig på en kurs och sen inte gå, men också att ta studielån, som man väl inte får ta över huvud taget om man inte pluggar?

• Elin 885

du måste klara 75% av dina studier varje termin för att få studiemedel.

• gavagai

Det borde ju funka under en termin eller möjligen ett år (på högskola). Hon behöver förmodligen inte ens lämna in någonting, utan det räcker att vara registrerad på kurser. Sedan är det ju kört att få studiemedel mer, när CSN kontrollerar och ser att hon inte tagit några poäng, om hon inte läser ikapp i efterhand.

• Elin 885

och om du klarat under 75% så kan du få studiemedel om du har giltiga skäl (mitt var att jag blev våldtagen under sommaren och sjukskriven så jag klarade inte mina sommarstudier) annars får du gå en termin utan studiemedel och plugga för att bevisa för csn.

och det där med distansstudier är inte sant, jag studerar hela min utbildning på distans och våra professorer är som hökar.

• Cogito ergo sum

1. Man ska betala tbx
    2. Man får inte fortsatt studielån om man inte klarar visst antal poäng och måste då  börja betala tbx  

• Målsmans underskrift

Tar man inte en viss andel av sina poäng under ett år nekas man studiestöd av CSN inför nästkommande år.

A change of speed, a change of style.
Svar på tråden Fuska till sig CSN och sen ej studera?