Fuska till sig CSN och sen ej studera?
Hej!
Jag undrar om någon här vet mer om kring huruvida man får och kan fuska till sig stuiemedel genom att registrera sig på en kurs, ta pengarna och sen fejka att man misslyckats med plugget?
En god vän (det är sant, inte jag själv!) har studerat 4 år med studiebidrag och lån från CSN, sedan arbetat några år och är nu drygt 35 år.
Alla har rätt till 240 veckor studiemedel och hon har använt 180 veckor antar jag. Hon menar att hon kan "ta" studiemedel bara för att få pengarna utan att plugga istället för att ha "missat" de pengarna. Att plugga och misslyckas med sina studier är tillåtet. Om man tagit studielånet får man betala tillbaka det som vanligt, om man tagit studiebidraget har man fått det. Det enda som händer om hon tar pengarna och sen misslyckas som hon tänkt är att om hon vill studera igen kommer hon inte att beviljas CSN eftersom hon inte tagit tillräckligt med poäng tidigare. Hon säger att det inte gör något, hon kommer aldrig att vilja plugga igen.
Jag ifrågasatte om det inte kommer att märkas om hon inte pluggade alls om CSN eller högskolan kontrollerar, men hon säger att om hon söker en distanskurs, registrerar sig och låtsas vara kass kommer det inte märkas. Exempelvis om det ska lämnas in en hemtenta kan hon skriva två rader bara för att det ska vara registrerat i systemen ATT hon lämnade in något, men att det var underkänt. När terminen är slut har hon då fått pengar och utåt ser det ut som att hon misslyckats med studierna, fast hon egentligen bara tagit pengarna utan att plugga.
Det verkar som att hon inte bestämt om hon bara ska ta bidraget eller om hon dessutom ska ta studielån för att ta pengarna och direkt amortera på huslån eftersom "det är bättre villkor på studielån".
Jag tycker att det är fel. Dels är studiemedel till för att möjliggöra studier, skulle alla göra som hon skulle antagligen alla få 20 veckor mindre och det är ju förfärligt för de som har sexåriga utbildningar. Dels behöver hon inte pengarna (visserligen är hon föräldraledig i höst, men har en schysst SGI och hennes sambo jobbar så det går ingen direkt nöd på dem).
Gör folk så här? Det borde då finnas massor av personer vilkas betyg visar att de först läste några år och klarade alla tentor, sen helt plötsligt kommer en sista termin där de misslyckas med allt.
Vad tycker ni? Vet ni någon som gjort så här? Har ni några bra argument?