• Humlan88

Hur sjutton får man till köttet som i svergies mästekock? Seriöst hur gör man?

Nu jäklar vill jag laga till en riktigt fin middag till min sambo på hans födelsedag.
    Har en bit Älg Entrecote i frysen som jag tänkte använda

Har suttit och kollar på Sveriges mästerkock  nu och blir så imponerad över hur tusan dom får till köttet så där fint. 

så min fråga HUR FAN GÖR MAN? :p

Om jag vill ha köttet typ medium, hur gör jag? Ska jag steka hela biten? Ska ha den i ugnen? Vad är bäst med entrecote?

När jag gör kött blir det alltid för genomstekt. Nu jäklar vill jag ha till de bra

Så snälla ni matkunniga människor där ute, Hur gör man? Vad är hemligheten??? 

• Svar på tråden Hur sjutton får man till köttet som i svergies mästekock? Seriöst hur gör man?
  • hysteria

Om du inte har en så köp en kött termometer, kostar runt 70-lappen på maxi. Bryn köttet på panna och stek färdigt i ugnen på rätt låg värme, 150 grader kanske. Låt sedan köttet vila en stund innan du skär upp det. Så brukar jag göra iallafall.

• Humlan88
    hysteria skrev 2013-01-10 10:42:21 följande:
    Om du inte har en så köp en kött termometer, kostar runt 70-lappen på maxi. Bryn köttet på panna och stek färdigt i ugnen på rätt låg värme, 150 grader kanske. Låt sedan köttet vila en stund innan du skär upp det. Så brukar jag göra iallafall.
    jag har en termometer, spelar det någon roll hur stor köttbiten är? (den är ganska liten) ska det fortfarande vara runt 58 grader? 
  • Rosapingvin

Mindre bit kan bli mindre saftig. Se till att tempen sitter i mitten av steken. Storleken spelar givetvis ingen roll för tempen...

• Anna Paulita

Jag säger också kött termomenter. Allt kött jag gör hemma köper jag i bit, bryner så att det får en fin yta och kör i ugnen. Det blir faktiskt billigare också då affärerna tar *bra* betalt för att skiva upp köttet.

Något annat man ska tänka på också är att låta kötet stå ute så att de är i rumstemperatur innan man steker det. Och även att man hellre kör det i låga grader i ugnen och hellre låter det stå längre (än tvärt om) då stannar köttsaften kvar i köttbiten.

Tänk också på att när man tagit ut köttet ska man låta det stå i kanske 10 minuter, gärna i folie, innan man skär upp det. Köttet eftersteks alltid runt 5 grader, så vill du ha det på 58 grader tar du ut det vid 53 osv.     

• Humlan88
    Anna Paulita skrev 2013-01-10 11:29:21 följande:
    Jag säger också kött termomenter. Allt kött jag gör hemma köper jag i bit, bryner så att det får en fin yta och kör i ugnen. Det blir faktiskt billigare också då affärerna tar *bra* betalt för att skiva upp köttet.

Något annat man ska tänka på också är att låta kötet stå ute så att de är i rumstemperatur innan man steker det. Och även att man hellre kör det i låga grader i ugnen och hellre låter det stå längre (än tvärt om) då stannar köttsaften kvar i köttbiten.

Tänk också på att när man tagit ut köttet ska man låta det stå i kanske 10 minuter, gärna i folie, innan man skär upp det. Köttet eftersteks alltid runt 5 grader, så vill du ha det på 58 grader tar du ut det vid 53 osv.     
    aha okej :D Därför de blivit som de blivit för mig då. Har alltid tagit ut de när de varit nästan genomstekt och tänkt "aha de här ser bra ut" men sen när det stått ett tag så har den fina rosa färgen försvunnit, men va bra då vet jag :D 
  • tro  hopp  kärlek

Ta fram köttbiten och låt den ligga i kylskåpet i ca 3-4 dagar innan ni ska äta. Den blir oerhört mör och fin då.
    Vi använder nästan bara älgkött, det går lika bra att steka den i skivor som att linda in den i folie.
    (steker vi den hel är det gott att skvätta lite wisky eller konjak över den, samt lite andra kryddor för att få mer smak på den)

Steker du den i skivor så stek den nästan klar, den gör sig på eftervärme. Lägg den i en bunke med lock.
    Du känner på köttet när du trycker på den, den ska inte vara för mjuk, och inte för hård. Bara lite motstånd.
    Känn på köttbitarna i förväg, sen jämför du med din handflata, bifogar en fil
    Jag föredrar stekt i skivor, med vitlöksmör, bea sås eller rosepepparsås fast med grädde/mjölk istället för vatten och
    hasselbakspotatis samt halv grillad tomat toppad med vitlök salt örter samt mozzarella. Givetvis lite sallad till.
     http://nordicbbq.whiterox.com/?p=59

• Humlan88

Gjorde maten igår, tog ut köttet vid ca 53 sen lät de vila, de vart jättebra :D Tack för all hjälp!

• gravade laxen

125grader max efter du brynt köttet.
    Kör köttet till 55-57 grader låt vila i 5-10min innan servering.
    Är det tunnare bitar, så brukar jag värma tallriken med varmvatten, så inte man får kallt kött.

Med termometer är det väldigt enkelt att göra kött.
    Men med tiden när man gör skivor, så lär man sig rät snabbt i hur långe man skall steka för det ska bli som man vill.

Svar på tråden Hur sjutton får man till köttet som i svergies mästekock? Seriöst hur gör man?