• hundpuss

Fråga till dig som ger fryst färskfoder

Har köpt en ny sort fryst färskfoder, men vet inte riktigt hur jag ska räkna ut hur mkt hunden ska få per måltid. 
    Har tidigare gett Bravo hamburgare, och då en halv / portion.

I denna produkten ligger värdena på protein 15% och råfett 16%

Hunden väger 9-10 kg och är frisk i övrigt. Hur räknar man på sånt här? Nån som vet? 

• Svar på tråden Fråga till dig som ger fryst färskfoder
  • Tutten

Jag hade KLASS färskfoder förut till mina hundar. jag köpte både normal och plus korvar.

Jag doserade efter rekomendationer på  hemsidan. Men när hundarna busat mycke eller gjort av med extra mycket energi än en vanlig dag så gav jag en korv normal och en korv plus. ( Istallet för 2 korvar normal.)

Likadant om jag skulle extra träna dom dagen efter, t.ex åka till sandtag  så brukade jag bunkra upp på så sätt.

Mina hundar väger 20 kg.  

• Tutten

NORMAL: Protein 11% Fett 6% Kolhydrater 11% Vatten 68% Växttråd 1% Aska (mineraler) 3% varav Kalcium 0,3% och Fosfor 0,3% Omsättbar energi 535kJ/100g

PLUS : Protein 11% Fett 9% Kolhydrater 11% Vatten 65% Växttråd 1% Aska (mineraler) 3% varav Kalcium 0,3% och Fosfor 0,3% Omsättbar energi 642kJ/100g

• Dexter dot com

Har för mig att man generellt rekommenderar 2% av hundens vikt, alltså 200g till 10 kg hund. Men beroende på vilket foder,hundens förbränning,hundens aktiveringsnivå osv är det ju nästan omöjligt att ge råd.
    Vad rekommenderar fodertillverkaren? 

• hundpuss
    Dexter dot com skrev 2013-01-10 13:45:09 följande:
    Har för mig att man generellt rekommenderar 2% av hundens vikt, alltså 200g till 10 kg hund. Men beroende på vilket foder,hundens förbränning,hundens aktiveringsnivå osv är det ju nästan omöjligt att ge råd.
    Vad rekommenderar fodertillverkaren? 
    Ah tack, då har jag åtminstone nånting att gå efter! 

Problematiken ligger i att det är djuraffären här som tagit in ett nytt sortiment, av en lokal producent. Producenten har inte någon hemsida då det är ett så pass litet företag och lapparna/bipacksedeln var slut. (Såklart). 

Jag har börjat få upp ögonen lite mer för det här med färskfoder och vill utfodra min hund med det åtminstone 1 gång/dag, annars får han Pro Plan Adult. 
  • hundpuss

En annan fundering: en korv på 800 gram, om man förvarar i kylen, hur länge håller den?

• Dexter dot com

Min förra hund stod på färskfoder och jag hade korvarna i en plastburk i kylen i åtminstone 3 dagar. Jag tinade på bänken precis så det gick att skära av en dagsranson och så fick resten tina i kylen.

• hundpuss

Tack! Hur serverar/serverade du färskfoder? Tillsätta grönsaker? Nån olja?

Håller just nu på att lära mig mer om färskfoder/barf och tycker det är intressant att höra hur andra gör. 

• Dexter dot com

Han fick Nordic som är ett helfoder så han fick "bara" dom vanliga matresterna extra. Efter ett par år blev han foderallergisk och stod resten av livet på Z/D (allergifoder).
    Det sägs att färskfoder är det bästa för allergier,dåliga magar mm men det funkar inte på alla men generellt är det ju bättre än torrfoder. 

• hundpuss
    Tutten skrev 2013-01-10 13:37:04 följande:
    Jag hade KLASS färskfoder förut till mina hundar. jag köpte både normal och plus korvar.

Jag doserade efter rekomendationer på  hemsidan. Men när hundarna busat mycke eller gjort av med extra mycket energi än en vanlig dag så gav jag en korv normal och en korv plus. ( Istallet för 2 korvar normal.)

Likadant om jag skulle extra träna dom dagen efter, t.ex åka till sandtag  så brukade jag bunkra upp på så sätt.

Mina hundar väger 20 kg.  
    Hur mycket väger de per korv? 
  • Rullgardina

Ger mina hundar vom, varav den ena hunden väger ca 10kg(9,6) hon får ca 100g(mäter inte exakt) morgon och kväll- så sammanlagt ca 200g.
    Mina hundar är normalaktiva, testa märker du skillnad i vikt så får du öka eller minska. Jag testade mig.

• hundpuss
    Dexter dot com skrev 2013-01-10 15:02:33 följande:
    Han fick Nordic som är ett helfoder så han fick "bara" dom vanliga matresterna extra. Efter ett par år blev han foderallergisk och stod resten av livet på Z/D (allergifoder).
    Det sägs att färskfoder är det bästa för allergier,dåliga magar mm men det funkar inte på alla men generellt är det ju bättre än torrfoder. 
    Min hund har fått lite problem med magen på senare tid, men hos uppfödaren får han alltid färskfoder till kvällsmat och jag tycker han är bättre när han varit där. Köpte denna sort idag enbart för att prova, annars finns Nordic hundfoder 15 minuter ifrån där jag bor, fabriksförsäljning med 15% rabatt när man handlar direkt där så det känns okej i pris. 
    Får se vad han tycker om det, han verkar exalterad över doften iaf... 
  • Rullgardina

Mina har nordic hundfoder också och dem har 0,5kg korvar vilket är bättre när man har mindre hund. Absolut max tre dagar helst bara två, men man ser på maten om den ser bra ut eller inte.
    Hundar behöver inte grönsaker Drömmer

• hundpuss
    Rullgardina skrev 2013-01-10 15:05:08 följande:
    Ger mina hundar vom, varav den ena hunden väger ca 10kg(9,6) hon får ca 100g(mäter inte exakt) morgon och kväll- så sammanlagt ca 200g.
    Mina hundar är normalaktiva, testa märker du skillnad i vikt så får du öka eller minska. Jag testade mig.
    Tack! 
  • hundpuss
    Rullgardina skrev 2013-01-10 15:11:20 följande:
    Mina har nordic hundfoder också och dem har 0,5kg korvar vilket är bättre när man har mindre hund. Absolut max tre dagar helst bara två, men man ser på maten om den ser bra ut eller inte.
    Hundar behöver inte grönsaker Drömmer
    Behöver och behöver, jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det där. Även på BARF-sidan så rekomenderas grönsaker. Jag ger rivna morötter dels för näringen och dels för bukfyllnaden. 
  • Rullgardina

Jag testade mig fram skulle det ju stå hehe.
    Hundar är köttätare- men att ge en bit morot(inte riven) är jättebra för tänderna speciellt när hunden endast äter mjuk mat Glad

Svar på tråden Fråga till dig som ger fryst färskfoder