• Iida01

Kan glutenintoleranta äta kornmalt?? Hjälp mig!

Ja som rubriken lyder, kan glutenintoleranta äta kornmalt?
    Har inte haft min diagnos så länge så har inte lärt mig allt än.
    I listan från dietisten står det att man kan dricka porteröl, vi ska ha detta i maten idag men på flaskan står det "innehåller kornmalt". Vilket jag hela tiden trott är gluten.  

Så någon som kan hjälpa mig? 

• Svar på tråden Kan glutenintoleranta äta kornmalt?? Hjälp mig!
  • Iida01

Mjo, men det jag hittar står det att det innehåller gluten men som sagt står det på listan att man kan dricka porter. Så jag vill höra vad någon annan glutennisse säger! :) 

• Tutten

Det här med malt är en liten klurig fråga. Malt är säd som fått gro och sedan torkats. Man kan mälta olika spannmålssorter, men vanligast är korn. Eftersom kornmalt är gjort av korn som innehåller gluten kan det innehålla gluten, men så är dock inte alltid fallet. Vad det gäller cornflakes så har Livsmedelsverket testat cornflakes av flera olika märken och kommit fram till att Kellogg´s överskrider gränsen för vad som får kallas glutenfritt. Det gjorde dock inte de övriga märkena som testades, trots att de kan innehålla malt. Hela undersökningen finns på:

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Gluten-i-cornflakes/

Malt finns även i till exempel öl och även där kan det skilja sig mellan olika märken och sorter vilka som räknas som glutenfria. För att få reda på om en viss produkt med malt innehåller gluten är det säkrast att kontakta producenten för att se om de har genomfört några tester.

• Iida01

Okej, tack! Då får jag lita på listan från dietisten att det är så pass liten mängd att det går bra! :)

• Tutten
    Iida01 skrev 2013-01-10 14:01:07 följande:
    Okej, tack! Då får jag lita på listan från dietisten att det är så pass liten mängd att det går bra! :)

=)
Svar på tråden Kan glutenintoleranta äta kornmalt?? Hjälp mig!