• Anja86

Gravid i vecka 34 och ingen viktuppgång!?

Hej på er,

Jag var hos bm i förrgår för vanlig kontroll. Jag har haft på känn att jag inte gått upp så mycket hittills under graviditeten, kanske 4-5 kg eller något sådant. Men när vågen visar att jag inte gått upp något alls blev jag väldigt snopen.
    Vid inskrivningen vägdes jag för en "grundvikt". Vid besöket efteråt, ett par månader senare, vägdes jag igen och då hade jag gått NER 4 kg. Vilket berodde på att jag mått väldigt illa under första delen av graviditeten. Jag kräktes mycket och sådär. Men nu ligger jag alltså på SAMMA vikt som jag gjorde EFTER att jag förlorat de där 4 kilona!
    Jag äter om dagarna, går absolut inte på någon svältdiet, men jag vräker inte i mig en massa heller. Inga cravings på sötsaker - är faktiskt inte sugen på det alls.
    Men jag menar - bebisen väger ju mellan 2-2,5 kg nu, fostervattnet väger, moderkakan väger.... Så rent tekniskt måste jag själv ha gått ner i vikt under graviditeten. Bm var dock inte orolig, för magen växer precis som den ska och ligger mitt på kurvan. Men hur vanligt är detta?

Fler som inte gått upp någonting alls och är så pass långt gångna? Ungefär hur mycket vikt förlorar man "direkt" vid förlossningen?

• Svar på tråden Gravid i vecka 34 och ingen viktuppgång!?
  • E Maria

Min mamma gick upp 3 kg när hon väntade mig.. O jag vägde 3,8.. Så hon gick ju liksom ner i vikt egentligen.. Hon var dock lite kraftig innan, så det fanns o ta av om man säger så.. Det är nog väkdigt olika hur mycke nan går upp o hur mycket man tappar efter förlossningen.. Med första barnet gick jag upp från 64 kg till 80 kg.. Alltså 16 kg, och jag gick ner typ 10 kg på 5 dagar efter förlossningen, sedan ganska snabbt 3 kg till.. Sista 3 kilorna gick långsamt.. Nuvarande graviditet startade jag på 62 kg, och har i v 37 nu gått upp ca 15 kg.. Hoppas tappa de lika snavvt som förra gången.. :) Men ommagen dun växer som den ska tror jag inte du behöver vara ett dugg orolig.

• viseversa

V 32 nu för mig och har inte gått upp alls. Står på samma vikt som inskrivningen.

• Anja86
    E Maria skrev 2013-01-10 16:24:20 följande:
    Min mamma gick upp 3 kg när hon väntade mig.. O jag vägde 3,8.. Så hon gick ju liksom ner i vikt egentligen.. Hon var dock lite kraftig innan, så det fanns o ta av om man säger så.. Det är nog väkdigt olika hur mycke nan går upp o hur mycket man tappar efter förlossningen.. Med första barnet gick jag upp från 64 kg till 80 kg.. Alltså 16 kg, och jag gick ner typ 10 kg på 5 dagar efter förlossningen, sedan ganska snabbt 3 kg till.. Sista 3 kilorna gick långsamt.. Nuvarande graviditet startade jag på 62 kg, och har i v 37 nu gått upp ca 15 kg.. Hoppas tappa de lika snavvt som förra gången.. :) Men ommagen dun växer som den ska tror jag inte du behöver vara ett dugg orolig.
    Ok, jag är väl inte trådsmal sedan innan, men inte jättestor heller.
    Men säg att jag innan bebisen tittat ut går upp i alla fall de där 4 kilona som jag gick ner i början, och sedan försvinner ca 10 kg vid förlossningen (eller några dagar efter det, då), så står jag ju ändå på ungefär -10 kg mot vad jag gjorde vid inskrivningen Förvånad
    Men antar att det bara är att tacka och ta emot. Min ämnesomsättning har spökat under graviditeten, så det kan ju påverkat på något vis, kanske.
    viseversa skrev 2013-01-10 16:48:34 följande:
    V 32 nu för mig och har inte gått upp alls. Står på samma vikt som inskrivningen.
    Din BM är inte orolig heller?

• viseversa

Nej min bm är inte orolig. Inte jag heller. Inte set minsta orolig. Detta är min 4de graviditet. Med dom andra tre gick jag NER i vikt. Hela 17kilo- med nr 1. Hon föddes på bf och vägde 3440gr och var 51cm lång. Detta är första graviditeten jag inte går ner utan står still i vikt.

• PetraD

Med mitt andra barn gick jag upp 1 kg. Hon mådde toppen; 51cm och 3720g

• Anja86
    viseversa skrev 2013-01-10 18:20:36 följande:
    Nej min bm är inte orolig. Inte jag heller. Inte set minsta orolig. Detta är min 4de graviditet. Med dom andra tre gick jag NER i vikt. Hela 17kilo- med nr 1. Hon föddes på bf och vägde 3440gr och var 51cm lång. Detta är första graviditeten jag inte går ner utan står still i vikt.
    Oj, jösses! Helt otroligt! Har aldrig hört om någon som inte gått upp :)

Men då är jag helt klart lugnare. Får vara glad istället! Solig
  • viseversa

Ja jag är ju tjockis sen innan så tydligen kan man gå ner då. Dock var det inte pga att jag mådde dåligt. Jag har väldigt lätta graviditeter. Har inte det minsta ont alls och har inte mått illa. Eller andra "problem" Det tar bara mycket att mina "reserver" att vara gravid. Inte mig emot.

• Emmelie 528

Jag står stilla på stadiga 80kg som jag vägde in mig på vid första besöket och BM säger att det är ingen fara alls. Jag är i vecka 33+1

• gbgtjej

Jag ligger på -3 kg från min vikt innan grav, jag är i v 41+4 :P
    Det började med att jag tappade 10 kg när jag mådde illa (utan att kräkas dn enda gång) och sen har jag haft svårt att äta stora portioner eller ofta.
    Min bm är inte jättenöjd med detta, hon tycker att man behöver lite amningsreserver,men nu har hon gett upp för flera veckor sen.
    Bebisen har växt precis som den ska hela tiden och alla prover har varit tipptopp!

• älskarlivet81

Var glad att du inte gått upp Bebis tar det den behöver ändå. Jag är i vecka 37 och har gått upp 19 kg, men så har jag inte kunnat röra mig nästan alls under hela.graviditeten..

• Anja86

Ja, jag går nu in i v. 40 imorgon, och har fortfarande inte gått upp något. Är glad över detta, absolut Glad Jag har varit ute mycket och promenerat under hela graviditeten, men nu är det lite för jobbigt.
    Hade en period för ett par veckor sen då jag var rädd att bebis kommer vara gigantisk vid födseln, typ en 6 kg-klump. Men nu funderar jag åt andra hållet - att bebis kanske är mindre än normalt eftersom jag inte gått upp nåt i vikt.
    Jaja, det visar sig ju rätt snart Glad

• älskarlivet81
    Anja86 skrev 2013-02-19 13:51:33 följande:
    Ja, jag går nu in i v. 40 imorgon, och har fortfarande inte gått upp något. Är glad över detta, absolut Glad Jag har varit ute mycket och promenerat under hela graviditeten, men nu är det lite för jobbigt.
    Hade en period för ett par veckor sen då jag var rädd att bebis kommer vara gigantisk vid födseln, typ en 6 kg-klump. Men nu funderar jag åt andra hållet - att bebis kanske är mindre än normalt eftersom jag inte gått upp nåt i vikt.
    Jaja, det visar sig ju rätt snart Glad
    Min bebis beräknas väga runt 3,5 kg trots att jag nu gått upp 19 kg.. ;) Det har inget med viktuppgången att göra.. JAg har inte kunnat ens gå promenader på 20 veckor eller något,,
Svar på tråden Gravid i vecka 34 och ingen viktuppgång!?