Gravid i vecka 34 och ingen viktuppgång!?
Hej på er,
Jag var hos bm i förrgår för vanlig kontroll. Jag har haft på känn att jag inte gått upp så mycket hittills under graviditeten, kanske 4-5 kg eller något sådant. Men när vågen visar att jag inte gått upp något alls blev jag väldigt snopen.
Vid inskrivningen vägdes jag för en "grundvikt". Vid besöket efteråt, ett par månader senare, vägdes jag igen och då hade jag gått NER 4 kg. Vilket berodde på att jag mått väldigt illa under första delen av graviditeten. Jag kräktes mycket och sådär. Men nu ligger jag alltså på SAMMA vikt som jag gjorde EFTER att jag förlorat de där 4 kilona!
Jag äter om dagarna, går absolut inte på någon svältdiet, men jag vräker inte i mig en massa heller. Inga cravings på sötsaker - är faktiskt inte sugen på det alls.
Men jag menar - bebisen väger ju mellan 2-2,5 kg nu, fostervattnet väger, moderkakan väger.... Så rent tekniskt måste jag själv ha gått ner i vikt under graviditeten. Bm var dock inte orolig, för magen växer precis som den ska och ligger mitt på kurvan. Men hur vanligt är detta?
Fler som inte gått upp någonting alls och är så pass långt gångna? Ungefär hur mycket vikt förlorar man "direkt" vid förlossningen?