• myboo

Ensamstående, föräldrapenning och har bil?

Jag skulle bara tycka det var intressant att se hur många det är som är ensamstående förälder som just nu lever på föräldrapenningen med bidrag och har bil? 

Jag sitter själv och funderar på om jag ska sälja bilen eller ha den kvar. Jag skulle tjäna ca 2000 kr/månaden på att sälja den. Och det skulle sitta fint med bara ca 9500 i inkomst varje månad. Men är det värt friheten? 

• Svar på tråden Ensamstående, föräldrapenning och har bil?
  • jonah78

Endast du kan svara på din fråga. Är det fråga bara om "extra" frihet, så är det frågan om det är värt.

För min egen del är det ett måste. Jag är ensamstående med 3 barn och har bil, bor på landet så åka kommunalt är inte alltid ens ett värdigt alternativ till fotbollsträningar mm.

• Clear1

Jag hade bil och var ensamstående med föräldrapenning. Jag snålade med dagarna, men min bil kostade inte 2000kr i månaden.

Behöver du bilen? För att handla och ta dig dit du ska osv?

Personligen om jag hade ett jobb som väntade efter föräldraledigheten, så hade jag nog behållt bilen.
     Du förlorar säkert pengar på att sälja den, och om du inte MÅSTE spara för att du har en osäker framtid efter föräldraledigheten är det ganska skönt att HA friheten som det innebär att ha en bil.        

Svar på tråden Ensamstående, föräldrapenning och har bil?