• qosmo

Får man ta med barnmat till kroatien?till en 7 månaders

Hej! undrar lite hur de funkar med maten när man ska utomlands? i maj har vi hyrt ett hus i en vecka i kroatien..å den lilla måste ha sin mat, bland annat ersättning, å då kommer hon ju även äta gröt och små burkar med mat.
    Får man ta med sig det in i landet? Eller stoppas det på flygplatsen?:S Tycker alltid ja ser på program på tvn där dom tar all mat å så får man betala massapengar?

Jag vill ju helst ha med mig mat til henne..vill inte köpa mat utomlands som man inte har nån koll på alls vad det är för något..=/

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Får man ta med barnmat till kroatien?till en 7 månaders
  • Frontline

Har du bara med det i resväskan är det ok, i handbagaget får du bara ha det som krävs under resans gång med flyget..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pigglet

Till Spanien och Grekland har det då inte varit några problem.
    Gissar att du sett från Australien, det där tullprogrammet? Det handlar väl mer om frön och sådant? Har inte kollat så noga, så jag kanske har fel... 

• qosmo

Okej så bra..ja pigglet! De är nog det jag sett! Har aldrig kollat så noga på det heller..men har sett att dom tagit mat och att dom fått böter :S

Är lite fundersam på hur mkt mat ja kmr behöva ta me mig för en vecka också..känns som de kan bli en hel väska bara för mat :P
    Hoppas det kmr gå bra iaf =)

• FruBecks

Så länge du har det i resväskan så ska det inte vara några problem. Sen får du ju naturligtvis har med mat på planet för barnet, så mycket som krävs, men tänk på att ha det lättillgängligt i säkerhetskontrollen och att det är oöppnade burkar. Kolla med flygbolaget om du är osäker

• pigglet

Jo, det kan ju bli en hel väska. En gång hade vi med burkmat för 14 dagar (28 burkar + lite blåbärs, majs och morotspuré - sonen var väldigt dålig i magen när vi åkte) + 5 paket välling. Och faktiskt lite andra konserver, och så några paket hälsofil... Det rymdes bra i väskan, men den blev alldeles för tung!
    Dessutom blöjor för 14 dagar (och han hade som sagt diarré när vi åkte, så det var en hel del blöjor det). 

Men på hemvägen har man ju gott om plats för sådant man shoppat där nere   Skrattande 

• FruBecks

Sen finns det ju blöjor och mat att köpa på plats i de flesta länder så du kanske inte behöver fylla hela resväskan men mat. Kolla med resebyrån hur det är i Kroatien.
    Vi var i spanien i 2 månader och det hade aldrig funkat att ha med sig barnmat för så lång tid. Vi hade barnmat för de första dagarna sen köpte vi deras burkmat och det var inga problem. Pasta Bolognese var tydligen favoriten, så det köpte vi faktiskt med oss hem tillbaka  

• Delphin80

Hej

Jag har åkt till Kroatien med vår 10 månaders för två år sedan. På deras konsumbutiker har du liberos blöjor och dem tyckte jag best om för deras pampers var ej samma som den vi köper här men libero var samma blöjor så släppa inte med dig blöjor.

Välling är det bra att ha med sig däremot maten så skulle jag köpa dem har samma kontroller och mycket nestle och tyska produkter som är lika värdiga våra.

Jag har läst på allta förpackningar och det är samma saker.

Lycka till

Svar på tråden Får man ta med barnmat till kroatien?till en 7 månaders