• Veronica1

    Testis atrofi

    Hej! Vi har nu fått våra journaler från ivf kliniken. Någon som vet något eller har erfarenhet av testis atrofi?


  • Svar på tråden Testis atrofi
  • Veronica1

    Men finns det verkligen ingen som hört talas om det??? Trodde att det skulle vara någon iaf :-/

  • Veronica1
    enäggs81 skrev 2013-01-12 15:10:42 följande:
    vad betyder det?



    Ja du,jag vet inte vad det betyder men det har med spermierna att göra att dom inte mognar som dom ska.
  • TrueMeaning

    När man googlar på det hittar man en del resultat när det gäller dopning inom styrketräning.

    Testisatrofi betyder krympta testiklar.
    Testi står troligen för testiklar.

    När testiklarna krymper minskas hormonet Testosteron som är viktigt för spermiernas bildning.
    Får en man tex Tesosteronbrist kan de få för få spermier eller inga alls.

     

  • TrueMeaning

    Jag kan ha fel men det är info som jag hittat. Just Testosteronbrist har jag läst på en del inom ett par dagar då jag försöker få mer info varför min sambo har få simmare. Försöker liksom hitta orsaker/anledningar...

  • malinstlm

    Testis betyder mycket riktigt testikel. Atrofi betyder betyder att celler eller vävnad (i det här fallet testikeln) som i brist på näring, cirkulation eller sjukdom tillbakabildas eller skrumpnar. Och alltså inte producerar spermier, eller testosteron som den ska.

  • Veronica1

    Tack för era svar :)!

    Alla hans värden har alltid varit bra, så det är lite märkligt. Känns lite luddigt på något vis jag skulle vilja veta exakt vad felet är, fast jag vet att det är svårt!

     

Svar på tråden Testis atrofi