• Anonym (Mamman)

Kanske måste avliva katten om det blir för dyrt att behandla den, vad ska man säga till barnen?

Vill börja med att klargöra att jag inte vill att detta blir världens längsta tråd som till 99% fokuserar på hur kass man är som människa som inte vill/kan lägga 10 000 kronor på sin katt, utan att troligen har jag redan bestämt mig för att avliva katten om behandlingen blir så dyr, jag känner mig redan kass, men min fråga är hur ni tycker man ska säga till barnen ang. avlivning? Barnen är nio och tio år gamla och älskar så klart katten. Hon är sex år gammal och rätt asocial, men världens vackraste (lång, tjock fluffig vit päls och bruna ögon och snällaste katt...det är ju säkert för ett barn rent för jäkligt tragiskt om en förälder avlivar katten av ekonomiska skäl...tycker ni ändå man ska vara ärlig och säga som det är, att katten kan gå att behandla, men det blir för dyrt eller ska man rent av ljuga och säga att katten tvingades till avlivning eftersom inget fanns att göra?

Vad som hänt är att katten börjat kissa rött och vad jag förstår är det tecken på två saker, urinstenar eller UVI. Det sistnämnda ska tydligen vara rätt enkelt och jämförelsevis billigt att åtgärda, däremot kostar det massor att åtgärda urinstenar, minst 10 000 kronor. Vi fick katten när hon var över året så vi tog ingen försäkring eftersom vi fått höra att det är svårt att få en äldre katt försäkrad, men jag vet inte om det var dumt. Tror ni man kan snabbförsäkra henne imorgon före man bokar tid hos veterinär eller är det kört på den fronten?

Troligen har hon UVU eftersom urinen är röd och stinker något fruktansvärt illa, jag hoppas på det iaf....

• Svar på tråden Kanske måste avliva katten om det blir för dyrt att behandla den, vad ska man säga till barnen?
  • Queenie70

Du vet inte om det var dumt att inte ta försäkring? Really?

Jag anser nog att ni ska undanhålla det faktum att ni tyckte det är ok att ta ansvar för ett djur utan att ordna med försäkring, barn tenderar ju att införliva sina föräldrars etik att bli deras egen. Och då kan det resultera i att ungarna växer upp och trot att djur är lite slit och slängvaror. Ljug och säg att försäkringsbolaget inte godkände behandlingen.

• SupersurasunkSara

Jag fick en förklaring av min 5 åriga brorsdotter igår, om varför hennes låtsasmorfars hund inte längre lever: För att det är bättre för en hund som har ont att få vara i himmelen.
    Denna hund var dock ålderstigen och kunde inte gå och hade ont av den anledningen.

Säg att katten var sjuk och inte kunde leva längre, mer än så behöver man inte säga.

Ang att ta försäkring nu och sen kontakta veterinär, nej jag har för mig att det är en karenstid på en månad el liknande just för att man inte ska kunna göra så.

• tokefia

Om jag var tvungen att avliva ett djur av ekonomiska skäl hade jag nog inte talat om att det fanns alternativ till barnen. Den är sjuk, punkt slut. 
    Jag personligen hade inte lagt ut den summan på en katt. Det är för mycket. Dock hade jag försäkrat den när jag skaffade den.
    Men men, det är lätt att vara efterklok.

• nozpa

För det första så ska jag skälla lite. Ni borde givetvis tagit en försäkring. Kvittar om katten är 12 veckor eller 4 år. Varför skulle det spela någon roll? Riktigt oansvarigt av er!!

Angående kattens sjukdom. Vi har en katt som håll på sådär i 3 omgångar. Första besöket fick hon antibiotika, dom misstänkte UVI.
    Efter en månad blev hon dålig igen. Fick annan antibiotika och blev bra. En månad senare blev hon dålig igen. Då röntgade dom, samt ultraljud (det är nu det blir dyrt) samt en massa andra prover som dom inte tog dom två första gångerna. Hon hade kristaller i urinblåsan. Fick ett tredje antibiotika och dom sa att blir hon inte bra av detta så finns inte mycket mer att göra.
    Tack o lov blev hon frisk, och har inte fått det igen på 3 år.

Vad du ska säga till barnen? Jo säg såhär. "Skaffa aldrig husdjur om ni inte tänker ta hand om dom, för nu måste mamma avliva katten för att hon inte har råd att göra den frisk".
    Eller så ljuger du och säger att den var jättesjuk och var tvungen att somna in.

Och skaffa för tusan aldrig djur igen!          

• krokodilmamma

Man kan utan problem försäkra en äldre katt, försäkringsbolagen brukar bara vilja ha en hälsodeklaration från en veterinär vilket kostar ett par hundra, däremot kan du inte snabbförsäkra katten eftersom alla bolag har en karensperiod på 3-4 veckor på nya försäkringar.

Vad ni ska säga till barnen har jag ingen aning om. Tycker att det är sjukt ledsamt att man skaffar djur och sedan inte tar ansvar fördem.

Håller tummarna att det är något som går att ordna och att ni fixar försäkring till den.

• Anonym

Säg bara att den var för sjuk och måste avlivas. Människor är lättare att bota. Djur kan det vara knepigare med. (Så att nu inte barnen börjar bli oroliga att de själva ska bli sjuka och att det inte ska gå att göra något). Plåga inte barnen med att säga exakt som det är: att ni inte haft omtanke nog om katten för att ha en försäkring på den.

• Moist

Varför ska man inte få  försäkra en 1årig katt?
    Min va typ 2årig vildkatt som ja köpte från ett katthem och de vart inga problem att försäkra. 
    Försäkringsbolaget betala även när de visa sig att stackarn hade en kraftig öroninflammation som han troligtvis redan hade vid köpet.

Men för att svara på din fråga så säg att katten blev sjuk och dog eller måste avlivas. 

• jimbo82

Man avlivar inte ett djur som går att behandla !
    Har man skaffat djur får man räkna med kostnaden !

• alifewithoutme
    jimbo82 skrev 2013-01-10 22:15:46 följande:
  • Bonanza
    jimbo82 skrev 2013-01-10 22:15:46 följande:
    Så djur ska hållas vid liv till varje pris? Vad tycker du det rimligt att utsätta en katt för? Avancerade behandlingar, flera röntgenundersökningar, mediciner livet ut, amputering osv osv?

Såhär är det: en katt har ingen som HELST aning om hur gammal den är eller vad döden innebär. De vet inte ifall livet är slut nu eller om femton år. En katt lever ett bra liv och är frisk, eller så kan den få somna in och slippa lidande och långa behandlingar som bara är till för människans ego.

Att stressa en katt med massor av veterinärbesök, illasmakande mediciner och jobbig behandling handlar om att man som ägare inte vill släppa taget. Det är ju nobelt att låtsas att det är för kattens bästa, men det är det inte. 

Svar på tråden Kanske måste avliva katten om det blir för dyrt att behandla den, vad ska man säga till barnen?