Kanske måste avliva katten om det blir för dyrt att behandla den, vad ska man säga till barnen?
Vill börja med att klargöra att jag inte vill att detta blir världens längsta tråd som till 99% fokuserar på hur kass man är som människa som inte vill/kan lägga 10 000 kronor på sin katt, utan att troligen har jag redan bestämt mig för att avliva katten om behandlingen blir så dyr, jag känner mig redan kass, men min fråga är hur ni tycker man ska säga till barnen ang. avlivning? Barnen är nio och tio år gamla och älskar så klart katten. Hon är sex år gammal och rätt asocial, men världens vackraste (lång, tjock fluffig vit päls och bruna ögon och snällaste katt...det är ju säkert för ett barn rent för jäkligt tragiskt om en förälder avlivar katten av ekonomiska skäl...tycker ni ändå man ska vara ärlig och säga som det är, att katten kan gå att behandla, men det blir för dyrt eller ska man rent av ljuga och säga att katten tvingades till avlivning eftersom inget fanns att göra?
Vad som hänt är att katten börjat kissa rött och vad jag förstår är det tecken på två saker, urinstenar eller UVI. Det sistnämnda ska tydligen vara rätt enkelt och jämförelsevis billigt att åtgärda, däremot kostar det massor att åtgärda urinstenar, minst 10 000 kronor. Vi fick katten när hon var över året så vi tog ingen försäkring eftersom vi fått höra att det är svårt att få en äldre katt försäkrad, men jag vet inte om det var dumt. Tror ni man kan snabbförsäkra henne imorgon före man bokar tid hos veterinär eller är det kört på den fronten?
Troligen har hon UVU eftersom urinen är röd och stinker något fruktansvärt illa, jag hoppas på det iaf....