• Farfalla

tips på MJÖLKFRIA alternativ i/på tårta till barnkalas?

tips på MJÖLKFRIA alternativ i/på tårta till barnkalas? Dottern fyller 3nästa söndag och söker tips om goda fyllingar i tårtor som är HELT utan mjölkprotein. Någon som provat något och VET att det blir gott? Havregrädden är sjukt äcklig :S Det bör helst ej vara baserat på soja (pga överkänslighetsallergi) så det är sista alternativet...

Rasmus och Jolinas mamma..
  • Svar på tråden tips på MJÖLKFRIA alternativ i/på tårta till barnkalas?
  • Lussekatta

Vaniljvisp på (oatleys) dock blir den lite lös...
    Chokladpudding kanske funkar? Ekströms är ju mjölkfri.
    mosade bär
    Inlagda persikor i skivor. 

• EmSaH

Jag har gjort som så att jag gjort en egen liten tårta till barn som inte tål mjölkprotein, för är man inte van vid havrebaserat är det inte så gott, men oftast är barnet (eller vuxen) som inte tål mjölk vana vid smaken.

Det finns chokladpudding som inte innehåller mjölk, och det funkar att blanda med vatten. Dock mindre mängd än det ska vara mjölk. Det blir faktiskt gott den blir mörkare i färgen än "vanlig" chokladpudding. Det kan man ha som en fyllning, sen kan man mosa bär som andra fyllning.

Vill man inte ha havregrädde kan det kanske vara godare med vaniljkräm? Vet inte om det säljs mjölkfritt, men det finns i alla fall havrebaserad vaniljsås, men det kanske blir för rinnigt att ha på tårta? Annars kan man ha chokladpudding även ovanpå tårtan, men då blir det kanske lite mycket choklad?

Lycka till hoppas du kommer på någon bra lösning!

• användarnamn1

Gör vaniljkräm (kokmarsán är nog helt mjölkfri, borde ju inte vara "spår av" åtminstone) på oatlys mjölk och grädde. Nån exakt ratio har jag inte i huvudet, men använd såklart mest mjölk. Blir hur bra som helst.

Synd att sojavispgrädde inte funkar, för alpros relativt nya innebär en stor förbättring på den marknaden. Något som nog kan uppskattas av barn tror jag är om du mjukrör havreglass och stryker på precis innan servering, men det kanske blir lite stressigt.

Ett alternativ är ju annars att göra en chokladtårta, fylla med t.ex en massa skivade bananer och sånt gott, och köpa mjölkfri ljus choklad (typ sån här: shop.goodstore.se/chokladkaka-ljus-rismjolk-100g-moo-free-eko-/2570-0 ) och klä tårtan med. Då kunde du servera den med glass, och toppa den med godis, bär, eller kanske kiwiskivor (- om allergin inte sträcker sig åt det hållet också. Är där ingen nötallergi hade också nötcréme passar i den tårtan, eventuellt mixad med mjölkfritt margarin om man vill göra den lite mindre söt pch mer dryg - finns ju numera i praktisk större ask)

• användarnamn1

(skulle vilja påstå att ingen kommer märka att vaniljsåsen är gjord utan komjölk om du har rätt förhållande mellan havmjölken och -grädden. Till skillnad från sojamjölk är där inte nån vidare konstig smak i havremjölk. Du kan tänka på att vara lite försiktigare med sockret, för den smakar visserligen lite sötare i sig, men även det tar den krämigare grädden udden av)

• användarnamn1

Kom på en grej till. Även sån "vispgrädde" som inte smakar så super i sig självt blir schysst om man rör i lite kakao i den (vilket ju då funkar till chokladtårta). Menar de varianterna som är ganska söta alltså - gogreens och carlshamns. Nu är det ju soja i soyatoo, men just den skulle jag undvika alltid - tycker den smakar så illa att jag aldrig har försökt maskera den... Du kunde även prova att tex röra ner lite hallon. Rosa grädde kan ju vara rätt snajsigt till en klassisk vaniljkrämstårta.

• Cogito ergo sum

Smörkräm gjort på mjölkfri magragrin...mousse fyllning med hallon gjort på kokosgrädde även mossefyllning på koskosgrädde och plamil. Majs och ris kak mix som botten. Itsället för marsipan kan man ha sugerpaste.

• LillaMi81

När sonen fyllde ett år gjorde jag en helt mjölkproteinfri tårta. Han var även känslig mot fler produkter än mjölk, så den var verkligen anpassad specifikt för honom. Men jag bakade egna sockerkaksbottnar med mjökfritt margarin och havremjölk. Fyllde med kokmarsan kokad med havremjölk. Det går säkert med rismjölk om man gillar det bättre. Andra lagret hade jag nog mosade hallon tror jag. Man kan ha mosad banan, mosade jordgubbar eller något annat man gillar. Sedan spacklade jag med smörkräm gjord på mjölkfritt margarin och täckte med Ballina sugarpaste. Jag tyckte inte att tårtan smakade konstigt eller särskilt annorlunda och gästerna åt också med god aptit. Man kan ju göra en liten glassbakelse gjord av havreglass och dekorera med bär till den som är allergisk också, det gjorde jag en annan gång.

• seandra82

gå in på allergimat.se där finns massor av bra recept . vi gjorde en tårta te nyår . vi hade jordbubbar emellan o mjölkfri grädde m blåbär som dekoration . supergott

• Ann Lee

Gör rulltårta med en fyllning av kokmarsán. Jag kokar marsánsås på havremjölk, den blir god. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att koka med rismjölk, det händer något kemiskt och rismjölken skär sig.

Förutom kokmarsán fyllde jag med skivade rårörda jordgubbar men ta något som du gillar. Sedan i samband med servering kan man klicka på Oatlys mjölkfria glass och toppa med t.ex. strössel och Sverigeflaggor.

Jag gjorde en sådan här tårta. på den är det Alpros mjölkfria visp men den är det soja i. Använd Oatly-glassen istället för grädden.

Mina söner blev jättelyckliga över denna tårta, på höjden! Med lite flaggor i och riven mjölkfri choklad, så var lyckan total.  http://frostrosor.blogspot.se/2012/08/rulltarta-pa-hojden.html

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden tips på MJÖLKFRIA alternativ i/på tårta till barnkalas?