Jag har fått det nu under min graviditet. Det kom rätt hastigt i v. 22. Jag vaknade varje natt flera ggr av domningar i händerna. Jag ringde bm och rådfrågade och fick snabbt och kvickt kontakt med en arbetsterapeut (?) på "handavdelningen". Hon gav mig massor av förmaningar, tips om övningar men framförallt "torgvantar", som dämpar svullnad plus skenor att sova med nattetid. De har hjälpt mig mycket!
Jag har börjat samla på mig vätska i fötter/vrister samt händer/handled. Det i kombination med att jag böjer handlederna när jag sover och slappnar av snörper av karpaltunneln. Förmodligen kan bekymren öka i grad desto mer jag samlar på mig vätska och ju längre in i graviditeten jag kommer. Nu hjälper dock handskar och skenor till att dämpa svullnad, och ge mig min nattsömn. Jag har bara haft dem en vecka, men jag märker att när jag fuskar och somnar utan dem så kommer domningarna direkt.
Får jag ökade bekymmer bör jag ha handledsstöd även dagtid.
Stödstrumpor kan hjälpa till mycket och dämpa svullnad/kramp i vader. Jag förmodar att din vadkramp kommer av vätskeansamling även där. De tips jag har fått är att bada fötterna/vaderna i svalt vatten, som skall dämpa svullnaden samt att avända stödstrumpor, gärna redan ta på dem i sängen innan jag kliver upp på morgonen.