Har jag 17 eller 23 procent fett. Vågen visar olika!?
Jag har en sån där snäsig våg som visar fettprocent, muskelmassa, vatten, benstomme, BMI och minsta dagligt intag.
Jag har använt den sen i våras och sett att min fettprocent gått ner från ca 28 procent till 23 procent. Och att min muskelmassa gått upp från ca 26 procent till 31 procent. Det är ju jättebra har jag jag tyckt och det visar ju en trend. Under samma tid har jag också gått ner från 64 till 55.5 kg och jag tränar 4 dagar i veckan.
Men idag hade dottern varit och pillat på vågen så jag var 25 år i stället för 35 i inställningarna, och helt plötsligt har jag 17 procent fett och 38 procent muskler!!
Jag kontrollvägde mig på rätt ålder och då fick jag precis samma vikt och BMI men 23 procent fett och 31 procent muskler.
HUR kan det bli så här fel? Vågen ska ju skicka svagström genom kroppen för att mäta motståndet i de olika delarna och det ska ju inte förändras med åldern. Fett är fett, 25 år eller 35 år, det ska ju inte spela någon roll.
Till saken hör att jag är väldigt tunn i överkroppen. Revbenen sticker ut och jag har A-kupa. Har platt mage och lite höfter/rumpa. Vältränade vader, så dessa 23 procent skulle alltså sitta runt rumpan eller organen i så fall.
Nu har jag bokat en tid för en BODPOD-läsning. Men kan någon förklara för mig hur det kan bli så här? Hur hade ni tänkt kring fettprocenten?