• Anonym

Har jag 17 eller 23 procent fett. Vågen visar olika!?

Jag har en sån där snäsig våg som visar fettprocent, muskelmassa, vatten, benstomme, BMI och minsta dagligt intag.

Jag har använt den sen i våras och sett att min fettprocent gått ner från ca 28 procent till 23 procent. Och att min muskelmassa gått upp från ca 26 procent till 31 procent. Det är ju jättebra har jag jag tyckt och det visar ju en trend. Under samma tid har jag också gått ner från 64 till 55.5 kg och jag tränar 4 dagar i veckan.

Men idag hade dottern varit och pillat på vågen så jag var 25 år i stället för 35 i inställningarna, och helt plötsligt har jag 17 procent fett och 38 procent muskler!! Förvånad

Jag kontrollvägde mig på rätt ålder och då fick jag precis samma vikt och BMI men 23 procent fett och 31 procent muskler.

HUR kan det bli så här fel? Vågen ska ju skicka svagström genom kroppen för att mäta motståndet i de olika delarna och det ska ju inte förändras med åldern. Fett är fett, 25 år eller 35 år, det ska ju inte spela någon roll.

Till saken hör att jag är väldigt tunn i överkroppen. Revbenen sticker ut och jag har A-kupa. Har platt mage och lite höfter/rumpa. Vältränade vader, så dessa 23 procent skulle alltså sitta runt rumpan eller organen i så fall.

Nu har jag bokat en tid för en BODPOD-läsning. Men kan någon förklara för mig hur det kan bli så här? Hur hade ni tänkt kring fettprocenten?

• Svar på tråden Har jag 17 eller 23 procent fett. Vågen visar olika!?
  • Chillan

Hej!!! jooo åldern spelar roll.....tyvärr så äldre vi blir så ökar fett procenten....lite svårt att förklara.....men om du har 23 procent så är ju det jättebra!!!    

• Anonym (fett är viktigt)

www.dietguiden.com/kroppsfett

14-16% fett är mycket magert.
    16-22% fett är magert.
    22-34% fett är normalt.

Fett är en livsnödvändig byggsten i alla kroppens celler då alla biologiska membran utgörs av fett.

Hela din hjärna består i princip bara av fett då det är fett som är isolering kring alla våra nervbanor.

Det behövs även fett som isolering i huden för att kroppstemperraturen ska kunna hållas och det finns även fysiologiskt viktiga fettplaceringar på andra ställen i kroppen.

Så du ska inte sträva efter att ha så låg fett% som möjligt, din kropp behöver fett far att kunna fungera. Inte minst din hjärna.

• Anonym
    Anonym (fett är viktigt) skrev 2013-01-11 09:30:25 följande:
    www.dietguiden.com/kroppsfett

14-16% fett är mycket magert.
    16-22% fett är magert.
    22-34% fett är normalt.

Fett är en livsnödvändig byggsten i alla kroppens celler då alla biologiska membran utgörs av fett.

Hela din hjärna består i princip bara av fett då det är fett som är isolering kring alla våra nervbanor.

Det behövs även fett som isolering i huden för att kroppstemperraturen ska kunna hållas och det finns även fysiologiskt viktiga fettplaceringar på andra ställen i kroppen.

Så du ska inte sträva efter att ha så låg fett% som möjligt, din kropp behöver fett far att kunna fungera. Inte minst din hjärna.
    Tack för föreläsningen. Jag vet allt det där redan. Det är inte det tråden handlar om. Jag har inte någonstans sagt att jag strävar efter så låg fettprocent som möjligt, utan jag vill veta varför vågen visar olika vid olika åldrar. Har du något svar på det?
  • Anonym
    Chillan skrev 2013-01-11 09:25:03 följande:
    Hej!!! jooo åldern spelar roll.....tyvärr så äldre vi blir så ökar fett procenten....lite svårt att förklara.....men om du har 23 procent så är ju det jättebra!!!    
    Ja, så är det säkert. Men denna våg ska visa fettprocenten för MIG, inte generellt för den åldern. Så varför visar den olika. Jag hade lika mycket fett på kroppen båda gångerna jag vägde mig och då borde den väl visa samma fettprocent?
  • Anonym (anna)

OT. Men vad har du för våg? Vart har du köpt den, märke, pris? Vart riktigt sugen på en likadan.

Din fråga har jag dessvärre inget svar på.

• Anonym

Jag bor utomlands och har köpt den här, vet inte märket (är på jobbet nu). Men jag betalade runt 600 kr för den vill jag minnas.

• kossan

Har inget svar på din fråga men jag vill oxå ha en sån våg! :) var köper man en sån? Vad kallas den och kostar den jättemycket? :)

• Anonym (123)
    Anonym skrev 2013-01-11 09:37:23 följande:
    Ja, så är det säkert. Men denna våg ska visa fettprocenten för MIG, inte generellt för den åldern. Så varför visar den olika. Jag hade lika mycket fett på kroppen båda gångerna jag vägde mig och då borde den väl visa samma fettprocent?
    Fast de där vågarna mäter ju inte en riktig fetthalt. De skickar sin ström genom kroppen och mäter motståndet, och sedan läser den av vad signalen motsvarar för fettprocent i en tabell, där det finns olika tabeller beroende på vilken ålder man ställer in. Det är inte en individuell mätning och inte en riktig fetthalt, bara vad en genomsnittlig person har för fetthalt i den åldern med just det motståndet i strömsignalen.
  • Anonym
    Anonym (123) skrev 2013-01-11 09:47:08 följande:
    Fast de där vågarna mäter ju inte en riktig fetthalt. De skickar sin ström genom kroppen och mäter motståndet, och sedan läser den av vad signalen motsvarar för fettprocent i en tabell, där det finns olika tabeller beroende på vilken ålder man ställer in. Det är inte en individuell mätning och inte en riktig fetthalt, bara vad en genomsnittlig person har för fetthalt i den åldern med just det motståndet i strömsignalen.
    Ok, det har jag helt missat.
    Men om jag vore 25 år med det motståndet så skulle jag ha en fettprocent på 17, men som 35-åring med samma motstånd så har jag alltså 23? Det säger ju ingenting om mig personligen...

Då kan jag alltså inte se fettprocenten utan bara en trend (om den går upp eller ner).

Det är ju bra att veta, det stod ingenting om det i min instruktionsbok vad jag kan minnas (det var bara ett litet blad).

Hur funkar en BODPOD då? Är det samma princip, i så fall är det ju helt meningslöst att boka en sådan. För jag vill ju veta hur MIN kropp ser ut, inte en genomsnittlig 35-åring

• Anonym
    AAS10 skrev 2013-01-11 09:54:35 följande:
    sådana vågar är oftast bluff kika här och räkna ut. 
    www.markazits.com/diet/bmi.php 

stämmer nästan enligt riktiga mätningar jag gjort hos speciallister 
    Men att mäta sig är väl ännu mer osäkert. Jag har ju päronkropp och har mitt fett på höfterna, då tjänar det ju inte mycket till att mäta midjan.

Jag har räknat med ett otal såna där uträknare och får olika varje gång. Det har varierat från 20 procent till 28 procent med samma mått.

Då tror jag vågen visar närmare sanningen ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-11 11:03:50 följande:
    Men att mäta sig är väl ännu mer osäkert. Jag har ju päronkropp och har mitt fett på höfterna, då tjänar det ju inte mycket till att mäta midjan.

Jag har räknat med ett otal såna där uträknare och får olika varje gång. Det har varierat från 20 procent till 28 procent med samma mått.

Då tror jag vågen visar närmare sanningen ändå.
    Räknade nu och den sa att jag hade 28 procent fett. Det finns inte en chans att jag har det
Svar på tråden Har jag 17 eller 23 procent fett. Vågen visar olika!?