• cj2

Börja skolan eller inte.

Min dotter fyller fem nu i februari. Hon är huvudet längre än sina jämnåriga och även dom som blir sex år på förskolan. Hon är dessutom rätt lillgammal. Hennes fröken tror att det är en bra idee för henne att börja skolan nu i höst, hon är på samma nivå som dom som ska börja i skolan till hösten. Fröken tyckte det var onödigt för henne att gå ett och ett halvt år till på förskola.

Hur ska jag tänka angående detta? Någon med erfarenhet? Kanske från din egen uppväxt?

• Svar på tråden Börja skolan eller inte.
  • flena

Min tanke är att barn utvecklas i olika perioder. Risken är att din dotter blir lite mindre eller inte hänger med i senare åldrar. Men jag har absolut ingen erfarenhet.

Har hon vänner som ska börja skolan nu från dagis?

• cj2

Ja precis dom hon umgås med på dagis ska börja skolan nu. Hon har gått i "femårs-gruppen" hela hösten.
    Hon kommer inte stanna i växten och bli mindre än sina kompisar det är jag helt övertygad om. Jag har alltid varit längst i klassen. Men nu är det inte bara kroppshyddan vi ska gå efter.

Min mamma har berättat för mig att med facit i hand hade hon velat att jag börjat ett år tidigare. Jag utvecklades mycket snabbare än mina jämnåriga.
    Men min sambo som är född sent på året hade önskat att han hade fått börja ett år senare. Det är så olika, men visst är det så att tjejer mognar snabbare än killar?

• vikarien

Tycker nog att ni ska göra det om förskolan säger det. Dom har ju bra koll på hur hon står sig i jämförelse med andra barn. När jag jobbade på en förskola hade vi ett barn som vi tyckte kunde börja skolan tidigare, men föräldrarna ville inte.
    Vi fick stora problem med barnet som tyckte allting var tråkigt sista året. Även fast vi försökte stimulera på hennes nivå.
    Det är himla svårt för förskolan att hinna med ett barn som ligger så mycket före, även fast man såklart skulle vilja.

Läser hon nånting? Skriver och räknar?
    Är hon på gång där och kompisarna ska börja skolan hade jag inte tvekat

• cj2

Nej hon läser inte. bokstäver och siffror kan hon hyfsat bra. Men det är ju en hel termin kvar att öva på sånt.

• vikarien

Har hon koll på bokstäverna knäcker hon säkert läskoden rätt snart Är ju många som inte kan läsa när dom börjar skolan ändå, men är ju bra om bokstäverna sitter iaf

• Flickan och kråkan

Barn är ju väldigt olika. Och ja, pojkar är generellt senare än flickor. Jag jobbar på högstadiet där detta är mer än uppenbart om man säger så.

Jag har en nybliven 5-åring som ska börja förskoleklass till hösten. Han är oerhört framåt i skolämnen. Han läser redan rätt obehindrat, räknar mycket och har allmänt väldig koll på mycket teoretiskt. Skolmiljön kommer att passa honom som handen i handsken. Han har lätt för att koncentrera sig långa stunder etc. Det är hans personlighet. MEN han är inte tidig på andra områden och inte mogen socialt eller liknande. Han är dessutom född sent på året (vid jul).

Huruvida man börjar tidigare i skolan och om det ska fungera väl handlar huvudsakligen om hur barnet är mognadsmässigt. Förkunskaper i skolämnen är av mindre betydelse. Det är i alla fall min erfarenhet som lärare. För tillfället har jag en elev som inte har de minsta svårigheter kunskapsmässigt, men som inte alls är i fas med andra saker som krävs för årskursen (han har hoppat över ett år) och det går inte bra. Har även haft elever som hoppat över år där det gått alldeles utmärkt.

• Malvil

Favoritar från mobilen och återkommer. Har en dotter i samma situation och bollar gärna tankar.

Svar på tråden Börja skolan eller inte.