Barn är ju väldigt olika. Och ja, pojkar är generellt senare än flickor. Jag jobbar på högstadiet där detta är mer än uppenbart om man säger så.
Jag har en nybliven 5-åring som ska börja förskoleklass till hösten. Han är oerhört framåt i skolämnen. Han läser redan rätt obehindrat, räknar mycket och har allmänt väldig koll på mycket teoretiskt. Skolmiljön kommer att passa honom som handen i handsken. Han har lätt för att koncentrera sig långa stunder etc. Det är hans personlighet. MEN han är inte tidig på andra områden och inte mogen socialt eller liknande. Han är dessutom född sent på året (vid jul).
Huruvida man börjar tidigare i skolan och om det ska fungera väl handlar huvudsakligen om hur barnet är mognadsmässigt. Förkunskaper i skolämnen är av mindre betydelse. Det är i alla fall min erfarenhet som lärare. För tillfället har jag en elev som inte har de minsta svårigheter kunskapsmässigt, men som inte alls är i fas med andra saker som krävs för årskursen (han har hoppat över ett år) och det går inte bra. Har även haft elever som hoppat över år där det gått alldeles utmärkt.