• gavagai

Är detta ett pojk- eller flicknamn?

Jag vill höra era spontana åsikter (och utveckla dem gärna om ni vill), hur ni först tänker när ni hör namnet Torild. Om ni träffar på ett barn och inte vet någonting mer om det än att det heter Torild. Tänker ni då att det är en pojke eller flicka? Om ni är osäkra så välj det ni ändå skulle satsa på om ni måste välja.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta ett pojk- eller flicknamn?
  • hemlig mamma

Jag funderade och kom fram till att jag nog tycker det låter som ett flicknamn.
    Det kommer i så fall säkert från Tor, som sedan byggts på till Torild till en flicka. Där finns ju även Tora.

Är det så att du själv funderar på att ge namnet till en kille?    

• gavagai

Vi vill gärna ha ett unisex-namn, och Torild verkar ju lovande, eftersom det verkar vara ett sådant namn som folk har ganska olika uppfattningar om, d.v.s. som verkligen är unisex i den bemärkelsen att det inte generellt förknippas med ett visst kön.

Om man ser till statistik och historia, så kan man säga att det är ett svenskt pojknamn och ett norskt flicknamn. Betydligt fler pojkar än flickor har namnet i Sverige, medan i Norge (där det är populärare) så är det bara flickor som heter så. 

• Natulcien

Jag associerade spontant till flicka, kanske p.g.a. att jag en gång hade en lärare (kvinnlig) med det namnet.
    Och så kopplar jag ändelsen -ild till kvinnonamn som Gunhild och Alfhild, även om det då är -hild som är ändelser.

Svar på tråden Är detta ett pojk- eller flicknamn?