• silasmamma

Har mitt barn adhd?

Hej! Min sons nya förskola(vi har haft inskolning från tisdags tills idag) och dom ser tendenser på adhd. Han får utbrott när han måste plocka undan mitt i sin lek. När någon ska trösta han så vill han inte att någon ska ta i han. Han funkar kanon med barn är snäll och hjälpsam. Han är 3 år och 4 månader. Han är vältalig bra motorik men har inte så Mycket tålamod. Han pratar hela tiden :p men inte på något konstig sätt. Han kan sitta still men måste vrida lite på sig. Han får inte utbrott varje dag utan kanske 2 ggr i veckan. Jag har adhd men ej om hans pappa har det. Han är så mysig omtänksam och genom snäll. Säger hela tiden att han älskar mig och vill pussa och krama mig. Har inga problem med sovningen han vaknar på natten och vill vara vaken. Har han adhd för dessa saker?

• Svar på tråden Har mitt barn adhd?
  • Whitetrash86

Låter som min dotter. Och hon har då INTE ADHD. Har själv ADD.

hon är bara bestämd och vill inte avsluta en lek bara sådär. Och om du någon säger till henne att hon måste sluta eller om någon tar "hennes" leksak. Ja då blir det hur i helvete.
    Hon har även väldigt mycket myror i byxorna. Kan inte sitta still mer än 10min ca.

Hon har lugnat ner sig när det kommer till utbrotten (4,5år) men tar ist och "stänger ner" när hon blir arg eller inte får som hon vill.

• Anders 150
    silasmamma skrev 2013-01-11 12:20:41 följande:
    Hej! Min sons nya förskola(vi har haft inskolning från tisdags tills idag) och dom ser tendenser på adhd. Han får utbrott när han måste plocka undan mitt i sin lek. När någon ska trösta han så vill han inte att någon ska ta i han. Han funkar kanon med barn är snäll och hjälpsam. Han är 3 år och 4 månader. Han är vältalig bra motorik men har inte så Mycket tålamod. Han pratar hela tiden :p men inte på något konstig sätt. Han kan sitta still men måste vrida lite på sig. Han får inte utbrott varje dag utan kanske 2 ggr i veckan. Jag har adhd men ej om hans pappa har det. Han är så mysig omtänksam och genom snäll. Säger hela tiden att han älskar mig och vill pussa och krama mig. Har inga problem med sovningen han vaknar på natten och vill vara vaken. Har han adhd för dessa saker?
    Att han får utbrott är ingen anledning till o misstänka adhd.
    den informationen jag får här är på tok för lite för att avgöra det,

finns inget som tyder på att han har adhd men mer information om honom behövs .

kan va annat som ligger till grund för detta.
    andra aspekter som kanske inte beaktas 
  • Anders 150
    Whitetrash86 skrev 2013-01-11 12:27:28 följande:
    Låter som min dotter. Och hon har då INTE ADHD. Har själv ADD.

hon är bara bestämd och vill inte avsluta en lek bara sådär. Och om du någon säger till henne att hon måste sluta eller om någon tar "hennes" leksak. Ja då blir det hur i helvete.
    Hon har även väldigt mycket myror i byxorna. Kan inte sitta still mer än 10min ca.

Hon har lugnat ner sig när det kommer till utbrotten (4,5år) men tar ist och "stänger ner" när hon blir arg eller inte får som hon vill.
    jo men var o varannan unge som inte får som dom vill blir ju ilsk o då med det du skriver så skulle alla 4.5åringar ha add
  • dec2010

Whitetrash, varför så säker på att hon inte har adhd? Menar inte att jag tror det, undrar bara varför du är så bestämd.

Adhd är ju inget fult eller skämmigt. Det är ett tillstånd som vilket som helst.

Ts, det är på tok för lite info. O dessutom undrar jag om man ens kan ställa diagnos så tidigt. Var o varannan unge är ju sån i den åldern. Det krävs kanske bara ett annat tillmötesgående från personalen. Kanske bara en utvecklingsfas just nu.

• silasmamma

Absolut inget fult eller skämmigt. Jag skäms inte ett dugg:) men han har inte gått på dagis på över 1 år, och dom sade tendenser till adhd 4 dagar på INSKOLNINGEN det är ju helt fel tycker jag. Han har humör min son oooojaaa men till det till att adhd vette fan. Han kan ju inte regler på dagis då han knappt har gått klart han blir sur då. Jag blir med sur om jag måste sluta med saker bara tvärt det blir nog dom flesta

• Piia

Det kan ju inte vi på ett forum säga om han har ADHD eller inte. . Är du fundersam så prata med bup. Förstår inte varför man frågar om sina barn har den och den diagnosen här.

• silasmamma

Jag ville fråga om någon har erfarenhet här?! Tur man kan fråga va man vill på forum:)

• Anders 150
    silasmamma skrev 2013-04-22 14:47:17 följande:
    Jag ville fråga om någon har erfarenhet här?! Tur man kan fråga va man vill på forum:)
    jag har adhd men orkar inte skriva just nu men skick ett pm så kollar jag när jag simmat upp till ytan igen
  • Piia
    silasmamma skrev 2013-04-22 14:47:17 följande:

Vad står det i rubriken då?
  • Piia
    silasmamma skrev 2013-04-22 21:00:41 följande:
    Pia- ja? Spelar det någon roll vilken rubrik man har:s
    Jo, det tycker jag, för den speglar vad man vill med inlägget. Inget fel alls, men det är ju så att vi inte kan säga varken bu eller bä om din son har diagnosen. Så därför tipsar jag om bup. Själv önskar jag att jag gjort det vid samma tidiga ålder, nu blev det en diagnos i vuxen ålder istället, och det ångrar man tusenfalt att man lyssnat på andra i stället för att lyssna på magkänslan. Jag hade magkänslan, andra sa att det inte var något, sådär är ju mina ungar, alla ungar är så. Men fråga hellre en gång för mycket än för lite tycker jag. 
    Önskar dig lycka till! 
Svar på tråden Har mitt barn adhd?