• Sara377

    Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

    Hejsan!

    Här om dagen blev en av mina tvillingar bjuden på ett barnkalas av en gemensam vän till båda tjejerna... Jag tackade nej till kalaset för det kändes inte rätt. Hur ska jag förklara för min andra tvilling att hon inte är välkommen?
    Eller är jag bara larvig och "curlar" min andra tvilling??? Borde jag ta fighten och förklara att livet är orättvist? 

    Ska tillägga att tjejerna är 3 år gamla.  

  • Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?
  • Annelie 76

    En treåring behöver inte veta att livet är orättvist, det kan vänta tills de blir lite äldre. Jag tycker du gjorde helt rätt.

  • Semlan

    Men om det är en gemensam vän till bägge tjejerna, varför blev då inte den andre bjuden? =O
    Jag tycker att det var rätt om det var en gemensam kompis. 

  • Sara377

    Tack! Det känns skönt att höra att ni håller med mig! Hon som bjöd på kalaset(mamman) verkade tycka att jag var larvig...  

  • Girlfriend

    Svår sits, men jag hade nog reagerat som du. Om det är en gemensam vän till tvillingarna så skulle det nog kännas konstigt. Men först hade jag ringt och pratat med någon av föräldrarna till barnens vän och ifrågasatt lite hur de tänkt och också berättat hur jag (och min sambo) tagit ställning till inbjudan för att undvika att relationen blir lustig i fortsättningen (men givetvis hålla god och trevlig ton!). Bättre att rensa luften direkt även om det kan kännas pinsamt eller motigt att ifrågasätta något sådant när det är deras kalas.

  • Sara377
    Semlan skrev 2013-01-11 12:40:54 följande:
    Men om det är en gemensam vän till bägge tjejerna, varför blev då inte den andre bjuden? =O
    Jag tycker att det var rätt om det var en gemensam kompis. 
    Jag vet inte... När jag pratade med mamman så sa hon att hennes dotter fick önska vilka vänner som hon ville skulle komma och då nämnde hon tvilling2 men inte tvilling1...
  • Sommarfjäril

    Jag skulle också ha tackat nej till kalaset i din situation. Det verkar helt knasigt att särbehandla så när de bara är 3 år. Strunta i vad den mamman tycker, huvudsaken är att du vet vad dina barn mår bra av. Livets hårda skola lär komma till dina barn också så småningom :).

  • Sommarfjäril
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:43:48 följande:
    Jag vet inte... När jag pratade med mamman så sa hon att hennes dotter fick önska vilka vänner som hon ville skulle komma och då nämnde hon tvilling2 men inte tvilling1...

    Jo men liknande saker har min dotter också sagt ibland, hon är numera 7 år visserligen men när hon var mindre ville hon ibland göra saker helt efter sin egen känsla. Visst ska hon få välja vilka som kommer på kalaset inom rimliga gränser men som förälder ska man väl lära sin barn vanligt hyfs, att man inte gör något som sårar andra barn.
  • Sara377
    Girlfriend skrev 2013-01-11 12:43:42 följande:
    Svår sits, men jag hade nog reagerat som du. Om det är en gemensam vän till tvillingarna så skulle det nog kännas konstigt. Men först hade jag ringt och pratat med någon av föräldrarna till barnens vän och ifrågasatt lite hur de tänkt och också berättat hur jag (och min sambo) tagit ställning till inbjudan för att undvika att relationen blir lustig i fortsättningen (men givetvis hålla god och trevlig ton!). Bättre att rensa luften direkt även om det kan kännas pinsamt eller motigt att ifrågasätta något sådant när det är deras kalas.
    Ja, jag gjorde det. Jag förklarade att jag inte ville se tvilling1 ledsen och att jag tyckte att hon var för liten för att få känna sig oönskad. Mamman svarade att hennes dotter fick välja helt själv vilka som skulle få komma och då hade hon bara sagt den ena av mina tjejer. Visst, hon leker bättre ihop med tvilling2(som hon bjöd) men jag tycker nog ändå att de är för små för att få ta sånna "nederlag" redan...
Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?