Jag kan inte hantera min son längre, jag har extrem ångest och vill bara gråta
Jag vet inte vad jag ska ta mig till... har en son på snart 7 år, vi har gått på BUP sen han var 3. Han har fått ADHD diagnos men det måste ligga något mer bakom det hela. Vi klarar inte av honom, det går bara inte :( Han har varit värre och värre de senaste veckorna, jag har haft ångestattacker flera gånger :( BUP tycker att vi borde nöja oss med ADHD-center, där han inte kan få hjälp för han är för liten, utan det blir bara sambon och jag som får gå i anhöriggrupp, vilket är ett jättebra komplement men det räcker ju inte!!! Jag vet inte vad jag vill, behöver stöd bara, sitter och gråter och orkar inte mer. Han kommer vara borta i två nätter nu, jag behöver verkligen det men ändå kan jag inte sluta tänka på honom :( Vi har nu skrivit ett brev till läkaren och försökt förklara.. snälla läs och säg vad ni tycker, vad ska jag göra?? Hur står man ut? :(
"Det vi känner är det allra största problemet är Xs humörsvängningar. När han är upprymd springer han runt i lägenheten, hoppar i sängen, leker jättevilt med sin lillebror, pratar konstant, skriker och är högljudd, tycker att allt är "världens bästa", gör saker som han inte får bara för att han är så uppspelt och inte kan låta bli enligt honom själv. Han har stunder då han är ledsen och bara gråter, tycker att "det här är världens sämsta liv", han har t o m slagit sig själv i huvudet. Sen har han perioder då han bara är arg som kan triggas igång av precis vad som helst då han kan få långa vredesutbrott, sparkas, slåss, lägga sig på golvet och skrika, han trotsar, provocerar, säger fula saker osv. Han kan ha 5-6 sådana här olika perioder per dag, dock går det bättre i skolan, enligt honom själv för att han håller för att de inte ska bli arga på honom. Förutom det här har han sina ADHD-symptom, tvångsbeteenden, extra känslighet för kläder, stort behov av struktur och rutiner, mardrömmar varje natt och han har även sagt att det ibland känns konstigt, som att han inte finns..
Vi har alltid tänkt att vi inte ville medicinera honom förrän han blev mycket äldre men nu är vi helt slutkörda och vet inte hur vi ska hantera situationen, och vi märker dessutom tydligt att han mår dåligt, så medicinering känns nu som en möjlighet. Däremot vill vi inte att han ska medicineras endast med centralstimulerande och/eller antidepressiva pga att bipolära störningar finnsi släkten och att han har just de här symptomen. Vi är rädda för att det kan trigga igång svåra bipolära symptom (vilket hände med Xs mamma)."
Det är alltså jag som har bipolär störning, men har varit frisk länge tack vare medicin som jag kommer ha i förebyggande syfte resten av livet. Vi har haft kontakt med en sjuksköterska på BUPs bipolärenhet som i alla fall är på vår sida, hon har sagt att vi ska be läkaren skicka remiss till dem och att om han inte vill ska hon ringa honom och prata med honom. Så jag hoppas det funkar men hur ska jag orka tills dess? :(