• Anonym

Finns det ngn muslim som har skilt sig inom islam.

Själv är jag muslimsk kvinna och vill skilja mig.

Vill veta hur skilsmässa går till niom islam och ni som har skilt er hur har ni gjort samt om man har barn, hur blir det med försörjning, ekonomi osv.

• Svar på tråden Finns det ngn muslim som har skilt sig inom islam.
  • Anonym (Håller på att skilja mig)

Det är svensk lag som gäller angående försörjning mm. Alltså är ni inte gifta "svenskt" så är det sambolagen som gäller.

Vill man skilja sig muslimsk så tar man kontakt med en imam (helst samma som vigde er) då får man svara på lite frågor sen är det 3 månaders betänketid.

Båda måste närvara.

Lycka till!

• ummabdilleh

om ni vill skilja er sager din man till dig inti talaq, eller du ar skilld, spelar ingen roll pa vilket sprak..ni har da 3 manader pa er att ga tillbaka till varandra, har ni sex m.m har ni alltsa valt att ga tillbaka..han maste forsorja dig under din 3 manader period da du ar i skillsmasssovantetid (iddah period) ni behover alltsa INTE ha vittnen eller ga till imam for skilja er utan kan gora detta sj..det ar meningen under dessa 3 manader vanteperioden ni ska bo ihop...efter 3 menstruationer ar du skilld, om du ar gravid, tar din iddah period slut nar du fott barnet..har han skillt sig med dig 2 ggr innan och detta ar 3e gangen finns det ingen iddah period, utan du ar haram for han och skilld pa en gang och han far inte ta dig tillbaka eller gifta sig med dig igen forran du gift dig med en annan man, for ratta anledningen..
    vill ni folja islam eller inte efter skillsmasan, tex med barnen m.m? vill ni det sa galler inte bo 2 veckor har 2 veckor dar, de ar dina och han har ratt och traffa dom, gifter du om dig ska enligt islam (hadithher av profeten) de inte bo med dig langre 

• ZandraBailly

jag har lärt mig så mycket inom islam från familjeliv min man brukar bli förvånad när jag babblar om alla regler och hur det går till när han försöker lura mig txp om vi skiljer oss ska han få barnet direkt men nu lärde jag mig att om jag gifter om mig går barnet till han, men enligt mitt hjärta kommer vi leva tillsammans under den tiden vi har på jorden :) 

• Mariana 580

Hade ingen aning om det ni berättat.

Tycker det låter hemskt att barnen skall "tillfalla" pappan om mamman gifter om sig, är det bara för att mamman i detta fall vill skilja sig? Eller är det såhär även om mannen instigerar skillsmässa?

• ZandraBailly
    Mariana 580 skrev 2013-02-10 19:50:52 följande:
    Hade ingen aning om det ni berättat.

Tycker det låter hemskt att barnen skall "tillfalla" pappan om mamman gifter om sig, är det bara för att mamman i detta fall vill skilja sig? Eller är det såhär även om mannen instigerar skillsmässa?
    Jag vet inte i heller, men det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan som skiljer sig om mamman gifter om sig går barnen till pappa, Min man nämnde de innan jag blev gravid men jag känner varken tvivel från han eller mig att vi skulle gå ifrån varandra 
  • Anonym

Stämmer det att den största synd en muslim kan göra,är att skilja sig?Alltså det Allah hatar mest?

• Mariana 580
    ZandraBailly skrev 2013-02-10 20:28:25 följande:
    Jag vet inte i heller, men det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan som skiljer sig om mamman gifter om sig går barnen till pappa, Min man nämnde de innan jag blev gravid men jag känner varken tvivel från han eller mig att vi skulle gå ifrån varandra 
    Hua. Jag får kalla kårar ner för ryggraden.

Jag trodde aldrig heller jag å min sons pappa skulle gå ifrån varandra, vem tror det när man är som kärast?

Hur som, olika religioner och olika kulturer är svårt att hantera ibland.
    Blev bara lite nyfiken.

Jag vet oxå att det inte är alla som tar benhårt på dessa seder. Så jag försöker inte vara dum här.
  • Amatullah

Mitt råd är kolla islamqa.com där finner du vad du söker in shaa Allah. Där finns även regler gällande khula (alltså om det är DU som vill ansöka om skilsmässa från din man).

• BusRåttan1
    Anonym skrev 2013-02-10 20:31:43 följande:
    Stämmer det att den största synd en muslim kan göra,är att skilja sig?Alltså det Allah hatar mest?
    Nej, allt kan förlåtas inom islam förutom- om du skulle konvertera från islam- den värsta och största synden. 
  • Amatullah

Nej det är ingen synd att skilja sig, det är tillåtet. Dock är det inte omtyckt att skilja sig utan anledning.

• ZandraBailly
    Anonym skrev 2013-02-10 20:31:43 följande:
    Koranen och Hadith har fastlagt ett antal punkter då skilsmässa är tillåten och i vissa extrema fall ett måste. Dock görs först alla ansträngningar, både av släkten och av samhället, för att återförena mannen och hustrun, eftersom skilsmässa är den tillåtna handling som Gud avskyr mest, www.islamiska.org/s/familje.htm 

Svar på tråden Finns det ngn muslim som har skilt sig inom islam.