• Anonym

Kan man dricka en 33cl cider 4,5 % gravid?

Bara måste fråga om det är ok att dricka en cider 33cl 4.5% när man är gravid? Vissa säger INGEN alkohol och andra säger att hela 1-2 glas vin under en vecka går bra. Kan någon klargöra detta för mig? Varför är det olika rekomendationer i olika länder?

• Svar på tråden Kan man dricka en 33cl cider 4,5 % gravid?
  • Anonym

Klart du inte ska dricka, vill du att bebisen ska bli full i magen på dig? Kan man inte ens avstå under grav har man problem!

• gipsybird

jag själv e gravid och jag har valt att inte ta en smutt alkohol för man vet inte i det sekunden som man sväljer alkoholen vad som just då utvecklas hos barnet o kan hämma det. men det e bara vad jag tycker.

• hanja89

Inget sprit alls. Små mängder kan skada fostret. Varför chansa? Det finns massa annat gott att dricka som är alkoholfria alternativ

• Anonym (Nej)

Ska du gå på svenska rekommendationer så är det inte ok. Jag skulle avstå om jag var du, tänk om barnet senare får diagnos, koordinationssvårigheter eller liknande. Du kommer alltid undra om det var pga cidern.

• E Maria

Dumt o chansa eller? Jag dricker ingen alkohol alls när jag e gravid eller ammar.. Varför liksom?

• Lian Kesko

Är man inte beroende eller har ett måste så tycker jag att man kan avstå det under graviditeten. 

Men det har mer med mina egna moraliska värderingar än vad som rekommenderas och inte.

• Anonym

Intressant att se allas kommentarer. Väldigt känsligt ämne för många verkar det som..

• mikroE

Nej, 4,5% hade jag definitivt inte druckit däremot så drack jag cider som var 0,7% och alla alkoholfria alternativ som innehåller max 0,5%.

• Anonym (Polly)

varför inte dricka en svagare cider?
    det är ju inte direkt som med vin att den utan alkohol smakar rävgift.

Svar på tråden Kan man dricka en 33cl cider 4,5 % gravid?