Lyssna på hjärtljud skadar bebisen???
Jag är i v.16 med mitt fjärde barn.
Jag har samma barnmorska som med de andra barnen.
Ett utav mina barn kom till himmelen i v.35 och därför är jag väldigt orolig av mig när jag är gravid.
I tisdags gjorde vi fvp.
Idag är jag på mvc.Sitter med min bm och pratar.Frågar henne om vi kan lyssna på hjärtat idag.
"Hmm...vi har fått restriktioner om att inte lyssna på barnets hjärta de 3 första månaderna.Man vill inte störa barnet.Skulle du ändå vilja det så får jag skriva det i din journal att du insisterade och att det inte var vårat val"
Blev helt chockad!
Hon har aldrig vart sån här förr.Med vårt sista barn (2007) så sa hon att jag var välkommen ner att lyssna på hjärtat när jag ville..... Men nu är det annat?
Jag hade inte fått snabbsvaret på fvp än.Men hon kollade igenom sin post och mitt svar låg där att allt var normalt.
Efter det ber jag henne känna på min mage för att kolla livmoderns storlek,för jag är orolig över att den redan är över naveln.Hon sa att livmodern ska vara halvvägs till naveln i min vecka,sen känner hon.Ja den låg över naveln.Men det kanske beror på att jag är omföderska sa hon.
Efter det säger hon "nu när du fick bra resultat på fvp så kan vi strunta i att lyssna på hjärtat va?"
Har inte hört mitt barns hjärta alls...Hon ville lyssna först i 24 fulla veckor då de även mäter.
Blev bara ledsen och tappade lusten att vilja lyssna
Har ni haft såhär med?