• Trissan

Lyssna på hjärtljud skadar bebisen???

Jag är i v.16 med mitt fjärde barn.
    Jag har samma barnmorska som med de andra barnen.
    Ett utav mina barn kom till himmelen i v.35 och därför är jag väldigt orolig av mig när jag är gravid.

I tisdags gjorde vi fvp.
    Idag är jag på mvc.Sitter med min bm och pratar.Frågar henne om vi kan lyssna på hjärtat idag.
    "Hmm...vi har fått restriktioner om att inte lyssna på barnets hjärta de 3 första månaderna.Man vill inte störa barnet.Skulle du ändå vilja det så får jag skriva det i din journal att du insisterade och att det inte var vårat val"
    Blev helt chockad!
    Hon har aldrig vart sån här förr.Med vårt sista barn (2007) så sa hon att jag var välkommen ner att lyssna på hjärtat när jag ville..... Men nu är det annat?

Jag hade inte fått snabbsvaret på fvp än.Men hon kollade igenom sin post och mitt svar låg där att allt var normalt.
    Efter det ber jag henne känna på min mage för att kolla livmoderns storlek,för jag är orolig över att den redan är över naveln.Hon sa att livmodern ska vara halvvägs till naveln i min vecka,sen känner hon.Ja den låg över naveln.Men det kanske beror på att jag är omföderska sa hon.

Efter det säger hon "nu när du fick bra resultat på fvp så kan vi strunta i att lyssna på hjärtat va?"

Har inte hört mitt barns hjärta alls...Hon ville lyssna först i 24 fulla veckor då de även mäter.

Blev bara ledsen och tappade lusten att vilja lyssna
    Har ni haft såhär med?

• Svar på tråden Lyssna på hjärtljud skadar bebisen???
  • eliten

Ja det är ändrade regler för det fick jag veta när jag väntade mitt andra barn 2010, då skulle man vänta jämfört med första gången 08..

• Tow2Mater

Handlar det inte mer om ändrade rutiner for att om man inte hor något hjärtljud tidigt i graviditeten kommer de blivande foräldrarna bara att bli oroliga? Hur skulle det kunna skada eller "oroa" bebisen?

• eliten

Var ju ett tag sen nu men till mej sa barnmorskan att det ändrat rutinerna med att lyssna på hjärtljuden för det visat sej att det inte var bra för bäbisen, kommer inte ihåg exakt vad som var farligt dock.,

• Brumma

Frågade min BM för ett tag sedan om jag kunde komma in o lyssna på hjärtat då jag haft en blödning. Hon sa nej men fixade en ultraljudstid åt mig istället så vi kunde kolla att allt var ok.
    Tydligen har det kommit fram forskning att det påverkar barnet ganska mycket att lyssna med en doppler och att man inte vill göra det innan barnet är ganska färdigutvecklat.
    Hittat man sen inte hjärtljuden direkt får man hålla på att leta vilket innebär en större risk för barnet.
    Jag tappade inte lusten att lyssna sedan när det räknas som säkert, när barnet även är så stort att de kan hitta hjärtljudet snabbt, däremot blev jag tacksam över att hon sa nej om det kan innebära en risk för barnet.
    Jag har haft MA i vecka 17 och i vecka 7, och vill därför ha täta kontroller, men inte som kan skada barnet :)
    Jag är inte säker på när faran var "över", men det var ett bra tag kvar..

• vilket

Men jättekul. Jag ville inte lyssna på hjärtljuden med mina barn, för jag hade läst att det kunde vara dåligt. Det skrattade barnmorskan bara bort och vi lyssnade varje gång jag var där. Jag skulle inte läsa en massa strunt på internet. Jag fick inte heller äta D-vitamin, men det ska man kanske nu då.

• nozpa

2010 så lyssnade vi i vecka 16 första gången. (visade sig vara vecka 15 efter rul). Denna gång fick vi vänta till vecka 23-24. Men det pga att vi valde kub. Då försvann det besöket i vecka 16. Annars hade vi fått lyssna då med.
    Köpte en egen doppler med första barnet, och frågade då om den innan den användes. Svaret då var att det inte fanns någon svensk forskning angående om och hur det påverkade barnet.
    Fick samma svar denna grav. Och det är därför dom avråder ifrån det. Samt oron om man inte skulle hitta hjärtljuden. Men som sagt, här lyssnar dom i vecka 16 om man valt bort kub, inte annars.  

• Jooseefiinee

Min barnmorska sa att dom inte vill lyssna innan v16 pga skaderisk på fostret, men att jag var välkommern efter så jag lyssnade på hjärtljuden den 2jan (v.18).

Blivande mamma BF 130607 <3
  • Trissan
    vilket skrev 2013-01-11 22:58:25 följande:
    Men jättekul. Jag ville inte lyssna på hjärtljuden med mina barn, för jag hade läst att det kunde vara dåligt. Det skrattade barnmorskan bara bort och vi lyssnade varje gång jag var där. Jag skulle inte läsa en massa strunt på internet. Jag fick inte heller äta D-vitamin, men det ska man kanske nu då.

Inte äta d-vitamin?

Vad är skillnaden på hjärtdoppler och ul?

Jag har redan gjort en massa ul,ör bebiseb skadad nu då?

Om det enda som kan hända är att barnen blir vänsterhänta så känns det bara löjligt.

Samt ett hån mot min stora pojk som är vänsterhänt
  • Brumma

D vitamin vet jag inget om, men ultraljudet är inte skadligt.
    Det KAN vara skadligt om man håller på för länge, eftersom ultraljudet alstrar värme, men det är såpass svagt i jämförelse med dopplern så det går inte att jämföra sa min BM. Jag frågade vad länge betyder o hon sa att när de hör UL så har de maskinen inställd på så låga värden så man kan utan att det påverkar fostret använda den i en timme iallafall :)
    Jag har gjort två VUL, ett vanligt UL samt KUB - och detta med min BMs "tillåtelse", samma BM som inte ville lyssna på hjärtat för tidigt.

• SB2011

De är inget belägg för att de ska vara skadligt! Men de finns inte så mycket forskning om de! Å den lilla forskning (som mest handlar om ul) säger att de finns en limiten ökad chans att barnet blir vänsterhänt om man gör många ul!

De finns dopplers att köpa för ett par hundringar som man själv kan lyssna med! Skaffa en sån om du känner att de skulle hjälpa dig

Svar på tråden Lyssna på hjärtljud skadar bebisen???