• Anonym (nattugglan)

Erfarenheter av Atarax?

Tog till slut beslutet att boka tid hos läkaren pga långvariga besvär med sömnen. Har svårt att somna och vaknar upprepade gånger under natten och pga det väldigt trött och ofokuserad dagtid. Jobb och privatliv blir lidande när orken verkligen inte längre finns :(

Jag trodde att jag skulle få ett renodlat sömnmedel men så blev det inte. Läkaren trodde att det fanns ett ångest-inslag som gör att jag får så störd sömn. Han rekommenderade även kuratorskontakt för kognitiv terapi - hur det nu ska hjälpa mig att sova bättre.

Finns det någon här med erfarenhet av Atarax, vilket vad var jag fick förskrivet i lägsta dos. Jag skulle ta dem i direkt samband med att jag gick och lade mig.

Snälla svara, för jag känner mig som en looser när jag hamnat på lugnande medicinering Rynkar på näsan         

• Svar på tråden Erfarenheter av Atarax?
  • Jodyanna

Atarax är egentligen en allergi tablett. Inget lugnande, men man blir trött och avslappnad. Funka bra för mig, blir dock väääääldigt trött dagen efter. Så ta bara lite första gången och se hur du blir av den. :)

• Fru Jönsson83

Den har trötthet som biverkning, därför funkar den bra vid sömnbesvär. Jag äter den ibland men 25 mg. Blir grymt seg dagen efter dock.

• Anonym (nattugglan)

Jag har fått förskrivet 10 mg och som mest 10 mg till om jag inte blir hjälpt av en tablett.
    Som det är nu är jag så trött att jag mår illa och inte fungerar vare sig fysiskt eller psykiskt pga irritabilitet/tankspriddhet och hjärtklappning - så jag är lätt desperat.. 

• Fru Jönsson83

Ja men prova Jag tycker de fungerar bra mot sömnen och jag vaknar oftast inte flera hundra ggr som jag ofta gör annars.

• Anonym (nattugglan)

Jodå, jag ska allt testa om medicinen kan hjälpa :)   
    Planen är att testa det en helt när sambon är hemma och kan ta barnen om jag blir helt knockad av tabletten Drömmer
    Hoppas får sova som en stock för en gång skull.  

• Fru Jönsson83

10 mg hjälper inte så mycket på mig, däremot en 25 Det är kanoners! Står att jag får ta max 25x3 per dygn. Skulle jag aldrig klara

• Jodyanna

10 mg hhjälper bra för mig :) är dock väldigt känslig för alla sorts tabletter

• Sööderbönan

Är nog väldigt olika hur man reagerar...men Atarax är ju bara ett antihistamin, visst kan man bli lite småseg, men det är ju inte för intet som att man även kan ta medicinen utan problem dagtid mot lätt lätt ångest. Allt givetvis på hur känslig man är.

Jag hade Atarax i samband med insomningstabletter. Och då 40 mg till natten. Max 12 (!) tabletter per dag (plus massa annat) 

Så alla funkar vi olika. Kanske fungerar placebo-effekten om inte annat. Lycka till! Solig 

• Fru Jönsson83

En liten varning, som jag och även andra jag läst om upplevt är att effekten avtar om man tar för ofta eller många gånger i rad. Som att kroppen vänjer sig och man inte blir lika trött längre.

• roffe

Jag brukar ta en halv 25milligrammare. Jag blir dåsig och somnar mkt lättare och sover oftast tyngre oxå. 

Tar bara ibland vid behov. Fick den även pga panikångest men har inte behövt ta den för just det. 

Första gången jag tog en 10mg tablett däckade jag mtit på dagen haha hela dygnet blev vänt :P
    Jag är väl rätt "klen" som känner av sådana här tabletter. De flesta jag känner skulle kunna käka en hel karta utan problem typ. Så dom får "riktiga" sömntabletter, sen tar dom sig knappt upp dagen efter istället. 

Jag tycker dom funkar bra men man blir rätt torr i käften tycker jag, så drick mkt vatten :)

Svar på tråden Erfarenheter av Atarax?