Russin farligt ?
Läste nånstans att drt kunde vara livsfarligtatt ge mindre barn russin, är det någon som vet hur drt ligger till med det och varför i så fall.
Läste nånstans att drt kunde vara livsfarligtatt ge mindre barn russin, är det någon som vet hur drt ligger till med det och varför i så fall.
Isfl för att dem kan sätta i halsen..
Annars är det inget farligt mwed själva russinen så i sig..
Kan det vara pga ev mögel?
De sväller väl när de blir blöta! Har med kvävning att göra! Har för mig att jag läst det!
Tandläkare ogillar dem pga hög sockerhalt och att de klibbar fast på tänderna.
Sök på russin och toxiner så får du upp Livsmedelsverkets rapport om mögelgiftet i torkad frukt.
Om det vore livsfarligt så är min dotter förvånansvärt levande där hon ligger och sover just nu... Hon åt upp mina russin från lussekatterna i jul...
Sedan så har vi ju det här med att vindruvor ofta är hårt besprutade och har ett tunt skal som inte håller giftena borta från resterande druvan, därför kan det vara bra att välja ekologiska russin.
Jag ger mitt barn torkad (ekologisk) frukt ibland trots att det sätter sig mellan tänderna, det andra har jag inte hört något om faktiskt.
Sen innehåller ju vindruvor bekämpningsmedel om dom inte är ekologiska, och det kanske inte är det bästa.
Tack för alla svar jo det är sött å så det visste jag :) men det är inget hon får dagligen utan kanske några st på fredags myset eller som lördags gott när vi andra äter gottis isf. Men blev så rädd när jag hade läst det där med att det skulle varit dödligt farligt att jag sluta ge, å sökte på nätet en massa men fick ingen klarhet i det nånstanns.
Alltså är nog choklad nyttigare än russin?