• sljeev

Russin farligt ?

Läste nånstans att drt kunde vara livsfarligtatt ge mindre barn russin, är det någon som vet hur drt ligger till med det och varför i så fall.

• Svar på tråden Russin farligt ?
  • Lizette80

Isfl för att dem kan sätta i halsen..
    Annars är det inget farligt mwed själva russinen så i sig..

• La Lola

Kan det vara pga ev mögel?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • C R

De sväller väl när de blir blöta! Har med kvävning att göra! Har för mig att jag läst det!

• Stjärnstoft

Tandläkare ogillar dem pga hög sockerhalt och att de klibbar fast på tänderna.
    Sök på russin och toxiner så får du upp Livsmedelsverkets rapport om mögelgiftet i torkad frukt.

• FlitigaLis
    La Lola skrev 2013-01-11 20:31:07 följande:
    Kan det vara pga ev mögel?

Och mögelgift...

Min pojke är ett och älskar russin. Bästa mutan när jag verkligen måste ringa viktiga samtal och jag vill han ska sitta snällt och tyst 5-10 min
  • mikroE

Om det vore livsfarligt så är min dotter förvånansvärt levande där hon ligger och sover just nu... Hon åt upp mina russin från lussekatterna i jul...

• Apopan

Sedan så har vi ju det här med att vindruvor ofta är hårt besprutade och har ett tunt skal som inte håller giftena borta från resterande druvan, därför kan det vara bra att välja ekologiska russin.

Jag ger mitt barn torkad (ekologisk) frukt ibland trots att det sätter sig mellan tänderna, det andra har jag inte hört något om faktiskt.

• peridoten

Sen innehåller ju vindruvor bekämpningsmedel om dom inte är ekologiska, och det kanske inte är det bästa.

A.D.I.D.A.S.
  • sljeev

Tack för alla svar jo det är sött å så det visste jag :) men det är inget hon får dagligen utan kanske några st på fredags myset eller som lördags gott när vi andra äter gottis isf. Men blev så rädd när jag hade läst det där med att det skulle varit dödligt farligt att jag sluta ge, å sökte på nätet en massa men fick ingen klarhet i det nånstanns.

• Fridayyy

Alltså är nog choklad nyttigare än russin?

• La Lola
    Fridayyy skrev 2013-01-13 11:51:19 följande:
    Alltså är nog choklad nyttigare än russin?
    Japp det skulle man kunna påstå.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fridayyy
    La Lola skrev 2013-01-13 12:21:13 följande:
    Japp det skulle man kunna påstå.

Fast jag gillar ju Frukt och mandel och det är ju russin i den...=)
Svar på tråden Russin farligt ?