• Rosdraken

neocate hjälp

Bakgrund

Jag har en tös på 6 ½ månad som sen hon var 2 veckor har haft en mage som är helt upp och ner!!
    STEN hårt så hårt att man verkligen känt bajset genom blöjan och allt + att hon varit helt hysterisk och kämpat med att bajsa mellan 1 timme och 30 min var dag och då talar vi om en hysterisk tjej under den tiden pga av smärta då bajset var så hårt, sen blev det löst i 3 veckor för att sen återgå till det sten hårda. krävde en remiss till barnmotagningen nu och där konstateras en ORDENTLIG mjölkprotein allergi och troligtvis ytterligare allergier så det utreds just nu ska vi undvika gluten, sonja + släktingarna främst johannesbröd/fruktkärnmjöl då hon verkat reagera på sinlac gröten, ägg och fisk främst torsk.

Så hon kan inte äta lakosfritt, inte havre produkter (gluten) och inte risprodukter (johannesbröd) vad tusan ska jag ge henne då??

Fick neocate utskrivet igår både LCH och spoon hoppas jag kan använda det på nu förutom som beskrivs i recepten (bla välling och gröt) som grädde i hennes mat.

Det går blanda välling på neocaten (ersättningen) men det kräver spis man blandar vatten med maizena, rismjöl (går bort för oss då det är spår av soja i det) eller bovete så så får det koka ihop sen har man i neocate pulver beroende på hur mycket man blandar blir det gröt eller välling.Vi använder oss dock av majs mjöl då vår tjej gillar det bäst.

neocate spoon är ett grötpulver recepten har enbart fokus på olika gröter nästan, men min fråga är kan man blanda välling på det tror ni? Om man bara gör den lösare än man gör med gröten borde det väl bli en ok välling som går fortare att göra? Spec tänker jag på natten om hon vaknar eller vi inte är hemma. Är vi bara hemma är det ju inga problem att göra som de beskriver med ersättningen (nu gör jag i förväg och tar med och värmer   upp innan jag har i pulver)

hoppas någon har erfarenhet eller tips om detta eller har något barn med samma allergier som kan hjälpa mig med råd känner mig så vilsen nu, inte mycket stöd av dietisten.             

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
Svar på tråden neocate hjälp