• Psychopath

2-åring äter inte kolhydrater. Tips?

Min lilltjej blir 2 år i februari. Sen ungefär en månad tillbaka har hon ratat ris, pasta, och potatis. Tja, allt utom kött/kyckling och ägg. Det äter hon. Hon äter inte heller bröd eller flingor men hon tar alltid bort pålägget och äter (ost eller kalkon). Hon äter sällan yoghurt... Det enda kolhydratrika hon äter är banan. Hur kan man göra för att få i henne kolhydrater? Det är ju viktigt när dom är såhär små.

• Svar på tråden 2-åring äter inte kolhydrater. Tips?
  • Lillusen

Nu tror jag inte ditt barn far illa utan kolhydrater under en tid eftersom hon får i sig banan t.ex. Äter hon inga grönsaker alls?

• SailorGirl

Går hon på förskola? Hur äter hon där? Äter hon välling? Gröt? Pannkakor med sylt?

Röda linser i köttfärssåsen och morötter i köttbullarna kommer man långt med. Likaså is i magen. Nästa månad äter hon kanske inte kött. Det jämnar ut sig i längden. Så länge barnet inte minskar i vikt finns inte mycket anledning till oro. (Gör det det kan matvägran vara tecken på allergi).

Man får lita på att ens barn vet bäst vad som känns bra för dess mage. Erbjud allt och gör ingen stor sak av det, så vänder det med största säkerhet med tiden.

• Psychopath

Detta har pågått ca 1-2 månader ungefär. Hon äter likadant på dagis, bara köttet - grönsaker och potatis/ris/pasta petar hon bort. Vi gör ju grytor med grönsaker och så i, ibland lägger jag även i någon potatis i omeletten men det känns liksom inte tillräckligt, jag menar alltså att hon på fullaste allvar kanske får i sig ca 30 gram kolhydrater om dagen utefter det jag räknat dom senaste dagarna. Hon äter inte välling eller någon form av gröt. Pannkakor, det varierar men det är inte någon favoritmat direkt. Ibland äter hon det och ibland öppnar hon inte ens munnen. Hon har inte stannat i växten eller vikten vad jag kan märka, men så har hon ju inte varit på BVC kontroll sedan på 18-månaders kontrollen heller så det är svårt för mig att veta.

• Duefigli

Min äldste son var lite åt det hållet som yngre, men det varierade mellan att rata potatis/pasta etc och att rata köttet.  Det gav ju med sig och nu kan han ta både en bit kött i samma tugga som potatisen.

Kan du testa att gömma lite kolhydrater i maten, t ex couscous/mosad potatis/havregryn i köttfärssmeten? Tror heller inte det är någon fara om det är så här under en period, men även om jag tror på LCHF skulle jag inte vilja att mina barn åt strikt kolhydratsfritt på lång sikt.

• Palma

Frukt? Juice? Saft?
    Jag är helt övertygad om att det absolut inte är någon fara för henne. Många barn äter så att de utesluter vissa saker. En del äter bara kolhydrater (endast pasta, ris, potatis och mackor) och det skulle jag tycka var mycket värre.

Vi serverar ofta bara protein till vår son då han får i sig så mycket kolhydrater ändå i smörgås och välling och på förskolan.

• Psychopath

Nej, det kanske inte är någon fara när det är såhär "kort" tid, men det som mest oroar mig är att hon blir väldigt trött och grinig. Jag antar att det är eftersom köttet/ägg och annat hon äter inte innehåller så mycket kolhydrater och därmed får hon ingen energi, blodsockret ligger väl konstant lågt kan jag tänka mig, och det är ju jobbigt för henne.  Jag vill helst inte ge saft och juice för mycket eftersom det sliter på tänderna samt vänjer henne vid att bara vilja ha sötade drycker, men någon dl per dag blir det nog (juice då alltså).

• Palma

Se till att maten innehåller lite extra fett så blir den energirik.

• Valkyria75

Haha det där låter som min son :) Han är 2 nu. Fast han höll kanske inte på lika länge som din dotter. Och nu varierar han dag för dag istället. Vissa dagar är det bara pasta eller ris som gäller. Men nästa dag är det bara köttbullar och dagen därpå bara ärtor eller gröna bönor. Så nu oroar jag mig inte längre...

Men visst var jag lite orolig när det enda som gick ner på flera veckor var kyckling och ägg...

Men jag tror inte du behöver oroa dig. Det går nog över så småningom. Kontakta BVC annars. De kanske åtminstone kan väga henne och hålla koll på att hon inte tappar i vikt.

Lycka till!

• hannis

Min son åt väldigt lite kolhydrater tills helt nyligen. Har har levt på kött, ost och frukt sedan han började äta fast föda. Det har gått utmärkt och han utvecklas och växer helt normalt. Han har heller aldrig ätit välling eller gröt. 

Han fyller 3 i februari och sedan en månad har han börjat äta både ris, pasta och potatis. Inget mjukt bröd ännu dock. Knäckebröd går bra. Så det kan säkert vända om ni bara väntar ut det... Flört 

• mikroE

Man behöver faktiskt mycket mindre kolhydrater än man tror så äter hon banan skulle jag inte vara så oroad. Fortsätt att erbjuda kolhydrater så äter hon säkert förr eller senare.

Svar på tråden 2-åring äter inte kolhydrater. Tips?