• Anonym

Kan antibiotika slå ut kroppen fullständigt?

Pratar om mig själv som varit sjuk i förkylning ett bra tag nu. Åt antibiotika för bihålorna för 5 dagar sedan och har efter det känt mig helt utslagen (trött, huvudvärk, magont, illamående). Min läkaren säger att jag är uttorkad efter medicinen och behöver fylla på med vatten (eftersom antibiotikan gav mig diarre i en vecka) och salter.

Har någon varit med om detta?

• Svar på tråden Kan antibiotika slå ut kroppen fullständigt?
  • Anonym (Dsk)

Inte antibiotikan i sig men diarrén. Dina symtom är precis som läkaren säger typiska uttorkningssymtom. Köp Resorb på apoteket så mår du säkert bättre snart.

• Anonym
    Anonym (Dsk) skrev 2013-01-12 12:17:04 följande:
    Inte antibiotikan i sig men diarrén. Dina symtom är precis som läkaren säger typiska uttorkningssymtom. Köp Resorb på apoteket så mår du säkert bättre snart.
    Ok, hur länge ska det ta innan man är ok igen? Har druckit vatten i massor i snart tre dagar nu...
  • Anonym (syster)

Du har väl knappast haft diarre i en vecka om du ätit antibiotika i fem dagar?

Infektionen i sig ihop med viss negativ vätskebalans ger säkert de symtomen. Drick mkt och testa Proviva el liknande så mår magen bättre.

Du kan göra egen vätskersättning, googla recept. Blir lite billigare    

• Anonym (anti)

I ditt fall tror jag som ovanstående att drick mycket och låt kroppen få en chans att återhämta sig. Dock så kan antibiotika slå ut kroppen helt men inte i normala doser. Har en vän som fick en enormt mycket större dos antibiotika intravenöst som tonåring och han blev jättedålig av detta och har sedan dess förlorat allt sitt hår och ingen tror att det kommer komma tillbaka. Han är också mycket infektionskänslig då antibiotikan sabbade hans naturliga immunförsvar. Men det är ju som sagt inte något normalt att det händer och det var en miss och en olycka.

• Anonym (syster)
    Anonym (syster) skrev 2013-01-12 13:18:19 följande:
    Du har väl knappast haft diarre i en vecka om du ätit antibiotika i fem dagar?

Infektionen i sig ihop med viss negativ vätskebalans ger säkert de symtomen. Drick mkt och testa Proviva el liknande så mår magen bättre.

Du kan göra egen vätskersättning, googla recept. Blir lite billigare    

Läste fel ang tiden..allt annat står jag för
  • Anonym (Dsk)
    Anonym skrev 2013-01-12 13:18:15 följande:
    Ok, hur länge ska det ta innan man är ok igen? Har druckit vatten i massor i snart tre dagar nu...
    Det är viktigt att du får i dig salter också. Dricker du bara massor med vatten blir du "utspädd" och saltbalansen blir ännu sämre. När du mår bättre kan du sluta med resorb.
  • Anonym
    Anonym (Dsk) skrev 2013-01-12 13:49:22 följande:
    Det är viktigt att du får i dig salter också. Dricker du bara massor med vatten blir du "utspädd" och saltbalansen blir ännu sämre. När du mår bättre kan du sluta med resorb.
    hur får man i sig massor av salter då? Saltar extra?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-12 14:00:23 följande:
    genom vätseersättning som någon tidigare skrivit, gör egen eller köp på apoteket.
  • Anonym (Dsk)
    Om du inte vill dricka värskeersättning så gör du precis så. Salta extra på maten, drick buljong, drick annat än rent vatten t ex juice (det ska man i och för sig vara lite försiktig med om man har diarré). Se till att äta ordentligt.
  • Anonym (syster)

Recept:

1 liter vatten 6 teskedsmått strösocker (1 tesked = 5 ml) ½ teskedsmått salt (vanligt salt)

Koka upp vattnet, ner med socker och salt och låt svalna!

Och äter du vanlig mat så kan du ju alltid salta lite extra. Har du fortfarande kraftig diarre? Eller kan du äta och avföringen är ganska normal? 

• Elin 885

Recept på vätskeersättning till vuxna

1 liter kokt och avsvalnat vatten 6 teskedar strösocker 0,5 tesked salt.

Blanda 1 liter kokt och avsvalnat vatten med 6 teskedar strösocker och 0,5 tesked salt.

Om du tycker att vätskeersättningen smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice.

Vätskeersättningen dricks sval eller rumstempererad. Den kan förvaras högst ett dygn i kylskåp.

källa:www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Vatskeersattning/

• finskaflikkan

Receptet va iaf 

1liter vatten
    ½tsk salt
    2msk socker

Koka upp v attnet ha i saltet och sockret se till så de smälter och låt svlna. Drick. 

Smakar pekka men funkar bra!  

• Anonym
    Anonym (syster) skrev 2013-01-12 14:06:59 följande:

Recept:

1 liter vatten 6 teskedsmått strösocker (1 tesked = 5 ml) ½ teskedsmått salt (vanligt salt)

Koka upp vattnet, ner med socker och salt och låt svalna!

Och äter du vanlig mat så kan du ju alltid salta lite extra. Har du fortfarande kraftig diarre? Eller kan du äta och avföringen är ganska normal? 

Nej, diarrén är borta sedan i måndags kväll. Det är det som är så konstigt, att jag bara känner mig pyttelite bättre. Är fortfarande trött, en orkeslöshet som kommer i skov under dagen. Mår illa. Lite huvudvärk.
  • Anonym (syster)
    Anonym skrev 2013-01-12 14:09:50 följande:
    Nej, diarrén är borta sedan i måndags kväll. Det är det som är så konstigt, att jag bara känner mig pyttelite bättre. Är fortfarande trött, en orkeslöshet som kommer i skov under dagen. Mår illa. Lite huvudvärk.

Du kanske har haft influensa och det tar ju att tag att komma i kapp.
    Men har du ingen diarre kvar så är det väl ingen större i de att slabba med vätskeerästtning. Få i dig lite extra energi, vila och få lite lagom med frisk luft. Men proviva är himla bra för att få ordning på magen igen. Kanske du har lite magkatarr? Proviva bra mot det också. 
  • Takex

När man är uttorkad ska man inte dricka vatten utan värskeersättning. Då mår man bättre fort :) Dricker man en massa vatten så späder man bara ut de få salter osv man har kvar ännu mer medan ersättning fyller på.

Också ett anti-bakfylla tips ;D

• Anonym (jag med)

Hej!
    Du kan så klart känna dig trött pga av att du precis haft bihåleinflammation. Jag äter själv penicillin emot det nu och har haft det många gånger tyvärr. Just den infektionen är seg att bli av med o man kan känna sig trött ett tag efteråt även om man fått behandling.
    För mig kan det ta ett par veckor innan jag mår bra igen.

Svar på tråden Kan antibiotika slå ut kroppen fullständigt?