• Anonym

Ricinolja sätter inte igång förlossningen!

Min mage har varit totalt ur funktion hela graviditeten...men ju närmre målet man kommer desto värre blir det.

Hur som helst stod jag inte ut längre och tog ricinolja i vecka 32.....fick gå på toa. Underbart!

Jag är i vecka 38 och har tagit oljan ytterligare 2 ggr då jag inte kunnat gå på toa överhuvudtaget och mått så himla dåligt i kroppen pga det.

Får varken sammandragningar eller pinvärkar.
    Håller man sig strax under rekommenderad dos så är det nog ingen fara att starta igång nått.

1,5 msk olja = glad mage 

• Svar på tråden Ricinolja sätter inte igång förlossningen!
  • Anonym (T)

Gammal myt som hänger kvar...

• Anonym

Du kanske skulle vara lite försiktig med att skriva sånt här, alla är inte lika. Någon som haft en graviditet med tidiga sammandragningar, risk att öppna sig för tidigt eller blödningar skulle kunna ta allvarlig skada (för både egen och barnets del) av att ta ricinolja. 

• tilj75
    Anonym skrev 2013-01-12 14:08:51 följande:
    Du kanske skulle vara lite försiktig med att skriva sånt här, alla är inte lika. Någon som haft en graviditet med tidiga sammandragningar, risk att öppna sig för tidigt eller blödningar skulle kunna ta allvarlig skada (för både egen och barnets del) av att ta ricinolja. 
    Men hon har väl inte matat någon annan med ricinolja. Frtt val.
    Själv skulle jag nog inte komma på tanken, skulle avfärda det som en gammal husmorskur, men många husmorskurer funkar ju...
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Anonym
    tilj75 skrev 2013-01-12 14:12:29 följande:
    Men hon har väl inte matat någon annan med ricinolja. Frtt val.
    Själv skulle jag nog inte komma på tanken, skulle avfärda det som en gammal husmorskur, men många husmorskurer funkar ju...
    Det är väl allmänt känt att det inte är så klokt att ta ricinolja när man är gravid? 
  • Anonym

Enda som funkade på mig då jag inte fick gå på toa.

Sedan behöver man ju inte överdriva o ta hela flaskan....man kan ju hålla sig lite i underkant om man är orolig, men endå vill kunna ha en fungerande mage? 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 14:16:28 följande:
    Enda som funkade på mig då jag inte fick gå på toa.

Sedan behöver man ju inte överdriva o ta hela flaskan....man kan ju hålla sig lite i underkant om man är orolig, men endå vill kunna ha en fungerande mage? 
    Finns ju annat att ta om man inte vill riskera sitt och barnets liv....
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 14:18:05 följande:
    Finns ju annat att ta om man inte vill riskera sitt och barnets liv....

Ja, det som KAN hända är ju fullt tillräckligt för att få en att avstå och välja ett annat alternativ. 
  • Anonym

Visst är ricinfröna som oljan utvinns från väldigt giftiga? Hur vet man att allt gift är borta ur oljan?

• tilj75
    Anonym skrev 2013-01-12 14:13:55 följande:
    Det är väl allmänt känt att det inte är så klokt att ta ricinolja när man är gravid? 
    Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad som kan hända för jag har inte kommit på tanken att prova och därför undersöka saken. Visste inte att det hörde till allmänbildningen faktiskt.
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 13:51:27 följande:
    Min mage har varit totalt ur funktion hela graviditeten...men ju närmre målet man kommer desto värre blir det.

Hur som helst stod jag inte ut längre och tog ricinolja i vecka 32.....fick gå på toa. Underbart!

Jag är i vecka 38 och har tagit oljan ytterligare 2 ggr då jag inte kunnat gå på toa överhuvudtaget och mått så himla dåligt i kroppen pga det.

Får varken sammandragningar eller pinvärkar.
    Håller man sig strax under rekommenderad dos så är det nog ingen fara att starta igång nått.

1,5 msk olja = glad mage 

du har inte tänkt på att allt du tar in går även till barnet i magen och din bebis kan bajsa i fostervattnet? Läs på vad som händer om ditt barn får i sig bajs i lungorna när han föds. Finns annat än ricinolja att ta till.
  • Anonym
    tilj75 skrev 2013-01-12 14:23:46 följande:
    Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad som kan hända för jag har inte kommit på tanken att prova och därför undersöka saken. Visste inte att det hörde till allmänbildningen faktiskt.
    Gravida avråds för att den laxerande effekten kan sätta igång värkarbetet om man har otur och förlossningen kan gå väldigt snabbt och okontrollerat och därmed innebära risk för både mamman och barnet.  Därför tycker de flesta att man ska låta bli. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 14:22:27 följande:
    Visst är ricinfröna som oljan utvinns från väldigt giftiga? Hur vet man att allt gift är borta ur oljan?
    Allt gift är inte borta. Det är ju därför det är så laxerande.
  • Anonym

Det finns kvinnor som har förlorat sina barn pga ricinolja. Håll inte på med sånt.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 14:49:09 följande:
    Allt gift är inte borta. Det är ju därför det är så laxerande.
    Är det? Hade jag ingen aning om!!! Fy tusan, tur att man hållit sig borta från sånt....
  • Anonym

Och källan har du länk till?

• Anonym

Resterna efter oljepressningen innehåller hela 5 viktprocent rent ricin, vilket med tanke på den dödliga dosen är en stor mängd gift. wikipedia.se

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 15:46:25 följande:
    Resterna efter oljepressningen innehåller hela 5 viktprocent rent ricin, vilket med tanke på den dödliga dosen är en stor mängd gift. wikipedia.se
    Att ricinfrön var giftigt visste jag, men inte att oljan fortfarande innehöll gift.  Vet du om det går över till fostret? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-12 15:48:28 följande:
    Att ricinfrön var giftigt visste jag, men inte att oljan fortfarande innehöll gift.  Vet du om det går över till fostret? 
    Klart det gör. Precis som allt annat du intar eller har på huden.
  • Anonym (XxX)

Jag tog 1 msk ricinolja, när jag var i v 39+2, i syfte för att starta förlossningen, men vågade inte ta mer än 1 msk, första gången jag provade.
    12 tim senare gick fostervattnet, inga värkar överhuvudtaget. Vet inte om det var ricinoljan eller om det var dags ändå. Det tog 30 tim från fostervattnet gick tills barnet var ute, så ingen snabb förlossning och värkarbetet fick sättas igång.
    I msk var för lite för att jag skulle bli skitnödig, så inget bajs heller.
    Men barnet mådde bra.   

• Anonym
    3-20 frön (som oljan görs av) är dödande för en vuxen, ett enda frö kan döda ett barn.
Svar på tråden Ricinolja sätter inte igång förlossningen!