• scrapparlotta

skivad råstekt potatis??

Är så trött på det vanliga potatisgrejerna vi gör....vi äter klyftpotatis, potatisgratäng, hasselbacks och pommes. Vill gröra nåt annat nu. Kan man skiva potatisen ganska tunt, lägga på en plåt, krydda och in i ugnen. Blir det gott? Eller har ni nåt annat bra och enkelt tips. Som går lätt att göra......

• Svar på tråden skivad råstekt potatis??
  • roffe

Ja, man kan även skiva dom mkt tunt och steka i stekpannan :) 

• EllinorE

riv rå potatis, smält lite smör margarin och rör ner i med lite salt och peppar. Stek som en pannkaka tills genomstekt :) Men det du skrev låter också gott!

• Zayco

Jag brukar skiva potatis, steka och krydda med salt, grillkrydda och peppar.

Alternativt fritera potatis (tjocka pommes) i stekpannan. Salta endast.

Eller potatismos kanske? =)  

• Dan Syndrom

Råstekt potatis. Potatismos lol, nä men det är ju jättegott. Och fritera den! Jättelätt. Bara en kastrull med matolja och i med skivorna. Mmm. Och oljan kan du frysa och åtetanvända.

Välkommen in på kaffe likör och psykofarm-kaka! --> www.dan-syndrom.se
  • scrapparlotta

Tanken på att göra dom i ugnen istället för i stekpannan var att göra allt på en gång. För om vi ska göra i stekpannan får man väl göra det i omgångar....vi är ju 4 i fam. så man får väl inte plats med alla potatisar i stekpannan. 

Potatismos äter vi ganska ofta med......

EllinoreE, det du skriver.....det blir som rösti ungefär va? Det har jag gjort nångång med, jättegott. Men känner för nåt nytt nu...

• EllinorE

Istället för mjölk i potatismoset så kan du ju ha i mjukost med vitlökssmak så blir det vitlöksmos :) Lite kan göra stora variationer!

• maercs

Sen är rösti (potatiskaka) jättegott. Finns färdig vakumförpackad att köpa men den man gör själv är minst lika god.

• 130214

Skiva tunt och lägg ut på plåt. Olja/smör i botten och lite ringlat över potatisen.

Valfria kryddor på.

In i ugnen.

Rör/vänd om någon gång!

Vi kallar det chipspotatis och har gjort i över 15 år

• augustisten

Rösti är gott. Raggmunk kan man göra i våffeljärn om man finriver potatisen och har i lite bakpulver. Jättegott!

En sak min pappa ofta gjorde när jag var liten var potatismosklickar i ugn. Gör ett fast mos på potatis, smör, äggulor, salt och muskot - klicka ut på bakplåtspapper och låt bli gyllenbruna. Gott till kött.

Det du beskriver gör jag ofta på färskpotatis med god olivolja. Potatisen nu har så mycket stärkelse när man skivar den, så du får nog torka den en del - men det blir säkert gott.

• Mammatilltvåprinsar

Vi kör råstekt potatis i ugn med smör, vitlök, salt och peppar. 225 grader tills den är mjuk. Men ta inte ut den för tidigt, ofärdig potatis är det värsta som finns:)

• scrapparlotta

Tack för era tips här.....Jag gjorde så igår, skivade potatisen och la den på en plåt med olja och kryddor. Blev jättegott. Fast jag hade velat ha dom lite mer knapriga....men gott var det :)

• 130214
    scrapparlotta skrev 2013-01-13 10:45:23 följande:
    Tack för era tips här.....Jag gjorde så igår, skivade potatisen och la den på en plåt med olja och kryddor. Blev jättegott. Fast jag hade velat ha dom lite mer knapriga....men gott var det :)

Vi kör de i ganska hög värme eller grill på slutet. Blir krispigt. Just därför "chipspotatis"
  • MammaBella
    augustisten skrev 2013-01-12 22:26:45 följande:
    Rösti är gott. Raggmunk kan man göra i våffeljärn om man finriver potatisen och har i lite bakpulver. Jättegott!

En sak min pappa ofta gjorde när jag var liten var potatismosklickar i ugn. Gör ett fast mos på potatis, smör, äggulor, salt och muskot - klicka ut på bakplåtspapper och låt bli gyllenbruna. Gott till kött.

Det du beskriver gör jag ofta på färskpotatis med god olivolja. Potatisen nu har så mycket stärkelse när man skivar den, så du får nog torka den en del - men det blir säkert gott.
    När man gör gratinerat potatismos är det jättegott att även ha i en smakrik ost!
  • Millejor

Vi brukar göra "potatishalvor". Man delar potatisen på mitten och lägger dem på plåten med skalsidan nedåt. Sen brukar jag röra ihop en "marinad/röra" efter behag, oftast river jag 3-4 vitlöksklyftor, en bit god parmesan, hackar 1-2 chilifrukter och rör ihop med en god olja. Jag penslar ut "marinad/röran" på potatisen och toppar med sesamfrön eller hackade pumpakärnor.

225°, i mitten av ugnen ca 20 min.

Jag kryddar dock som sagt efter säsong/behag, men andra saker som ofta hamnar i röran är persilja, ajvar och spiskummin. Om mannen får välja så kryddas hans halvor med timjan, lime och vitlök och äts med fördel till kyckling:)

Svar på tråden skivad råstekt potatis??