Anonym skrev 2013-01-12 18:01:14 följande:
Men om du hela tiden är i sängen så blir du ju trött. Om du kommer dig ut om så bara på en kort promenad får du mer energi vilket i sin tur föder mer energi. Att ligga en hel dag i sängen skulle göra vem som helst deprimerad och trött.
Tyvärr blir jag ännu mer slutkörd efter att jag aktiverat mig det minsta lilla. Behöver vila massor om jag har gjort nåt som varit ansträngande, t ex gått till bussen och tagit mig till psykologen. eller varit på en promenad.
Jag är alltså inte vanligt trött och seg, utan helt SLUT. när jag pressar mig att gör saker ändå så svimmar jag, blir sittande på marken ett bra tag, kräks (spydde inne på bussen sist, det var jättepinsamt). Jag börjar svettas som en tok och sen spyr jag.
aronnax skrev 2013-01-12 17:59:28 följande:
Du relaterar själv detta till depression, har ni något mobilt team i er region? ring i så fall dom, så kan du få lite hjälp--
Tror du att du skulle komma iväg till öppenvården eller behöver du hjälp med t.ex. komma upp även om du har en tid??
psykiatriska Mobila teamet kan man få tag på genom att ringa sjukhusets växel.
Berätta att du inte äter eller kommer upp ur sängen.
Det är också en del av din ADD, men den går att till viss del att behandla.
Lycka till!
Jag vet inte om det är riktigt depression egentligen, för den kom efter att jag fick värk och blev så slutkörd i samband med en infektion jag hade för några år sen. Depressionen har utvecklats efter hand, för att jag hatar att leva såhär.
Jag behöver ha hjälp att komma upp även om jag har en tid inbokad. Brukar ta hjälp av min ADD-medicin då, Ritalin. Den gör mig piggare. Men så fort den går ur kroppen är jag ännu mer slutkörd. Det är som att behöva amfetamin för att komma upp ur sängen.
Nyfiken gul skrev 2013-01-12 18:03:25 följande:
du säger att du är slutkörd - har du nyligen blivit sjukskriven så du faktiskt haft ett aktivt liv/jobb som du nu inte längre klarar av för att du tagit i för mycket?
Har du någon vårdplan? Vad säger läkarna om din prognos?
Finns det någon kontakt med habilitering eller sjukgymnastik?
Det kanske är så att du skulle behöva bli inlgad ett tag för att få chans att återhämta dig och få rätt sorts hjälp?
Nej, jag har varit sjukskriven i flera år. Har inte jobbat, utan innan allt detta så pluggade jag på universitetet (är klar med utbildningen men sökte jobb när jag blev sjuk).
Läkarna säger inte mkt alls. De har sjukskrivit mig och säger att de inte vet vad mina problem beror på, att det kan vara olika saker. Själv tycker jag mest att det låter som antingen:
sv.wikipedia.org/wiki/Kroniskt_tr%C3%B6tthetssyndrom
eller utmattningsdepression.
Fick sjukgymnastik i 2 månader, sen skulle jag fortsätta träna på egen hand enligt sjukgymnasten. Jag fick intyg på att jag behövde träning från läkare plus motion på recept. Men Soc beviljade inte nåt träningskort, så jag kunde inte fortsätta träna.