Mjölkproteinallergi/Ena Go
Hej.
Ni som har mjölkproteinallergiskabarn, och som har använt EnaGo´s produkter. Vad kommer ni att ge dem för gröt välling nu när EnaGo har produktionsstopp samt att de har mest tungmetaller i sina produkter?
Hej.
Ni som har mjölkproteinallergiskabarn, och som har använt EnaGo´s produkter. Vad kommer ni att ge dem för gröt välling nu när EnaGo har produktionsstopp samt att de har mest tungmetaller i sina produkter?
Det är svårt tycker jag. Vi körde inte enaGo fullt ut med gröten för vår dotter reagerade på den stora mängden gluten. Just nu får hon mest Sinlac. Tidigare gav jag henne Organix från England tills jag insåg att den inte är kalciumberikad och hennes ersättning räcker inte för dagsbehovet.
Sinlac också
http://icecoldblogfinland.blogspot.fi
Skrev nyss i mjölkallergitråden. Jag kommer sluta ge enagovällingen iaf. Gröten har vi aldrig givit utan där har hon fått sinlac. Kg tycker det är helt galet att maten innehåller så mycket skit!
Har ju gett dessa produkter för att få upp henne i kalciummängd. Hon vill bara dricka vatten, så det går ej att ge solhavre/rismjölk till henne. Men funderar på att börja ge kalciumtablett ist. Hon är så kräsen med vad hon vill ha, har försökt att ge henne annan gröt som jag gjort själv, men den nekar hon totalt.
Frågan är ju också hur det ser ut i de spannmål som man gör egen gröt av. De är ju inte testade och skiten kommer ju från grundvattnet som är förorenat precis som våra sjöar och hav. Finns ju en anledning till att man inte fick äta de stora fiskarna eller de från Östersjön som gravid.
Men shit! Det hade jag ingen aning om!
Ger gröten ibland, men inte ofta..
Får se mig om efter ett annat alternativ då.
Väntar på att min bvc ska ringa tillbaka till mig för att vi ska testa att ge mjölk..
Lillen är snart ett.
Bling: ja, det känns lite "läskigt" att göra egen gröt. Fördelen med köpegröt är ju att man vet att den är berikad med set barnet behöver. Att den även var berikad med tungmetaller hade jag liksom inte haft en tanke på.
OT-fråga: när kan man börja ge barnet rismjölk eller havremjölk som måltidsdryck?
Vi börja direkt göra välling på havremjölk och gyllenmust som sonen godtog utan problem, och han har annars älskat in enago välling.
Marienna: har du lust att skriva lite mått på vällingen du gjorde?
Åh det lät som ett bra tips Marienna. Hur gammal är din son? Använde ni 6 mån eller 12 mån vällingen?