• LunaLunatic

Betala tillbaka CSN?

Ni som ska börja betala tillbaka nu, har ni fått hem papper?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Svar på tråden Betala tillbaka CSN?
  • KLAJSHUH

Jag har inte fått hem papper. Jag fick in på deras hemsida och beställde blankett för autogiro.

• LunaLunatic

Är grymt nyfiken på vad summan blir men har inte bank-id (om man nu kan kolla så). När borde man få nåt hemskickat?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • JPT

Jag får mina årsbesked skickade till min mail och får därför inget med vanlig post. Du har inte valt att du ska få dem via mail tidigare? Fick i alla fall mitt nu i veckan som var, så får du det med post kommer det säkert snart Glad

Annars rekommenderar jag att skaffa e-leg. Riktigt smidigt och bra för andra sidor också, inte bara CSN.

• KLAJSHUH

Du kan ju logga in med personlig kod oxå. Jag har för mig att man får en kod via sms som du använder. Går att beställa på hemsidan.

• Evilina

Första betalningen ska vara inne i februari så det kommer säkert snart. Årsbeskedet bör väl åtminstone komma under nästa vecka om du inte fått det och ska ha det via post. Har du personlig kod så du kan logga in? Går annars att beställa från csn.

• LunaLunatic

Tack, personlig kod hade jag inte tänkt på. D'oh!
    Ska ta och ringa dem imorgon och höra om det går få autogiro på månadsbasis istället för 4 klumpsummor.

Följdfråga: bäst betala av så mycket man kan eller spara pengar (noll ränta på kontot tyvärr) inför kommande bostadsköp, och då kunna ta lägre bostadslån? 

• Fidelis ad urnam

Jag studerar fortfarande, är färdig till sommaren, men fick förra veckan hem en avbetalningsplan inför hösten. Effektiva är CSN iaf

• Evilina
    LunaLunatic skrev 2013-01-13 17:33:49 följande:
    Tack, personlig kod hade jag inte tänkt på. D'oh!
    Ska ta och ringa dem imorgon och höra om det går få autogiro på månadsbasis istället för 4 klumpsummor.

Följdfråga: bäst betala av så mycket man kan eller spara pengar (noll ränta på kontot tyvärr) inför kommande bostadsköp, och då kunna ta lägre bostadslån? 

Öppna ett sparkonto om du vill spara undan inför bostadsköp. Det är ju iaf lite ränta på.
    Alla lån läggs ju ränta på så de blir dyrare ju längre du har dem kvar. Om du betalar av csn först har du ju bara bostadslånet kvar sedan och därmed bara en ränta. Däremot blir ju räntan högre ju högre lånebelopp du har så det är väl lite beroende på hur mycket du har/behöver ta i lån.
  • LunaLunatic

Drygt 200 000 CSN-lån.
    Bostadsköpet blir kanske 400 000 i lån.
    Vill inte binda upp mitt sparande ifall jag blir arbetslös och behöver pengarna. 

• snedtak
    LunaLunatic skrev 2013-01-13 21:40:00 följande:
    Drygt 200 000 CSN-lån.
    Bostadsköpet blir kanske 400 000 i lån.
    Vill inte binda upp mitt sparande ifall jag blir arbetslös och behöver pengarna. 
    Fördelen med att ha CSN-lånet kvar vid ev. arbetslöshet är ju att man kan ansöka om nedsättning. Jag hade alltså öppnat ett nytt hussparkonto med bättre ränta och sparat där istället för att lägga in extra betalningar hos CSN. För tillfället ligger väl räntan hos CSN på runt 1,3% så om du har ett sparkonto med 2,5% ränta ger det tom. bättre avkastning är extra inbetalningar hos CSN (inkluderat vinstskatt).
  • LunaLunatic

Får prata med banken. Kollade deras hemsida och tyckte inte direkt det fanns nåt bra konto. Om nån har tid och vill hjälpa: www.salasparbank.se

• snedtak
    LunaLunatic skrev 2013-01-13 23:16:39 följande:
    Får prata med banken. Kollade deras hemsida och tyckte inte direkt det fanns nåt bra konto. Om nån har tid och vill hjälpa: www.salasparbank.se
    Måste det vara på samma bank? Annars finns det många mindre banker och finansinstitut som ofta har bättre räntor på sina konton:
    Kolla tex. www.sparrantan.se/, men annars är det bra att googla "ränta sparkonto".
    Fördelen med att ha samma bank kan vara att de direkt kan se att ni regelbundet har lagt undan pengar, men om ni har bra inkomster och ordnad ekonomi i övrigt kanske det är mindre viktigt.

Tänk på att få täckning av insättningsgarantin samt att ni är nöjda med ev. bindningstid och antal fria uttag (det går att få helt utan bindningstid och obegränsat antal fria uttag, men då blir räntan lite lägre). Ofta går det lätt att sätta in pengar via internet.
  • ardath bey
    LunaLunatic skrev 2013-01-12 19:30:40 följande:
    Ni som ska börja betala tillbaka nu, har ni fått hem papper?

Jag fick min betalplan för 2013 i mailen igår (13/1).
  • Mint

Jag fick brevet häromdagen. Ska betala 3096/kvartal med första förfallodag i februari.

• LunaLunatic

Fortfarande inte fått något och inte hunnit ringa heller.

Svar på tråden Betala tillbaka CSN?