Kalops på spisen!
Håller på att för första gången laga min egna kalops och det luktar så gott!
Nu till min fråga, när det är klart. Hur gör jag då för att få såsen lite djupare och tjockare? Har inte maizena hemma. Grädde? Mjöl?
Håller på att för första gången laga min egna kalops och det luktar så gott!
Nu till min fråga, när det är klart. Hur gör jag då för att få såsen lite djupare och tjockare? Har inte maizena hemma. Grädde? Mjöl?
Har du potatismjöl så använd det, utrört i lite vatten. Annars ta lite vetemjöl och kladda ihop med lite smör.
Eller låt kalopsen stå i en timme till eller två.....
Har bara vetemjöl och grädde som sagt men mjöl och smör? Blir såsen tjockare då? Att dessutom få den lite mörkare, soja? Eller det förstör själva kalopssmaken?
I mitt recept är det 2 msk vetemjöl på 600 gram kött och 3 dl vatten.
Ja, såsen blir tjockare då. Det är liksom "grundredningen" som din mormor använde innan maizena fanns i sverige. Du kan nog ta lite soja, var försiktig dock så det inte blir för salt.
Jag använder vanligt mjöl
blandar mjöl med vatten och sen häller i.
men i mitt recept så har man mjöl i från början så behöver man inte göra det tjockare
Den kokar kanske sig tjock :) Hade också mjöl från början. Tack vad snälla ni är för alla tips!
Soja, lite grädde blandat med mjöl, samt oxbuljong ger det en mustig smak. Glöm inte morot och lagerblad
Okej. Soja, grädde och mjöl check! Nejdå ingen fara, lagerblad och morot är ett måste i
Oh my god! Första gången jag gör kalops själv och det roliga är att det smakar kalops, den där klassiska smaken! Lyrisk, mm så god! Älskar att testa nya grejer inom matlagning