• Anonym

har du fått enskild vårdnad pga missbruk?

Mitt barns pappa är alkoholist, jag har ändå försökt att samarbeta över missbruket under flera års tid, men orkar snart inte mer då han konstant super ljuger o skadar vårt barn psykiskt med sitt missbruk. Det känns som att alkoholism ändå är ett socialt accepterat problem..... kan man få enskild vårdnad för att ens ex är alkoholist/missbrukare?

• Svar på tråden har du fått enskild vårdnad pga missbruk?
  • Anonym

Svårt på vilket sätt är han en dålig vårdnadshavare liksom? Ja en vårdnadshavare som gör dåliga val absolut men ja varför är han en dålig vårdnadshavare? Många pundare och fängelsekunder mister inte vårdnaden...

• Anonym

På alla sätt och vis ett missbruk peronlighetsförändrar en människa: han blir opålitlig, ljuger, elak, kan inte hålla löften, tappar tålamod, har svårt att hålla fasta rutiner, har svårt med dagliga skötseln av sig själv och ett barn, låter barnet ta alldeles för stort ansvar över skötsel av hans hem. Skrämmer barnet genom att vara konstant full vid umgänge. Menar du att man kan kombinera missbruk och barn och få ok av div myndigheter?

• Mamman40

Befinner mig precis som du i ett läge där jag också vill gå vidare med att ha hela vårdnaden pga alkoholism hos pappan.

Att ljuga, sova jämt, vara aggressiv, göra bort sig och barnen och inte ta ansvar för barnens hälsa och skolarbete är tillräckligt för att mista vårdnaden tycker jag. 

Nu har jag fått nog!!!! 

Svar på tråden har du fått enskild vårdnad pga missbruk?