• Winglur

Hur sover era 8-9 månaders?

Min minsta har börjat vakna ungefär en halvtimme efter nattning och vill då vara vaken en timme eller två innan han kan somna om igen. Det blir rätt så jobbigt då jag är ensam med honom och dottern på 4 år. Han vaknar alltså lagom till det är dags att natta henne vilket gör att hon går upp i varv och inte kan somna. Det blir ofta bråk och tillslut somnar dem vid 21.30-22.00 :/

Den lilla verkar inte särskilt påverkad av det på dagarna men dottern blir ju väldigt trött då hon ska vara på dagis på dagarna.

Jag funderar på om det har med separationsfasen att göra? Eller att hn just nu håller på att lära sig väldigt mktnytt. Hursomhelst skulle jag vilja att det vänder igen snaaart.

Dagtid sover han lite olika. Beroende på när han vaknar och gör morgon. Säg att han vaknar 7, då somnar han om igen vid 9. Vaknar igen vid 9.40 och är vaken till 12 ungefär. Har jag tur sover han 1,5-2 timmar då och sedan somnar han igen vid 16 kanske. Lägger honom vid 19 och hittills har han då sovit till mirgonen. Men de senaste dagarna har han som sagt vaknat igen efter en halvtimme och är pigg.

Kan jag ändra något med dagsömnen som kanske skulle kunna få bukt på "problemet"?

• Svar på tråden Hur sover era 8-9 månaders?
  • Mr p daddy

Min 8 månaders har varit sådär sedan hon va 6 månader ungefär. Det har varit faser, förkylningar, jul med sena kvällar 20 mil hemifrån och annat.
    Ibland blir de bättre ett par nätter för att sedan återgå till vakennätter.

Tänkte på ditt barns vilostunder. Kl 16 känns lite sent för sista vilan (i mina ögon då) och det kan vara så att han inte är tillräckligt trött för en hel natts sömn. Han kanske nu bara behöver 2 vilostunder på dagen?

• Natulcien

Jag tänker också att han kanske inte är tillräckligt trött vid 19 och han sover kl.16. Kanske blir läggningen kl.19 bara som en extra tupplur för honom?
    Sömnbehovet förändras ju, och bara för att han har sovit hela natten förut så kanske han inte kan det längre, om hans sömnbehov har minskat.

Sen är det ju en jobbig separationsfas just runt 8-9 månader...

Vår son sov bara två gånger i den åldern. Oftast bara 2x30 min. Ibland kunde första sovpasset bli 1 timme. Men totalt sov han 1-1,5 tim. på dagen. Oftast sov han första passet runt kl.11, och andra runt kl.15.
    Sen sov han 12 timmars obruten sömn på natten, oftast från 20-08.

• Winglur
    Mr p daddy skrev 2013-01-13 08:15:49 följande:
    Min 8 månaders har varit sådär sedan hon va 6 månader ungefär. Det har varit faser, förkylningar, jul med sena kvällar 20 mil hemifrån och annat.

Ibland blir de bättre ett par nätter för att sedan återgå till vakennätter.

Tänkte på ditt barns vilostunder. Kl 16 känns lite sent för sista vilan (i mina ögon då) och det kan vara så att han inte är tillräckligt trött för en hel natts sömn. Han kanske nu bara behöver 2 vilostunder på dagen?

Ja jag funderar på det också. Men vilka tider ska jag satsa på då?

Idag vaknade vi 8, men vi ska ju vakna 7 egentligen. Om vi kliver upp 7, ska jag försöka hålla honom vaken till 10? Hoppas att han sover 1,5-2h och sedan lägga igen vid 14?
  • aztec

Vi vaknar 7.30 här, sen sover hon middag vid 10 i ca 45min & sen runt 14-15 sover hon 1,5-2h.. sover för kvällen vid 20.00 hela natten minus ett mål mat. Hon är 8 månader.

• Winglur

Ja då ska jag definitivt ändra till 2 sovpass fom nu. Jag provar med 10 och14 några dagar så får vi se hur d går.

Tack hörrni. :)

• Mr p daddy

Så här ser det ut hos oss ungefär:
    07. Vaknar
    10. Första vilan, 30-60 minuter
    13. Andra vilan 30-60 minuter
    18. Godnatt

att hon lägger sig redan kl 18 beror på hemma själv. Då sover hon bäst hela natten! Lägger vi henne senare kan hon sova lite oroligt, antar att hon blir övertrött helt enkelt! Det här funkat för oss och är ca tider. Det kan variera beroende på vad vi gör och hur hon sovit på natten :)
    Men i vilket fall tror ja att 2 sovstäder är ganska lagom och även att sista sovstäderna inte är så tätt inpå nattläggningen :) vet inte hur han äter på kvällen men rejält kvällsmål (gröt, smörgås, lr liknande) kan vara nått om han inte redan får det!

• Winglur

Hahaha vad roligt att det blev "sovstäder", hur ofta skriver man det liksom. :P

Men ja, det ser bra ut. Har kört 10 och 13.30 nu sedan jag skrev sist, men jag vet inte om han sover för länge under vilan för han är ganska pigg vid nattning och blir lätt väckt och vill upp när han sovit en liten stund.
    Ska prova se till att han bara sover 1h vid varje vila imorgon. och köra vid 10 och 13 så får vi se hur d går.

Svar på tråden Hur sover era 8-9 månaders?