• Cherry Cupcake

Vad tjänar en hotellstäderska?

Vad tjänar du som jobbar som hotellstäderska?
    Är du anställd av hotellet eller jobbar du på ett företag som hotellet hyrt in för städning?
    :)
    för och nackdelar med jobbet?

• Svar på tråden Vad tjänar en hotellstäderska?
  • LunaLunatic

Jag jobbade som hotellstäderska ett tag 2003. Tjänade €7 i timmen.
    Ett rätt hjärndött arbete (man kan tänka på annat). Hatade när vi skulle skrubba badrummen en gång i veckan med nåt frätande ämne, gud vad nagelbanden sved... 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Alvi

Jag jobbade en sommar för 10 år sedan. Jag älskade det!

Jag minns tyvärr inte min lön, men jag minns att jag gillade att man jobbade själv, man lade upp sitt jobb själv. Det var skönt att få en vardag ledig om man jobbade helgdag.

Jag var på ett femstjärnigt hotell så det var inte så "äckligt" som jag kan tänka mig att andra hotell är... Lite fartränder i toalelten var nog det värsta.

Det var tungt och svettigt, kan ju bero lite på att det var högsommar och sjukt varmt, och ett "dåligt" hotell i den bemärkelsen att det var dålig airconditioning.

Men på det stora hela - ett soft jobb! Men slitigt!

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Cherry Cupcake

ja jag har jobbat extra med det var utomlands så jag tror lönen är ganska olika..
    jag gillar också jobbet!
    men vad kan man tänkas tjäna.. väntar med spänning på fler svar :) 

• LiveHappy

Jag städade ett ganska fint hotell för två år sen under några veckor, tror jag fick 100 kr i timmen. Ganska lite med andra ord men jag trivdes så då gick det. ;)

• Bengalen

Kopierat från HRFs hemsida:

Minimilön för yrkesarbetande (Lönegrupp 2)

Denna lön ska betalas för arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

Riksavtalet Visita-HRF (1/6-12-31/5-13)

Yrkesvana 6 år      Månadslön: 20 158 kr, Timlön: 116.50 kr
    Ingen yrkesvana    Månadslön: 18 774 kr, Timlön: 108.50 kr

• Cherry Cupcake
    Bengalen skrev 2013-01-14 06:01:49 följande:
    Kopierat från HRFs hemsida:

Minimilön för yrkesarbetande (Lönegrupp 2)

Denna lön ska betalas för arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

Riksavtalet Visita-HRF (1/6-12-31/5-13)

Yrkesvana 6 år      Månadslön: 20 158 kr, Timlön: 116.50 kr
    Ingen yrkesvana    Månadslön: 18 774 kr, Timlön: 108.50 kr

tack för det :)
    dom måste ha höjt de senaste åren va? har för mig att det var under hundralappen för några år sedan. 
  • anton123

Jag jobbade som städare på ett hotell i Österrike för några år sedan. Tjänade då 1000 eur i månaden men timmarna var fruktansvärda.....240 timmar per månad enligt kontraktet...så timlönen var ju inget vidare...men vi fick mat och boende inkluderat så man kunde överleva....det negativa med jobbet var ju att det är så hjärndött som någon redan nämnde....inte särskilt stimulerande....men det positiva med att jobba i just österrike var ju att man kunde åka skidor hela tiden..annars såg jag inte så mycket positivt med själva jobbet.

Svar på tråden Vad tjänar en hotellstäderska?