• maria01

så oerhört trött och illamående redan i vecka 5

Jag plussade för en vecka sedan och är nu i vecka 5+5. Jag har ett jobbigt missfall i bagaget och det tog ett år innan jag  blev gravid igen. Ni kan förstå att jag är glad över att få vara gravid igen. MEN. Jag lider redan av enormt illamående, inga kräkningar tack och lov. Jag mår som mest illa på morgonen men även under hela dagen. Känns som att jag borde äta något hela tiden för att hålla det i skick. Till på köpet är jag enormt trött och har noll energi. Jag orkar just och just jobba, orkar inte med några fritidsintressen eller motion. Motion som jag annars tycker är så viktigt. Nu orkar jag högst gå ut och gå en liten stund mellan 20-21 på kvällarna när det är lite lättare. Jag ligger i soffan och mår illa och känner mig inte värst glad för tillfället. Har någon något tips mot tröttheten och när började det släppa för er? tar gärna emot tips på bot mot illamåendet också.

Just nu är jag sjukskriven på eget initiativ några dagar eftersom jag fick en blödning för någon dag sedan och förstås blev superrädd för missfall. jag har nu kommit fram till att det antagligen bara var en normal genomblödning eftersom jag inte hade någon smärta eller klumpar i blodet. det bara kom. Men jag är hemma och vilar några dagar ändå för säkerhetsskull. puh. parentes slut.

• Svar på tråden så oerhört trött och illamående redan i vecka 5
  • Ida2

Tröttheten försvinner efter vecka 12-15. Dt är lite olika..

illmående brukar med försvinna men finns dom som har det hela graviditeten

• Lustigbulle

Jag mådde illa, sjukt illa dygnet runt, från en sisådär en vecka efter han blev till...var därför jag testade, var inte beredd på att det skulle gå så fort så trodde det var inbillning - men icke! SkrattandeJag var också vara trött de första fem-sex veckorna, se'n gick det över, dels har jag haft sjukt bra järnvärden (boosta på!) och i sig har jag ätit Levaxin som påverkar. Här i Sthlm testas alla gravida för sköldkörtelrubbning sedan 2007, jättebra för visserligen är många trötta under grav trots att allt är normalt och så, men det kan vara sköldkörteln om man är galet trött. Likaså dåligt HB/järn. 

• Flickan och kråkan

Jag har mått rätt bra generellt i mina första två graviditeter. Nu med trean så upplevde jag en totalt förlamande trötthet och ett konstant "åksjuke"-illamående (kräktes aldrig eller så) under första trimestern. Bra järnvärde så inte det. Började gå över någon gång efter v.12. Är i v.18+3 idag och varit mycket piggare ett par veckor. Nu idag har jag känt mig sådär trött igen, men det beror nog på att jag sovit rätt risigt.

• AmandaEdlund

Testade såna där armband mot åksjuka o åksjuketabletter när jag väntade 1an. Finns båda på apoteket. Armbanden blev min räddning :) Sen kan de hjälpa om man äter nått kex lr nå i sängen innan man kliver upp. Svårt ibland men de hjälpte lite det med. Dock spydde ja som en gris redan innan ja plussade o ända fram till v.30. MEn de avtog väldigt mycket med tiden. Ja fick dagarna att gå runt och ja kom upp o kunde göra något. Tröttheten, jadu. Kollat järnvärdet? Annars är de tyvärr bara sova på ja kan säga :(

• JenniW

Min trötthet försvann runt v 14, illamåendet föravann runt v 12 men när jag jag blev otroligt åksjuk under hela graviditeten. kunde knappt tänka på en bil eller buss utan att börja spy..

Men tröttheten kan också bero på järn brist. Men det berättar nog din bm för dig om du har ett lågt hb när du tar det nästa gång :)

Jag är gravid med andra barnet nu v4+5 och är extremt trött och har blivit en stor surpuppa pga det och att jag inte äter tillräkligt.. Men det är bara några veckor kvar tills det förhoppningsvis försvinner :)

• Desiderans
    maria01 skrev 2013-01-13 11:43:52 följande:
    Jag plussade för en vecka sedan och är nu i vecka 5+5. Jag har ett jobbigt missfall i bagaget och det tog ett år innan jag  blev gravid igen. Ni kan förstå att jag är glad över att få vara gravid igen. MEN. Jag lider redan av enormt illamående, inga kräkningar tack och lov. Jag mår som mest illa på morgonen men även under hela dagen. Känns som att jag borde äta något hela tiden för att hålla det i skick. Till på köpet är jag enormt trött och har noll energi. Jag orkar just och just jobba, orkar inte med några fritidsintressen eller motion. Motion som jag annars tycker är så viktigt. Nu orkar jag högst gå ut och gå en liten stund mellan 20-21 på kvällarna när det är lite lättare. Jag ligger i soffan och mår illa och känner mig inte värst glad för tillfället. Har någon något tips mot tröttheten och när började det släppa för er? tar gärna emot tips på bot mot illamåendet också.

Just nu är jag sjukskriven på eget initiativ några dagar eftersom jag fick en blödning för någon dag sedan och förstås blev superrädd för missfall. jag har nu kommit fram till att det antagligen bara var en normal genomblödning eftersom jag inte hade någon smärta eller klumpar i blodet. det bara kom. Men jag är hemma och vilar några dagar ändå för säkerhetsskull. puh. parentes slut.
    Det känns som att du beskriver mig!
    Sedan jag gick in i v6 har jag varit förlamande trött och otroligt illamående dygnet runt. Kräks inte, men blir heller inte av med illamåendet. Fick sjukskriva mig i nästan två veckor. Nu har jag fått Lergigan Comp utskrivet vilket hjälper lite grand mot illamåendet.
    Mår fortfarande skunk men kan iaf jobba. Är också egentligen ett träningsfreak, men det har fått ligga på is ett tag.-blir någon promenad då och då när orken finns. Urtråkigt.
    MEN jag är också SÅ himla lycklig över graviditeten så man vill verkligen inte gnälla....

Vi får hoppas att det lättar efter v12 som de flesta vittnar om! Går in i v 9 imorgon så det är ju en stund kvar.... 
  • MammaTillDomFinaste

det är ju så olika.. med andra barnet fick jag inte ens symptom innan vecka 10, sen var jag utslagen med trötthet och illamående till efter RUL någon gång. vet att jag endast jobbade och sov i flera veckor med första barnet, men kommer inte ihåg när de blev bättre. 

nu med 3an var jag "normal"trött i brjan, nu är jag sjukskriven pga min enorma trötthet, kan inte hålla mej vaken alls typ... (är i vecka 19 nu) 

Svar på tråden så oerhört trött och illamående redan i vecka 5