• Anonym

Bartolinit / böld i musen

Berätta om era problem! Hur, när och var brukar era träda fram? Kan det vara hormonellt? Varför tror ni att dem kommer? Åker ni in eller låter dem spricka hemma? Hur ofta brukar ni få? Jag har någon i snitt per år. Nu har jag haft smärta och den har spuckit tre gånget på två månader. Minns knappt hur det känns att ens gå på toaletten utan smärta! Blir galen :(

• Svar på tråden Bartolinit / böld i musen
  • Anonym

Jag har en som kapslat in sig. Den har jag haft sedan ungdomen. En del gynekologer som jag träffat av andra anledningar har tyckt att jag ska låta ta bort den, men jag har inte ont av den så den får sitta kvar. 

I ditt fall verkar det ju bäst att ta bort körtlarna så att dina besvär upphör.  

• Anonym

Jaa, jag måste nog det. Men önskar att man kunde klura ut vad som orsakar det och lyckas förhindra det på egen hand. :( Så din är svullen och så eller? Utan smärta? Precis i ingången eller? :/

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-13 12:00:36 följande:
    Jaa, jag måste nog det. Men önskar att man kunde klura ut vad som orsakar det och lyckas förhindra det på egen hand. :( Så din är svullen och så eller? Utan smärta? Precis i ingången eller? :/
    Ja, min är rejält svullen men den gör inte ont alls. Ingen ömhet eller något annat konstigt heller, jag vill inte laga något som inte besvärar mig. Allt funkar som det ska. Hade jag haft dina upprepade besvär hade jag nog däremot lagt mig under kniven. Inte så härligt med smärtor i underlivet. 
  • Anonym

Lite tur i oturen för din del :) Ja, får ta och boka en tid, förut kom dem alltid på andra sidan. Den blygläppen är helt förstör och stoor pga sp mycket svullnad vaje gång, Den fick jag spolad med koksalt(?)gjorde sjuukt ont. men peppar peppar, så har den inte bråkat sedan dess. Då började dem komma på andra sidan ist. Så kanske räcker med att be dem spola denna med!

• Lilith Dark

Jag får det med jämna mellanrum, dock inte i utan utanpå. I många år fick jag höra att det berodde på att jag rakade mig, och man bortsåg helt i att det alltid var samma ställe, och att jag även fick det i armhålan ibland.

Nu har man konstaterat att det är hormonellt och jag har en speciell tvål som innehåller klorhexidin som jag ska tvätta med vid första tecken, annars bara vatten. Ibland blommar det upp ibland ändå och då får jag antibiotika.  

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2013-01-13 16:32:16 följande:
    Jag får det med jämna mellanrum, dock inte i utan utanpå. I många år fick jag höra att det berodde på att jag rakade mig, och man bortsåg helt i att det alltid var samma ställe, och att jag även fick det i armhålan ibland. Nu har man konstaterat att det är hormonellt och jag har en speciell tvål som innehåller klorhexidin som jag ska tvätta med vid första tecken, annars bara vatten. Ibland blommar det upp ibland ändå och då får jag antibiotika.  

Okej, jaa, min brukar alltid hårdna prcis innan mens och sen försvinna efter. Förutom då när den blommar upp. Oftast brukar det vara om jag är nedsatt på något annat sätt. Eller om jag gått på penicilin för UVI. Vad heter tvålen? Är den på recept?
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-01-13 16:58:32 följande:

Okej, jaa, min brukar alltid hårdna prcis innan mens och sen försvinna efter. Förutom då när den blommar upp. Oftast brukar det vara om jag är nedsatt på något annat sätt. Eller om jag gått på penicilin för UVI. Vad heter tvålen? Är den på recept?
    Tvålen är receptfri men självklart kommer jag inte ihåg vad den heter. Nånting med Hibi som låter som Hibiskus.
    Mina kommer väldigt ojämt, ibland får jag flera på rad så fort jag avslutat en kur antibiotika, och ibland kan det gå månader utan. 
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2013-01-13 18:33:17 följande:
    Tvålen är receptfri men självklart kommer jag inte ihåg vad den heter. Nånting med Hibi som låter som Hibiskus.
    Mina kommer väldigt ojämt, ibland får jag flera på rad så fort jag avslutat en kur antibiotika, och ibland kan det gå månader utan. 
    Hibiscrub?
  • Anonym

Hibiscrub?
  • Anonym
    Tvålen är receptfri men självklart kommer jag inte ihåg vad den heter. Nånting med Hibi som låter som Hibiskus. Mina kommer väldigt ojämt, ibland får jag flera på rad så fort jag avslutat en kur antibiotika, och ibland kan det gå månader utan. 

Det känns som att det ligger och väntar bara, så när man gått på någon slags antibiotika så har den dödat allt försvar också. Men dina, brykar du skära upp dom eller går dem tillbaka nät du får medicinen?
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-01-13 18:36:14 följande:

Hibiscrub?
    Ja så kanske den heter ja.
    Anonym skrev 2013-01-13 19:15:22 följande:

Det känns som att det ligger och väntar bara, så när man gått på någon slags antibiotika så har den dödat allt försvar också. Men dina, brykar du skära upp dom eller går dem tillbaka nät du får medicinen?
    Finns inte en chans i världen att jag skulle tillåta att någon skar i närheten av de kroppsdelarna. Jag får en dunderkur antibiotika på 14 dagar och så försvinner den.

• Anonym
    Lilith Dark skrev 2013-01-14 09:55:11 följande:
    Ja så kanske den heter ja.
    Anonym skrev 2013-01-13 19:15:22 följande:
    Finns inte en chans i världen att jag skulle tillåta att någon skar i närheten av de kroppsdelarna. Jag får en dunderkur antibiotika på 14 dagar och så försvinner den. 

Hur fort brukar din antibiotika verka? Är på tredje dagen nu, har känts lite bättre, men ikväll gör det ondare än på några dar . Kan ha att göra med att jag badade kanskq. Den borde väl ändå bli bra av pencilinet?
  • Anonym

Jag har haft det 2 gånger.
    Första gången fick jag antibiotik salva (samma som man använder till ögat vid ögoninflammation!). Andra gången var jag gravid och helt galet så när det var verkligen svullet stickade jag mig med en ren kanyl och tryckte ut innehållet, fyyyy..... Sen körde jag handsprit på det i några dagar och det försvann. Kom aldrig tbx!

• Anonym

jag har fått den ena bort opererad men tyvärr kan de växa till sig igen. Har varit besvärsfri i 6 år kanske. Det är nu på sistone som den börjat ömma lite igen.
    Jag blev mer förvånad att man behandlar med antibiotika, spolar och så. När jag sökte för det så försökte dom ta hål på den, gick inte så dagen efter fick jag åka till gynakuten med remiss och så vart det op samma kväll. Kan säga att det var värt och skära bort den och jag hoppas den inte svullnar ordentligt på nytt

• Anonym (var sitter de?)

Var sitter dessa, inuti, i mynningen eller "utanpå"?
    Jag har en liten knöl som känns inkapslad fast utanpå. Den har funnits där sedan tonåren.

• Anonym

Har fått penicilin nu. Åt färdigt för en vecka sen. Den minskade mycket, till en öm liten ärta bara. Men nu när jag testat att ha sex, så gör det jätte ont att bli upphettsad. Den svullnar något mer, och sen svider det som fan i sjävla ärtan när jag kissar. Det är inget öppet sår (vad jag kan se, inget blod osv) men har svidit i ett par dar nu. Vid toa besök. Va fan? Varför?

• Anonym

Har fått penicilin nu. Åt färdigt för en vecka sen. Den minskade mycket, till en öm liten ärta bara. Men nu när jag testat att ha sex, så gör det jätte ont att bli upphettsad. Den svullnar något mer, och sen svider det som fan i sjävla ärtan när jag kissar. Det är inget öppet sår (vad jag kan se, inget blod osv) men har svidit i ett par dar nu. Vid toa besök. Va fan? Varför?

Svar på tråden Bartolinit / böld i musen