• Anonym

    ingen Hjärtaktivitet i v 14 :-( men upptäcker sen att barnet lever

    Är det nån som fått besked i vecka 13-17 att det inte finns nån hjärtaktivitet på barnet och sen har det visat sig fel???

    Att man sen upptäckt att barnet faktiskt lever??

    Hoppas nån kan svara...

  • Svar på tråden ingen Hjärtaktivitet i v 14 :-( men upptäcker sen att barnet lever
  • Anonym

    Menar du när BM lyssnar med doppern eller menar du vid ultraljud?

  • Ova

    I vårt landsting är det rutin att två  läkare kontrollerar att det inte finns någon hjärtaktivitet, men tyvärr så ska hjärtat synas tydligt vid den åldern.

  • Anonym (....)

    Min syster fick i v 14 åka in akut pga magsmärtor och blödning.. På akuten hittade dom ingen hjärtaktivitet, dom sa att barnet till 98 % var dött... Men som ett mirakel när hon skulle på andra kontroll och ev skrapning så visade det sig att barnet visst levde och idag är hon en liten tjej på 1 år... Vill inte ge falska förhoppningar eller något men detta hände oss iaf :)

  • Anonym (TV)

    Ni måste ju ha sett på kalla fakta om detta att det är läkare som inte är utbildade på ultraljud som dömmer ut foster som döda fast dom egentligen lever . Förhoppningsvis har alla sjukhus efter programmet infört minst 2 kontroller . Det är sånt jäkla slarv inom vården idag :(

  • Joh72

    Jag har varit med om ett liknande fall. Visste att jag var gravid..trodde att jag var i vecka 8 ungefär......fick magsmärtor och fick komma på ett vaginalt ultraljud. Läkaren konstaterade att det troligtvis inträffat ett fruset ägg. Det blir en början men det fortsätter inte utvecklas. Jag blev tillsagd att komma tillbaka en och en halv vecka senare. Var helt inställd på att jag fått missfall och skulle få en tid för skrapning. Men när läkaren gör ett nytt ultraljud hör han hjärtslag. Troligtvis var jag inte tillräckligt långt gången för att hjärtat skulle gå att se på skärmen den första gången. Tänk om det varit på gränsen för att se hjärtat den andra gången också och jag skulle fått tabletter som skulle stöta ut fostret...då hade jag inte haft minunderbara 7-åriga dotter Alma idag. Lite skrämmande faktiskt.

Svar på tråden ingen Hjärtaktivitet i v 14 :-( men upptäcker sen att barnet lever