• Nattljus

Svedenskolan eller Ingridskolan?

Hej, nu behöver jag hjälp. Vi kommer flytta tillbaka till stockholms innerstad i vår, och vi behöver en ny skolplacering för vår son med autismliknande tillstånd. Idag går han i en specialskola i en klass med 6 barn och det fungerar jättebra, vi har tidigare testat vanlig klass men det går inte alls.

Har tittat på Svedenskolan och Ingridskolan i bergshamra, nån med erfarenhet? Hur är stockholms kommun på att bevilja skolskjuts utanför kommunen?

Eller om ni har något annant tips på skola i närheten, känns jättejobbigt just nu att behöva rycka upp sonen från en fungerande verksamhet, men det blir för långt att åka.     

• Svar på tråden Svedenskolan eller Ingridskolan?
  • Alexis4

Känner en som jobbat på svedenskolan. Ska höra mig för och återkommer!

• Alexis4

Har nu hört mig för! Svedenskolan har både grundskola, grundsär och träningsskola. Eftersom hon har arbetat där känner hon naturligtvis till mest om den! Arbetade där flera pr innan pension :). Ingridskolan trodde hon framför allt vänder sig till barn med asberger. Svedenskolan i sig har gott rykte och föräldrar verkar nöjda. De ska tydligen också öppna ny skola i mälarhöjden om jag förstod rätt. Vet ju inte vart ni ska flytta men kan ju vara bra att veta :). Hon sa att det alltid går bra attribut dit och komma för att hälsa på innan du fattar ditt beslut! Förstår dina funderingar så väl. Har själv en pojke på nio år med utvecklingsstörning och verkligen inte lätt att veta vilka val man ska göra runt honom emellanåt! Hoppa jag kunnat vara till någon hjälp! Har du fler frågor kan jag ju försöka att "luska" lite mer :)

• Alexis4

Alla barn på svedenskolan, oavsett om de går i grund grundsär eller träning har ju ett handikapp inom autismspektrat vad jag förstått.

• kaffemamma

vi hade inga problem alls att få skolskjuts från sthlm till vallentuna. Har ingen erfarenhet av de skolorna dock.

• Nattljus

Hej, tack för alla svar! Det är till stor hjälp. Har fått bäst intryck av svedenskolan, men ska hälsa på i båda. Hoppas på skolskjuts ett år till nuvarande skola, ska bara få tag på kommunen föst!

• Nattljus

Svedenskolan verkar jättebra, men de har inga platser till hösten :( Verkar dock som det inte är omöjligt att få skolskjuts till åkersberga, men det känns lite ohållbart att åka så långt i flera år. Tyvärr kan de ju inte garantera någon plats på sveden till nästa höst heller, så nu vet jag inte hur vi ska göra. Funderar på helleborus i Täby men skulle vilja höra om nån som har barn där och är nöjd.

Eller möjligtvis nya sveden i mälarhöjden, men det ligger åt fel håll för oss egentligen.

• Autistmamma

Har läst tråden och vill rekomendera Kungsholmens Grundsärskola som har inriktningen AST, och är mycket komepetent personal som har bemött oss föräldrar med varm hand och ser till att familjen är delaktig.

Svar på tråden Svedenskolan eller Ingridskolan?