• mmaalliinn

Delad vårdnad 50/50, kostnader?

hej

min sambo har 2 barn sen tidigare, 14,16 år. nu ska den stora tjejen börja bo hos oss 50%. tidigare har båda haft typ 40/60%, där vi betalt underhåll för dem båda till barnen mamma. (1750 per barn).

NU är frågan hur det blir med kostnader när 16åringen ska bo hos oss 50%, vad säger lagen, var är rätt, vad är fel?

Tanken är att skapa ett gemensamt konto för alla gemensamma kostnader för henne, där vi och barnens mamma betalar in på, så tar vi pengar där till de kostnader som är. Extra kläder, telefon, idrottsaktiviteter etc...

saken är den att min sambo tjänar mer än sitt x, varpå det är naturligt att vi ska betala en större del... men hur stor ska den delen vara?
    uppskattningsvis tjänar min sambo 52 000 sek och mamman va 28 000 sek. 

bör kostnaderna fördelas utifrån vad man får ut i lön?
     eller vad är rimligt... vad tycker ni? Vad säger lagen?

16 åringen får alltså sitt studiebidrag själv för att köpa kläder etc.

14 åringen kommer gå kvar på underhåll, 1750 SEK tills vidare...

Tacksam för åsikter o hjälp.                         

• Svar på tråden Delad vårdnad 50/50, kostnader?
  • vetvadjagvill
    mmaalliinn skrev 2013-01-13 15:48:26 följande:
    hej

min sambo har 2 barn sen tidigare, 14,16 år. nu ska den stora tjejen börja bo hos oss 50%. tidigare har båda haft typ 40/60%, där vi betalt underhåll för dem båda till barnen mamma. (1750 per barn).

NU är frågan hur det blir med kostnader när 16åringen ska bo hos oss 50%, vad säger lagen, var är rätt, vad är fel?

Tanken är att skapa ett gemensamt konto för alla gemensamma kostnader för henne, där vi och barnens mamma betalar in på, så tar vi pengar där till de kostnader som är. Extra kläder, telefon, idrottsaktiviteter etc...

saken är den att min sambo tjänar mer än sitt x, varpå det är naturligt att vi ska betala en större del... men hur stor ska den delen vara?
    uppskattningsvis tjänar min sambo 52 000 sek och mamman va 28 000 sek. 

bör kostnaderna fördelas utifrån vad man får ut i lön?
     eller vad är rimligt... vad tycker ni? Vad säger lagen?

16 åringen får alltså sitt studiebidrag själv för att köpa kläder etc.

14 åringen kommer gå kvar på underhåll, 1750 SEK tills vidare...

Tacksam för åsikter o hjälp.                         
    För båda barnen  så ska man försörja efter förmåga.

Låter även som om 14åringen skulle kunna få mer i underhåll än bara 1750... 

• Tiina80

Wow!??????? Who knows . Märkligt situation, har aldrig hört om sånt?????

• mmaalliinn
    vetvadjagvill skrev 2013-02-03 17:00:08 följande:
    För båda barnen  så ska man försörja efter förmåga.

Låter även som om 14åringen skulle kunna få mer i underhåll än bara 1750... 

Ja ha, tycker du det är lite... de flesta brukar säga tvärt om... kan tilläggas att mamman har 100% av barnbidraget i detta fall också...
  • Majlisen

Jag tycker ni kanske kan räkna på det procentuellt? Tycker det är toppen om föräldrarna faktiskt kan se varandras förmåga till att stå för kostnader och att den som tjänar mer kanske också står för en större summa! Kanon! Beror ju kanske på vad det är för kostnader?

Sen kanske man kan ta i beaktan vad ni också har som utgifter? Är modern ensam och ni två personer? Då kanske ni har en lägre boendekostnad osv? Finns ju många aspekter att ta hänsyn till. Vet att försäkringskassan på sin sida har en uträknare för underhåll, kan ni kanske kika in på den, där kan ni ju få en ungefärlig uppfattning om hur ni bör fördela kostnaderna!

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • vetvadjagvill
    Majlisen skrev 2013-05-17 15:21:53 följande:
    Jag tycker ni kanske kan räkna på det procentuellt? Tycker det är toppen om föräldrarna faktiskt kan se varandras förmåga till att stå för kostnader och att den som tjänar mer kanske också står för en större summa! Kanon! Beror ju kanske på vad det är för kostnader?

Sen kanske man kan ta i beaktan vad ni också har som utgifter? Är modern ensam och ni två personer? Då kanske ni har en lägre boendekostnad osv? Finns ju många aspekter att ta hänsyn till. Vet att försäkringskassan på sin sida har en uträknare för underhåll, kan ni kanske kika in på den, där kan ni ju få en ungefärlig uppfattning om hur ni bör fördela kostnaderna!

ja det är därför  det heter efter förmåga för en som tjänar mycket kan ju ha fler barn att försörja och en som tjänar lite kanske bara ett barn så förmågan per barn blir lika stor fast inkomsten skiljer stort åt.

Att sen inte barnbidraget för  ett barn inte delas räknas inte tillgodo på det andra barnet.  
  • Sweet life

Enligt FK:s riktlinjer är att det inte behöver utgå något underhåll om barnet bor 50/50.

• vetvadjagvill
    Sweet life skrev 2013-05-19 15:52:07 följande:
    Enligt FK:s riktlinjer är att det inte behöver utgå något underhåll om barnet bor 50/50.

Ts frågade inte efter underhåll för det barn som bor vv utan hur de ska fördela kostnaderna.

Ingen ska alltså betala den andra underhåll men barnet ska ändå få tex aktiviteter betalde av både föräldrarna och då vill de ha lite tips och råd på hur de ska dela på kostanderna.

• Sweet life
    vetvadjagvill skrev 2013-05-19 15:58:47 följande:

Ts frågade inte efter underhåll för det barn som bor vv utan hur de ska fördela kostnaderna.

Ingen ska alltså betala den andra underhåll men barnet ska ändå få tex aktiviteter betalde av både föräldrarna och då vill de ha lite tips och råd på hur de ska dela på kostanderna.

Rätt enkelt anser jag som har en tonåring (14 år) boende varannan vecka. Man betalar för det som behövs den tiden barnet är hos resp. förälder. Stora saker delar man på procentuellt.

Fast här hos oss har det blivit så att mamman betalar enbart för mat och boendekostnader och vi köper allt barnet behöver utöver det, för annars skulle hon få ta det ur egen ficka då mamman inte har någon inkomst.
  • vetvadjagvill
    Sweet life skrev 2013-05-19 16:05:12 följande:
    Rätt enkelt anser jag som har en tonåring (14 år) boende varannan vecka. Man betalar för det som behövs den tiden barnet är hos resp. förälder. Stora saker delar man på procentuellt.

Fast här hos oss har det blivit så att mamman betalar enbart för mat och boendekostnader och vi köper allt barnet behöver utöver det, för annars skulle hon få ta det ur egen ficka då mamman inte har någon inkomst.

ja så blir det kanske ibland.. men så får man ju tänka på att det kan hända saker som gör att det blir omvänt...

den som hade en bra lön kan bi arbetslös med dålig a-kassa eller dålig arbetsgivare som lurar en på lönen  eller sparkar en för att man råkat vara sjuk för länge ...  och helt plötsligt har den som inte haft inkomst fått ett jobb med bra lön.

Då kan man ju om man haft ett bra samarbete innan vända på det att förfarande dela på det procentuellt.

• tänk på barnet

Med den inkomst Ni skriver om är underhållet alldeles för lågt. Som pappa med så hög inkomst bör man se till barnets behov. Underhållet borde vara i storleksordningen 2500 kr plus extra när det behövs. Själv har jag  betalat 3600 per barn och gjort det med glädje plus mycket extra, vilket givit barnen en bra start i livet. Vi hat aldrig bråkat om frågan utan det hr varit en självklarhet för mig att ställa upp genom alla år.

• vetvadjagvill
    tänk på barnet skrev 2013-05-19 19:23:45 följande:

Med den inkomst Ni skriver om är underhållet alldeles för lågt. Som pappa med så hög inkomst bör man se till barnets behov. Underhållet borde vara i storleksordningen 2500 kr plus extra när det behövs. Själv har jag  betalat 3600 per barn och gjort det med glädje plus mycket extra, vilket givit barnen en bra start i livet. Vi hat aldrig bråkat om frågan utan det hr varit en självklarhet för mig att ställa upp genom alla år.

Skönt att det var fler  än jag som såg det :)
  • Majlisen
    vetvadjagvill skrev 2013-05-19 15:48:55 följande:
    ja det är därför  det heter efter förmåga för en som tjänar mycket kan ju ha fler barn att försörja och en som tjänar lite kanske bara ett barn så förmågan per barn blir lika stor fast inkomsten skiljer stort åt.

Att sen inte barnbidraget för  ett barn inte delas räknas inte tillgodo på det andra barnet.  

Ja, det vet jag med, påpekade det för att vissa inte tänker så långt.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Sweet life
    tänk på barnet skrev 2013-05-19 19:23:45 följande:

Eftersom det i min sambos fall inte finns något fungerande sammarbete så gick allt med underhållet via FK när barnet var till största del boende hos mamman. Dels för att pengarna ändå inte gick till barnet utan till mammans sambos alkoholberoende och spelintresse.

Så sambon betalade 1270 via FK och sen betalar vi barnets mobil, prenumerationer och köper det barnet behöver i form av kläder, skor osv. För att mamman inte ska kunna göra av med pengarna på annat och barnet fick köpa allt för egna ihopsparade födelsedagspengar osv.
Svar på tråden Delad vårdnad 50/50, kostnader?