• Anonym

Insomningstablett samt "lugnande" Vilken anser du är bäst?

Hej!

Vilken är den bästa insomningstabletten enligt dig?
    Vilken är den bästa tabletten mot att koppla bort tankarna vid sömnbesvär? Så att man får det lättare att somna när man ligger och tänker på allt möjligt m.m

• Svar på tråden Insomningstablett samt "lugnande" Vilken anser du är bäst?
  • Anonym

atarax. Inte beroendeframkallande och funkar för mig iallafall.

• Pingoo

Imovane. Inget annat har fungerat bra för mig.

• Anonym (beror)

Beror ju på också vad din läkare vill skriva ut för något,om han skriver ut.

• Momalicious

Jag äter oxascand och tycker det funkar bra. Vägrar insomningstablett, är det vidrigaste jag testat så aldrig igen.

• Anonym
    Momalicious skrev 2013-01-13 18:21:07 följande:
    Jag äter oxascand och tycker det funkar bra. Vägrar insomningstablett, är det vidrigaste jag testat så aldrig igen.
    Okej. Hur var det med insomningstablett? Vad hände?

Mitt problem är att jag brukar ha svårt att komma till ro, kan ligga och tänka / fundera på allt mellan himmel och jord, vrider och vänder mig i sängen kollar på klockan etc vilket leder till att jag ej kan somna.
    Detta är mest när jag ska upp och jobba tidigt på morgonen när jag börjar 7. Brukar lägga mig vid 22-22.30 eftersom att jag vet att jag inte somnar direkt. Ligger i sängen och försöker somna, kollar på klockan då kan den vara 00.30 tänker FAN måste somna nu ska ju upp tidigt (05.35). Värst var när jag sov endast 45 minuter var dödstrött !

• Momalicious

Jag kunde inte sova utan låg bara och hallucinerade i flera timmar. En natt hade jag trott jag var med vänner och att jag tatuerade dom och när jag vaknade dagen efter hade jag suttit och bränt mig med en cigarett på hela vaden så hela vaden var helt sönderbränd, jag hade inte känt nånting. En annan natt trodde jag att elementet bredvid sängen var ett svart hål och jag hoppade in där och kom till olika platser. En natt hade jag gått ut i bara t-shirt och trosor och lagt mig för att "sola", då var det oktober. En jäkla tur att min mamma hörde att jag gick ut och kollade vad jag höll på med annars hade jag väl frusit ihjäl. Jäkla skitmedicin. Jag var ju inte direkt pigg morgnarna efter om man säger så.

• Anonym
    Momalicious skrev 2013-01-13 18:46:40 följande:
    Jag kunde inte sova utan låg bara och hallucinerade i flera timmar. En natt hade jag trott jag var med vänner och att jag tatuerade dom och när jag vaknade dagen efter hade jag suttit och bränt mig med en cigarett på hela vaden så hela vaden var helt sönderbränd, jag hade inte känt nånting. En annan natt trodde jag att elementet bredvid sängen var ett svart hål och jag hoppade in där och kom till olika platser. En natt hade jag gått ut i bara t-shirt och trosor och lagt mig för att "sola", då var det oktober. En jäkla tur att min mamma hörde att jag gick ut och kollade vad jag höll på med annars hade jag väl frusit ihjäl. Jäkla skitmedicin. Jag var ju inte direkt pigg morgnarna efter om man säger så.
    Det är nog extremt ovanligt att det händer något liknande så det blir ju väldigt fel att döma ut insomningstablett baserat på ett fall.
  • Little Ms Chatterbox

Jag har en mild variant av insomningstablett. Den heter Circadin och är egentligen bara det kroppsegna hormonet Melatonin. Man tar den ca 2 h i innan man lägger sig och den sitter i 12 h, jag känner inget alls efteråt. Om barnen väcker mig under natten är det lättare att somna om. Melatonin finns att köpa på stort sätt varje flygplats och drugstore runt omkring i världen, förutom i Sverige, här behöver man en läkare som skriver ut recept. Och tyvärr inför den inte i högkostnadsskyddet. Men jag tycker det är värt det ändå, hade aldrig vågat testa insomningstabletter eller sömnmedicin.

• Anonym
    Momalicious skrev 2013-01-13 18:21:07 följande:

Jag har också oxascand, men hur ofta kan man ta den? inte varje kväll väl?
  • jådåsåatt

Atarax var helt vidrig, mådde alltid dåligt dagen efter.
    Imovane är bra och jag får inga bieffekter av den.
    Bäst har dock KBT-terapi fungerat, känns mer långsiktigt än tabletter.

Svar på tråden Insomningstablett samt "lugnande" Vilken anser du är bäst?