• Anonym (villrådig)

Sjuklig bukfetma (tjej)

Ja, som rubriken: Jag är en tjej, kvinna, 34 år gammal. Jag kämpar för att få ner mitt midjemått som är på tok för stort. Om man läser i tidningarna står det att bukmåttet inte ska överstuga 80 cm för om det gör det har man sjuklig fetma. Problemet är att jag har svårt att gå ner i vikt, jag har ganska bra med muskler, är vältränad. Går och tränar ca 3-4 gånger per vecka, äter bra.
    ÄNDÅ har jag ett "midjemått" på 89 cm. Dvs skulle MINST behöva tappa 9 cm i midjan för att ha ett friskt midjemått.
    Detta trots att jag är 171 cm och väger 63 kilo, vilket ju inte är överviktigt i övrigt.
    SÅ hur fan gör man för att tappa så mycket kring magen? Och hur har jag klarat att lägga precis all övervikt på buken? Ser ju helt sjukt ut.

• Svar på tråden Sjuklig bukfetma (tjej)
  • Anonym

Övervikt?
    Grova synfel kanske. 

• Anonym

Du är ju inte överviktig alls. Är du säker på att du mäter på rätt ställe? 

• Momalicious

Alltså om nån skrivit att det är sjuklig fetma med över 80 cm kring midjan är det fel. Om man har mer än det så är det större risk för olika sjukdomar. Dessutom lägger alla vikten olika, så att du lägger vikten där är ju inte unikt. Men i vilket fall, testa och lägg om kosten och fortsätt träna.

• Anonym (villrådig)

Jo men det står ofta att det är sjukligt.

Wikipedia: Fakta kring midjemått:

Kvinna > 80 cm Ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, > 88 cm Kraftigt ökad risk för hjärt-kärlsjukdom

Man > 94 cm Ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, > 102 cm Kraftigt ökad risk för hjärt-kärlsjukdom

Dvs, jag har över 88 cm. Alltså kraftigt ökad risk.

Anonym skrev 2013-01-13 18:25:11 följande:
    Du är ju inte överviktig alls. Är du säker på att du mäter på rätt ställe? 

Jo, jag mäter under revbenen. Om vi pratar om största måttet på buken då blir det ännu större.

YummyMami skrev 2013-01-13 18:24:45 följande:
    prova sluta med mjölkprodukter, du kanske har mjölkmage?

Nej, inte provat det. Laktosintolerant mao? Skulle det kunna vara det? Fast det känns ju som att det är rent fett.

Momalicious skrev 2013-01-13 18:25:58 följande:
    Alltså om nån skrivit att det är sjuklig fetma med över 80 cm kring midjan är det fel. Om man har mer än det så är det större risk för olika sjukdomar. Dessutom lägger alla vikten olika, så att du lägger vikten där är ju inte unikt. Men i vilket fall, testa och lägg om kosten och fortsätt träna.
    Jag äter vegetarisk kost, inget socker, inte mycket fett förutom feta ostar och fett från typ avokado, nötter och lax.
    Vet inte hur det kan generera kraftig bukfetma.

• Momalicious

Du har inte kraftig bukfetma, du har "ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Testa att öka på fettet och minska kolhydrater istället. Kolhydrater är ju en form av socker.

• Anonym (Anna)

Är det midjan du mätt då? Vart mäter du när du mäter dig?

• Anonym (Anna)

Midjemått och bukmått är ju inte samma sak.... Midjemåttet som ska vara mindre än 80cm tolkar jag är det Smalaste stället. Bukmått mätrr man längre ner, det finns väl inga restriktionrr för? Eller har jsg fel?

• comp
    ALLT handlar om kalori in kalori ut. Dvs förbränner du mer kalorier än vad du stoppar i dig så kommer du förr eller senare att gå ner i vikt och minska cm. 
    Så kör mer cardioträning 
    Cardioträning = träning av det kardiovaskulära systemet.
    Kardiovaskulära systemet = Hjärt-/lungsystem. 
Svar på tråden Sjuklig bukfetma (tjej)